Під чужими вітрилами: огляд рітейлерів, які масштабують свій бізнес за рахунок продажу франшизи

Під чужими вітрилами: огляд рітейлерів, які масштабують свій бізнес за рахунок продажу франшизи

20.12.2021 08:30
  4184
Дарія Осіїк

Rozetka, Dnipro M, Novus, Spar, Наш край, Молоко від фермера, М’ясомаркет, Sushi Master, Lviv Croissants – далеко не повний перелік відомих рітейлерів, які розвивають франчайзингову мережу. В чому переваги та недоліки такого методу масштабування компанії.

Читати російською мовою

За статистикою Franchise Group, в Україні рітейл посідає третє місце за кількістю франчайзингових об’єктів після сфери послуг та закладів громадського харчування. Щоб вітчизняний рітейл мав можливість розширятисьчерез франшизу, він повинен мати власне системне виробництво, налагоджену логістику та дизайнерський відділ. У роздрібній торгівлі досить активно розвивається продуктовий рітейл, який найменше обмежений стандартами власного виробництва та технологічною базою, але віднедавна на ринку почали з’являтись пропозиції з продажу франшиз й від гравців з інших галузей рітейлу.

RAU зробив огляд гравців рітейлу та суміжних галлузей, які розшірюють свій бізнес за рахунок франчайзингу.

Непродуктовий рітейл та суміжні галузі 

Rozetka

У травні 2020 року в Rozetka з’явилися точки видачі замовлень і виявилось, що такі торгові точки є оптимальними для розвитку бренду по франшизі. Через два місяці маркетплейс підписав договір з консалтинговою компанією Франч щодо розробки франчайзингової моделі. Так з’явилася модель франшизи послуги видачі замовлень, а не продажу товару. Rozetka платить партнеру 20 грн за кожне видане замовлення.

В результаті фінансового моделювання вдалося вийти на ринкові показники доходу і повернення інвестицій: інвестиції близько 600 000 грн, чистий прибуток від 35 000 грн в місяць, окупність близько року.

Для продажу франшизи створили сайт, де потенційні партнери могли би побачити перспективи для співпраці й дізнатися докладніше про деталі співробітництва. Також компанія створила 3D-візуалізацію точки, щоб майбутній партнер заздалегідь міг оцінити, як буде виглядати його бізнес. А також зробили анімовану схему роботи франшизи, показавши, за що відповідає Rozetka, а за що – франчайзі.

15 жовтня 2020 року з’явився анонс про запуск франшизи від Rozetka. І вже за перший тиждень надійшло близько 300 заявок від потенційних франчайзі з 80 міст. До середини листопада з 600 претендентів відібрали вісім осіб, з якими два дні проводили співбесіду представники Rozetka. В 2021 році Rozetka планувала відкрити 100 франчайзингових точок.

Нова пошта

Логістична компанія Нова пошта працює на українському ринку вже 20 років. Зараз у неї понад 8500 відділень. З них 6700 працюють по франшизі. Щомісяця компанія відкриває близько 200 відділень – це більше 2000 у рік. Щоб стати франчайзі Нова пошта, треба бути офіційно зареєстрованим підприємцем. Франчайзі компанії забезпечує роботу свого відділення, організовує прийом і видачу відправлень, а також стежить за якістю сервісу.

Для відкриття відділення Нова пошта франчайзі потрібне орендоване або власне приміщення від 25 кв. м, вантажний автомобіль, оргтехніка, інтернет та персонал (щонайменше два працівника). Значна частина партнерів Нова пошта – підприємці, які відкривають одразу кілька відділень та за якими закріплений не один населений пункт (наприклад, райцентр, а й низка селищ навкруги). У середньому партнер відкриває близько 9 відділень, але є рекорд – 120 відділень. У пріоритеті для франчайзингу районні центри, невеликі містечка та села з населенням 1000 людей і менше, де відділень ще немає.

