Підсумки RAU workshop «Сонячні електростанції: ефективність, окупність та як це працює»

Підсумки RAU workshop «Сонячні електростанції: ефективність, окупність та як це працює»

01.04.2024 09:10
  854
Костянтин Симоненко

Асоціація ритейлерів України спільно з партнером компанією Eco Tech Ukraine 28 березня провела офлайн-зустріч, в ході якої учасники поділилися досвідом та обговорили з представниками влади і колегами актуальні питання інтеграції сонячної енергії в енергозабезпечення ритейлу. Що дозволяє не тільки оптимізувати витрати та збільшити екологічну стійкість компаній, але й покращити їх імідж у очах споживачів.

Подія відбулася в Києві за адресою вул. Хрещатик, 25 в просторі First Conference Hall. Учасниками заходу стали представники таких компаній як Епіцентр, ТРЦ Respublika Park, ТРЦ Piramida, Auchan, Metro Cash&Carry Ukraine, Укргазбанк, Укренерго, Varus, Агромат, Novus, Сільпо, Фора, Коло, ОККО, БРСМ Нафта, Vodafone, Huawei Technologies, PwC, Охоронний Холдінг та інші.

Спочатку з вітальним словом до учасників звернулася CEO Асоціації ритейлерів України Оксана Приходько. Одразу після її вітального слова з презентацією на тему «Сонячні електростанції для ритейлу та ТРЦ: ефективність, окупність та як це працює» виступила комерційний директор Eco Tech Ukraine Тетяна Духова.

Тетяна Духова поділилася досвідом (з 2015 року) роботи компанії повного циклу на ринку проєктування, встановлення та обслуговування сонячних електростанцій, в тому числі промислових СЕС. Зокрема, про можливість оптимізації операційних витрат на оплату електроенергії за рахунок заміщення до 40% споживання з мережі власною сонячною генерацією. Якщо ж мова йде про так званий Net Billing, то для малих підприємств з невеликою потужністю споживання цей показник може досягати і 90%. Це новий інструмент для України – механізм чистого вимірювання електроенергії та розрахунку за неї не за спеціальним тарифом, а ринковою ціною в конкретний момент часу. Тобто коли підприємство може продати надлишки електроенергії постачальнику із зарахуванням коштів на особовий рахунок споживача. При необхідності споживач може використати ці кошти в майбутньому для оплати електроенергії постачальника, яку він бере з мережі.

Окрім економії коштів, встановлення СЕС (найчастіше на даху магазинів, ТЦ чи складів) вирішує проблему додаткового джерела енергії у разі блекауту для живлення критично важливих систем. Також це допоможе збільшити екологічну стійкість компаній та покращити їх імідж у очах споживачів за рахунок скорочення викидів СО2.

Далі в рамках першого блоку, присвяченого наявним технічним рішенням СЕС для бізнесу та законодавчого регулювання цих питань, виступив старший менеджер із продуктів Huawei Technologies Олександр Альохін. В своїй презентації на тему «Не мережею єдиною: СЕС+УЗЕ для бізнесу», він показав сім основних варіантів роботи СЕС на підприємстві та шість бізнес-моделей розробки технічних рішень. Зокрема, приділивши увагу сонячним інверторам (що перетворюють постійний струм сонячних панелей у змінний струм мережі), а також установкам зберігання енергії (energy storage). За його словами, правильно побудована сонячна електростанція може ефективно пропрацювати до 25 років.

Звісно, краще, коли СЕС повністю укомплектована обладнанням від одного виробника. Тоді, як відзначив спікер, не виникає питання, хто саме має нести гарантійні зобов’язання за вихід з ладу станції у разі поломки певного обладнання. Але навіть коли ритейлер має на даху цілий «зоопарк» пристроїв від різних компаній, все одно можливо забезпечити надійну роботу системи зберігання енергії.

Доповідь представника Huawei викликала інтерес у ритейлерів, які демонстрували неабияку цікавість та обізнаність у технічних питаннях сонячної енергетики. Зокрема, про кількість можливих циклів використання установок зберігання енергії або питання компенсації реактивної потужності СЕС.

