
Ролики тижня: Moyo, Uklon, Сільпо, Файно Маркет, Comfy


У 2024 році українські ресторатори продовжили адаптувався до генераторної економіки, намагалися втримати ціни та власну мотивацію. Головною проблемою залишився гострий дефіцит кадрів. Слово, що частіше лунало на ринку – колаборації.
Дані про виручку, середній чек та відвідуваність закладів ґрунтуються на агрегованій неперсоналізованій статистиці даних продажів з Poster. У вибірці – більше 7000 закладів всіх типів бізнесу, що працювали упродовж 2023-24 років.
Виручка закладів громадського харчування України у 2024 році зросла на 10% у порівнянні з 2023 роком, cередній чек — на 17% внаслідок збільшення цін. При цьому відвідуваність впала на 3%, серед причин падіння – економічна невизначеність та посилення мобілізації.
«Рік був неоднорідним. Перше півріччя 2024 року було більш успішне ніж друге рік до року. Так, наприклад, у другому півріччі 2024 року відвідуваність закладів впала на 7% у порівнянні із другим півріччям 2023 року. Але через те, що початок року показав себе непогано, маємо загальнорічне падіння лише в 3%», – зазначає CEO та співзасновник Poster Родіон Єрошек.
Серед найбільших міст України найгіршу річну динаміку відвідуваності показав Дніпро. Там відвідуваність закладів впала на 5% у 2024 році у порівнянні із 2023-м. Краще ніж уторік ситуація виявилася в Харкові – зростання на 2%, Львові та Одесі – зростання на 1%. Негативну динаміку відчули в закладах Києва та Вінниці – мінус 3%.
Виручка та середній чек збільшилися в закладах найбільших міст через зростання цін.
Відвідуваність майже всіх типів закладів знизилася у 2024 році у порівнянні із 2023-м. Найбільше просіли показники у піцерій, фаст-фуду та ресторанів – на 8% та 7% відповідно. Позитивну динаміку показали суші – зростання на 1%, а відвідуваність закладів, де продають каву з собою, залишилася без змін.
Виручка та середній чек зросли в усіх сегментах закладів внаслідок збільшення цін.
Дані в цьому розділі ґрунтуються на анонімному анкетному опитуванні рестораторів зі всієї України. Опитування проведене в ресторанному медіа «Реве та стогне ресторатор» у грудні 2024 року. Всього форму заповнило близько 300 респондентів. Переважна більшість – з Києва та великих обласних центрів. Серед типів бізнесу переважають ресторани, кафе та кав’ярні.
54% опитаних рестораторів зазначають, що показники роботи закладів у 2024 році є нижчі за очікувані. В дослідженні минулого року таких респондентів було 43%. Тим часом 11% опитаних вважають, що показники навіть перевищили очікування.
Найскладніше рестораторам у 2024 році було наймати та утримувати команди та працювати під час відключень світла. Окрім цього, підприємців турбувала мобілізація персоналу, власна мотивація працювати та перевірки бізнесу.
«2024 був складнішим та тривожнішим. Виклики — безпека та мотивація команди залишитись в індустрії і країні. Ми відкрились в Одесі, Чернівцях, Таллінні та Мюнхені. Про успіх чи не успіх поки що казати рано. Даємо собі час, працюємо, спостерігаємо, – каже ресторатор Ігор Сухомлин, Mimosa Group. – У першому півріччі 2025-го точно відкриємось у Варшаві та Києві. Обидва відкриття будуть помітні. По закриттю намірів та планів немає, може бути будь-що будь-де. Якщо що, закривати також приємно».
Майже половина рестораторів (47%) стикнулися зі зниженням рентабельності бізнесу у 2024 році.
20% опитаних рестораторів мали середню рентабельність бізнесу 10-15%, а 21% взагалі не отримували прибуток у 2024 році.
34% опитаних рестораторів відзначили, що працюють з фудкостом 30-35%. Тільки чверть мала фудкост до 30%.
45% підприємців заявили про збільшення цін на продукти в середньому на 10-20%.
Більшість закладів змінювали ціни на страви протягом 2024 року на понад 10%.
34% рестораторів заявили, що кількість замовлень на доставку у 2024 році зросла, майже стільки ж опитаних (31%) не помітили збільшення замовлень.
39% рестораторів змогли зберегти команду у 2024 році у тій же кількості, а 28% навіть залучили нових працівників.
Більшість рестораторів витрачали на зарплатню команді у 2024 році 20-30% від виручки. При цьому 12% опитаних витрачали на зарплатню понад 40% виручки закладу.
Довідка Poster — українська фудтех-компанія, яка створює екосистему рішень для закладів: каса, склад, фінанси, аналітика, CRM, QR-оплати, доставка, програмне РРО. Послугами компанії користуються 23 000 закладів в 110 країнах світу. В Україні – 17 000 закладів від великих ресторанів до фастфуду та кав’ярень.