Стандартне відділення можна відкрити під ключ за два тижні. Сума інвестицій складає від 50 000 до 200 000 гривень залежно від розміру. Ці кошти підуть на ремонт, закупівлю техніки й обладнання, маркетинг. У компанії передбачають, що інвестиції окупляться щонайменше за вісім місяців. Паушального (вступного) внеску немає, а роялті (щомісячний платіж) складає 0,5% від винагороди.

Сам франчайзі заробляє в середньому 30% від сукупного доходу відділення: з кожної послуги йому відраховують різну комісію – до третини від суми транзакції (переказу коштів, плати за доставку тощо). Точний відсоток залежить від площі населеного пункту, кількості мешканців, відстані до терміналу. Нова пошта, зі свого боку, організовує логістику до населеного пункту, надає маркетингову продукцію, програмне забезпечення й технічну підтримку.

Dnipro-M

Dnipro-M – український бренд інструментів для будівництва та ремонту, знаний на вітчизняному ринку з 2011 року. Мережа стрімко зростає: станом на жовтень 2021-го в мережі вже було понад 400 торгових точок. Салони розташовані у 182-х містах, а кількість клієнтів мережі нараховує 1,5 млн осіб.

Компанія має програму франшизи Dnipro-M, якою передбачається відкриття торгової точки протягом місяця. Розмір інвестицій – від 1 млн грн і залежить від міста, площі та особливостей приміщення. Участь у програмі не потребує паушального внеску та сплати роялті. Середній термін окупності салону – 1,5 року. Заробіток франчайзі – від 650 000 грн на рік. Франшиза передбачає безпеку інвестицій: якщо салон майстерності не задовольнив очікування власника, компанія готова повернути до 70% інвестицій.

Франшиза від Dnipro-M діє в різних містах, але найоптимальніші умови для роботи салонів у населених пунктах, де мешкають понад 10 000 осіб.

З кожним учасником партнерської програми індивідуально працюють три менеджери – з франчайзингу, постачання та реклами. Компанія надає франчайзі готові стандарти роботи та обслуговування покупців, інструменти продажів та просування товарів, рекламні матеріали, автоматизовану систему поповнення залишків та необхідне програмне забезпечення. Під час підготовки до відкриття торгової точки дизайнери розробляють інтер’єр та зовнішнє оформлення, адаптовані під конкретне приміщення.

Ресторанний рітейл

Lviv Croissants

Мережа Lviv Croissants була створена у 2015-му.  Львівським підприємцям вдалося знайти вкрай вдалий формат закладів і швидко масштабувати мережу, розвиваючись за принципом франчайзингу. Наразі мережа нараховує понад 130 пекарень, з яких близько 80% працює по франчайзингу.

Співпраця з потенційними партнерами будується покроково протягом тривалого часу. Від моменту знайомства з франчайзі до погодження локації та її відкриття проходить від 3-4 місяців і більше. Цей час залежить від наявних на ринку оренди пропозицій, які відповідають вимогам компанії, їх опрацювання та погодження.

Паушальний внесок становить $10 000, роялті – 3% від виторгу в місяць. Період окупності інвестицій – 12-24 місяці. Франчайзі мають можливість відкрити пекарню в одному з трьох форматів:

  • До 30 кв. м (лише для ТРЦ в загальному фудкорті) – інвестиції від $30 000, прибуток – від $1500
  • 50-100 кв. м – інвестиції від $50 000, прибуток – від $3000
  • 100-150 кв. м – інвестиції від $70 000, прибуток – від $4500

Компанія на щоденній основі супроводжує, координує, аналізує та контролює діяльність своїх франчайзі. Працює над розвитком мережі в цілому та кожної пекарні індивідуально. Контролює роботу партнерів через такі інструменти, як щоквартальне проведення аудитів роботи пекарні, аналіз фінансових показників, програмне забезпечення, відеоспостереження, відгуки від гостей. В разі виникнення проблем, визначає їх характер, причину та розробляє план вирішення з дотриманням договірних умов співпраці.