На завершення першого блоку відбулася панельна дискусія на тему «Законодавство та Net Billing», модератором якої виступила Тетяна Духова. Дуже важливо, що в обговоренні питань регуляції роботи СЕС взяли участь представники законодавчої та виконавчої влади. Так, спеціально запрошений гість – голова Комітету з питань енергетики та ЖКГ Андрій Герус – пояснював логіку прийняття тих чи інших законодавчих норм. Наприклад, питання самовиробництва електроенергії – аби зменшити централізацію української енергосистеми, яка залежить від 15-20 критично важливих об’єктів. Коли більше половини генерації енергії забезпечували всього чотири електростанції, а передачу цієї енергії – десяток підстанцій.

Своєю чергою голова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) Валерій Тарасюк розповів, що вже є вся необхідна підзаконна документація для роботи системи Net Billing.

Зі свого боку старший юрист ЮФ Sayenko Kharenko Наталія Гутаревич пояснила, що потрібно зробити для отримання статусу «активного споживача», який може продавати надлишки енергії в мережу. А також основні правила роботи такого споживача.

Більш детально обмінятися досвідом як ритейлу ефективно використовувати сонячну енергію та про практичну реалізацію новацій учасники заходу могли під час кава-брейку.

Обговорення та активний обмін досвідом продовжувалися до самого початку другої панелі, також присвяченої саме досвіду використання СЕС у бізнесі. Її відкрив представник фінансового департаменту мережі АЗК ОККО Віталій Гут з презентацією про власний досвід впровадження СЕС на АЗК мережі. Він спочатку розповів про першу невдалу спробу встановлення на даху АЗК сонячних панелей по так званому «зеленому тарифу», а також про нові підходи, в тому числі основані на більш ретельному виборі конкретної локації, з урахуванням тарифів на розподіл та подачу електроенергії. Наразі ОККО щорічно вводить в експлуатацію по 50-60 СЕС на дахах своїх АЗК, переважно на заході країни. Середня окупність цих сонячних станцій становить приблизно 3,5 роки.

Після презентації Віталій Гут приєднався до учасників панельної дискусії, де власними кейсами та прикладами поділилися заступник керівника департаменту експлуатації управління Сільпо Богдан Дейко, директор департаменту розробки та контролю внутрішніх стандартів Novus Павло Будюков, а також директор напрямку “Електротехніка” Епіцентр Ангеліна Бурлакова. Модератором дискусії знову виступила комерційний директор Eco Tech Ukraine Тетяна Духова.

Так, представник Сільпо Богдан Дейко розповів про роботу першого «зеленого супермаркету» в Софіївській Борщагівці, де було застосовано всі можливі технічні рішення, включаючи СЕС.

Відповідно, Павло Будюков з мережі супермаркетів Novus – розповів про пілотний проєкт компанії у Нових Петрівцях.

Мережа Епіцентр відзначилася тим, що всього за 45 днів побудувала СЕС на п’яти своїх ТЦ (три в Києві та ще два у Вінниці). Загальна потужність цих СЕС склала 6 МВт. За словами Ангеліни Бурлакової, наразі компанія готується стати першопрохідником у сфері застосування механізму Net Billing.

Учасники обговорили також питання вибору інсталятора для виконання робіт, вибору обладнання, необхідність попередніх фінансових розрахунків щодо можливої генерації та економії, а відповідно і розрахунок окупності проекту. А також відверто розповіли про відповідність фінансових прогнозів реальним результатам.

Завершила захід керівник продукту Big Data Vodafone Ганна Дьяконова з презентацією «Big Data та AI: нові можливості для ритейлерів у партнерстві з мобільними операторами». Вона розповіла про активний розвиток технологій штучного інтелекту, які займають вже 60% серед американських стартапів і зокрема про один із таких проєктів по автоматизації дизайну майбутніх СЕС. Що дозволяє пришвидшити розробку та впровадження нових електростанцій.

Після завершення офіційної частини плідний нетворкінг продовжився у неформальній атмосфері за келихом ігристого.

Ще більше фото з події – дивіться в огляді RAU.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Перша в історії креативна директорка компанії Swarovski Джованна Енгельберт працює над тим, щоб бренд став привабливим для...
time icon  
  147
Усі новини ринку