Sushi Master

Компанія Sushi Master – міжнародний бізнес, представлений у 13-ти країнах світу. Заснована у 2013 році мережа зробила ставку на розвиток по франшизі й наразі об’єднує більше 550 закладів. В Україні компанія представлена з 2016 року, зараз працює майже 120 ресторанів Sushi Master. Близько 80% закладів належить різним інвесторам під управлінням компанії Sushi Master, а решта – класична франшиза. Восени 2019 року Sushi Master почала активну експансію в регіони. Так, заклади Sushi Master з’явилися в Чернівцях, Вінниці, Івано-Франківську, Полтаві, Сумах, Харкові, Дніпрі, Одесі, Житомирі, Львові, Луцьку, Чернігові та інших містах.

Політика компанії полягає в тому, щоб в одному місті був лише один партнер. Це допомагає уникнути конфлікту інтересів. Робота з одним партнером дозволяє перерозподіляти потоки замовлень між закладами з максимальною ефективністю. Стартові інвестиції у відкриття ресторану складають близько $50 000, а середній термін окупності коливається в межах 1-1,5 роки.

При покупці франшизи партнер отримує повний маркетинговий супровід на національному рівні, розміщення на сайті, в додатку, навчання, повну підтримку бізнес-процесів і всю звітність, яка використовується для управління компанією.

Однак в 2020-му компанія припинила продаж франшизи, тому що розпродала її у всіх ключових населених пунктах. В Україні залишилися тільки міста з населенням в 50 000 осіб, де не завжди економічно доцільно відкривати ресторан.

Salateira

Мережа fast-healthy ресторанів Salateira працює з 2011 року. Зараз в мережі працює 20 ресторанів, пʼять із яких по франшизі у Мінську. Щомісяця один заклад Salateira відвідує понад 13 000 людей. А середній чек закладу, за даними компанії, становить, у середньому, 240 грн. Виторг Salateira у 2020 році скав майже 260 млн грн.

З березня цього року компанія почала відкривати магазини готових салатів Salateira Store, яких наразі чотири. Формат цих магазинів подібний до британської мережі сендвічних Pret-a-Manger. Крім салатів, в магазинах площею 25-100 кв. м клієнти можуть замовити і забрати свіжу фермерську їжу. Мета – довести до кінця 2022 роки кількість точок до 70-ти. Обсяг інвестицій в один магазин – 1,5 млн грн, запланована окупність – 12 місяців.

Потенційні франчайзі Salateira, які хочуть відкрити ресторан швидкої здорової їжі, мають можливість працювати в одному з двох форматів:

  • fast-casual restaurant (вступний внесок – $20 000, інвестиції в проект – $250 000, дохід в місяць – $8000, площа ресторану – 250-400 кв. м, роялті – 3% в Україні та 4% в інших країнах, період окупності – 18-36 місяців);
  • food court (вступний внесок – $20 000, інвестиції в проект – $150 000, дохід в місяць – $5000, площа ресторану – 85-100 кв. м, роялті – 3% в Україні та 4% в інших країнах, період окупності – 18-36 місяців).

Молоко від фермера

Молоко від фермера – це магазини з натуральними продуктами власного виробництва, де продають фермерську молочку, ковбаси, випічку та десерти. Щоб прискорити масштабування бізнесу, мережа Молоко від фермера вже п’ять роки продає франшизу на свої магазини. Зараз мережа об’єднує понад 70 торговельних точок (у Києві, Одесі, Дніпрі, Кривому Розі та Херсоні), приблизно половина з яких – партнерські.

Щомісяця мережу відвідує близько 1,5 млн українців. Основна частина магазинів знаходиться в Києві, але компанія вже почала активну експансію в регіони. У Молоко від фермера – близько двох десятків франчайзі. Перевага при виборі партнера віддається сімейному бізнесу. На думку співвласника і CEO мережі Тараса Мороза, у франчайзі не повинно бути багато магазинів, щоб власник особисто міг контролювати їхню роботу, якість товарів та послуг, що надаються.

Тарас дуже дбайливо ставиться до репутації бренду, тому поставив досить високий цінник на придбання франшизи – паушальний внесок в розмірі 75 000 євро і щомісячне роялті. Компанія ретельно контролює дотримання всіх стандартів мережі в магазинах франчайзі через ревізорів і таємних покупців. А також забезпечує магазин обладнанням, допомагає в підборі та навчанні персоналу.

Інвестиції у відкриття магазину складають близько 30 000-40 000 євро в залежності від площі магазину. При цьому повернення коштів в середньому відбувається за період в 1-2 роки.

FMCG рітейл

Novus

Мережа магазинів Novus – один з лідерів столичного ринку продуктового рітейлу. Створена в 2009 році компанія, що входить в литовський холдинг BT Invest, зараз об’єднує більше 80-ти магазинів. 79 з них – це власне супермаркети мережі, ще дві торгові точки працюють по франшизі в Миколаївській області. Плюс вісім магазинів формату біля дому Мі Маркет.

Інвестиції у відкриття однієї торгової точки площею близько 600 кв. м коливаються від $40 000 до $1 млн. Вступний внесок відсутній, а роялті становить 1% (від товарообігу) на місяць. Також франчайзі має щомісяця сплачувати рекламні відрахування у розмірі 1% від виторгу. Період окупності інвестицій – від 18 до 36 місяців.

Spar та Наш Край

Інвестиційна компанія Volwest Group, яка розвиває в Україні мережі продуктових магазинів SPAR та Наш Край, є одним з найбільших гравців FMCG-рітейлу в Україні. Свій перший магазин під брендом Наш Край вона відкрила ще у 2001 році. А в 2004-му запустила дебютний торговий об’єкт на умовах франчайзингу.

В 2017-му Volwest Group почала розвивати в Україні міжнародний бренд SPAR за системою франчайзингу. Потенційні франчайзі можуть обрати один з чотирьох наступних форматів:

  • SPAR Express – магазин швидкого обслуговування, торговою площею 75-200 кв. м, найчастіше розташовуються на центральних вулицях на перетині транспортних і пішохідних потоків. Інвестиції у проект – від $30 000;
  • SPAR – супермаркет торговою площею від 200 до 1000 кв. м, розташовані в житлових районах міст, оптимальні для щоденних покупок. Інвестиції у проект – від $80 000;
  • EUROSPAR- супермаркет торговою площею від 800 до 3000 кв. м, покликаний задовольняти щотижневі сімейні потреби. Інвестиції у проект – від $80 000;
  • INTERSPAR – гіпермаркети торговою площею від 3000 кв. м. Фокусуються на широкому виборі як продовольчих, так і промислових товарів. Інвестиції у проект – від $700 000.

Період окупністі інвестицій – від 12 до 48 місяців. Чистий дохід – від $3000.

Інвестиції на відкриття магазинів Наш Край в середньому складають 300-400 євро/кв. м. Термін окупності вкладень – від шести місяців.

Щомісячне роялті при відкритті торгової точки Наш Край становить 77 грн/кв. м торгової площі, а при відкритті SPAR – від 2 до 3 євро/кв. м залежно від формату.

М’ясомаркет

М’ясомаркет – магазин, де відвідувачі можуть придбати не лише м’ясо найвищої якості, а й готові страви, бакалію, молочні продукти, яйця, соуси, приправи.

Головна ідея мережі — зробити життя споживача комфортнішим та якіснішим, а також подарувати новий досвід гастро-шопінгу.

Франчайзі М’ясомаркет можуть стати усі бажаючі. Компанія не вимагає паушального внеску та роялті до 100% окупності магазину. В залежності від ремонту на об’єкті магазин вже можна відкрити через 2-3 місяці. Сума інвестицій від $25 000, а валовій прибуток – від 30% в місяць.

Читайте також – 

Сергій Войцеховський, КОЛО: Ми не домовилися з OKKO і кожен далі розвиватиме свій бізнес


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку