Сміливо та амбіційно: як RAU презентувала вітчизняний рітейл на Shopping Center Forum 2022 у Варшаві (репортаж+фото)
На наймасштабнішій виставці та конференції рітейлерів і ТРЦ у Центральній та Східній Європі Shopping Center Forum 2022 Fall, яка пройшла 21-22 вересня у Варшаві, RAU презентувала галузь українського рітейлу на власному стенді та зібрала рекордну делегацію з 75 представників різних вітчизняних компаній. Як пройшла ця подія – читайте у матеріалі RAU.
Насичена програма зі знайомства з особливостями польського ринку почалася ще напередодні SCF 2022 Fall. Так, 20 вересня українські рітейлери відвідали ТРЦ Westfield Arkadia – один з найбільших торгівельних центрів Польщі. Орендна площа цього ТРЦ становить 117 500 кв. м, у ньому розташовано 206 магазинів, 33 ресторани, 3900 паркомісць та велика зона розваг. Westfield Arkadia входить у власність провідного глобального девелопера Unibail-Rodamco-Westfield (URW). Станом на 30 червня 2022 року портфель компанії URW оцінювався в 55 млрд євро, з яких 87% припадає на роздрібну торгівлю, 6% на офіси, 5% на виставкові майданчики і 2% в сфері послуг. Наразі URW володіють та керують 82 торговельними центрами, у тому числі 53 флагманами в найдинамічніших містах Європи та США.
Спеціально для український гостей shopping center manager Westfield Arkadia Пьотр Брзозовіч провів ознайомчу екскурсію торгівельним центром та розповів про особливості формування tenant-mix у польських ТРЦ, взаємодію з орендодавцями під час криз, а також про місцеві споживчі тренди, які спостерігаються останні роки.
Вранці 21 вересня – у перший день виставки – відбулось офіційне відкриття стенду Асоціації рітейлерів України на Shopping Center Forum 2022. Привітати українську делегацію рітейлерів завітав перший секретар Посольства України в Польщі Сергій Засоленко. Він побажав плідного нетворкінку українським рітейлерам, а також розповів про програми підтримки українських підприємців під час виходу на польський ринок.
“Українські експортери завжди можуть звертатись за допомогою до Ради експортерів та інвесторів при МЗС України. Також Міністерством закордонних справ України створена платформа Nazovni, призначена для надання дипломатичного сприяння українським експортерам на зовнішніх ринках. На цій платформі у Польщі вже зареєстровано більше 2000 звернень від українських підприємств”, – розповів пан Засоленко. Однак майбутні експортери мають врахувати, що попередній аналіз ринку та пошук потенційних партнерів на закордонному ринку компанія має здійснити самостійно, оскільки представники посольства надають свою підтримку вже на етапі ділового листування з потенційним партнером та під час перемовин.
Щиро вітав українську делегацію і організатор Shopping Center Forum Радослав Рибінський. “SCF 2022 Fall та компанія Evigo співпрацює з RAU вже багато років. У 2015 році Асоціація рітейлерів України вже презентувала свою діяльність на власному стенді, який відвідав тодішній посол України у Польщі Андрій Дещиця. Я також двічі був на RAU Expo – це був для мене дуже цікавий та цінний досвід, який я з приємністю згадую. Також я відвідував Україну разом з представником компанії Teichmann&Company, яка розглядала можливість виходу на український ринок”, – розповів пан Рибінський.
Українська делегація на Shopping Center Forum 2015 з послом України у Польщі Андрієм Дещицею (у центрі)
Радослав Рибінський розповів, що Shopping Center Forum проводиться двічі на рік (навесні та восени) вже протягом 15 років. Цього року весняну подію відвідало близько 1300 осіб, серед яких було 450 представників рітейлу, близько 700 представників чи власників керуючих компаній та інвесторів торгіцельних центрів та 150 представників різних агенцій, фірм та постачальників.
Загалом Shopping Center Forum є головним місцем для зустрічі та перемовин між торговими центрами та мережами. “На Shopping Center Forum можна вього за півгодини чи годину провести перемовини да домовитись про угоду, до якої у звичайному житті сторони могли б йти кілька місяців, якщо не довше, – розповідає пан Радослав. – На нашій подій збирається весь ринок, тому усі бізнес процеси відбуваються дуже швидко. Наприклад, за два дні події 1300 учасників через наш мобільний додаток призначили 25 000 зустрічей. Тобто кожен відвідувач події мав по кільканадцять зустрічей на день. Тому це два дні дуже інтенсивної роботи”.
На думку Радослава Рибінського, Shopping Center Forum – дуже хороше місце, з якого українські рітейлери можуть почати вивчення та аналіз польського ринку, адже попри свою схожість він суттєво відрізняється від українського. “Перед виходом на польський ринок я порадив би рітейлерам робити глибоке дослідження, домовлятись про зустрічі, розпитувати місцевих гравців. Це гарантуватиме успіх бізнесу.
Сюжет 5-го каналу про українських рітейлерів на SCF Fall - 2022
Загалом польський ринок – великий, стабільний, зростаючи, він дуже потребує нових гравців та нових брендів. Тут багато можливостей і вища купівельна спроможність у порівнянні з українським. Але робити бізнес потрібно зважено та продумано, а SCF є хорошим місцем, щоб дізнатись як правильно це зробити. На мою думку, український ринок знаходиться на правильному шляху розвитку, але на два кроки за нами. Через вступ до ЄС Польща почала розвиватись у певні стандарти швидше. Україна буде проходити той самий шлях, що і ми, а тому може вчитися на нашому досвіді, щоб не повторювати тих самих помилок. Мені дуже хочеться бути амбасадором українського рітейлу на польському ринку, і я маю велику надію, що українські бренди будуть у нас успішно розвиватись та зростати”, – резюмував Радослав Рибінський.
Cподівання на розвиток свого бізнесу в Польщі мають і представники українського рітейлу, які відвідали подію. “Ми розглядаємо можливість виходу на польський ринок у якості орендатора, тому нам дуже цікаво дізнатись про операторів місцевого ринку, зрозуміти як він влаштований та як працює, – розповідає генеральний директор відділу розваг та ресторанного напрямку Budhouse Group Ігор Плохов. – За моїми спостереженнями польський споживач суттєво відрізняється від українського. На мою думку, Польща у своїх споживчих звичках стає дуже схожою на Німеччину: поляки дуже скромні, економні, вони дуже уважно придивляються до співвідношення ціни та якості. Це з одного боку, а з іншого боку, в багатьох сферах польського рітейлу (зокрема, в ресторанній галузі) рівень сервісу набагато нижчий у порівнянні з проектами, які ми робимо в Україні. Польські покупці менш вимогливі, тому багато українських ресторанних форматів можуть бути легко тут локалізовані”.
Керівник проектів будівельної компанії Synergy Construction Ольга Приходько розповіла про користь відвидування подібних міжнародних заходів та результати участі в Shopping Center Forum: “Я мала кілька продуктивних і конструктивних зустрічей з міжнародними рітейлерами, які розглядають Україну як потенційний ринок для свого розвитку. Сподіваюсь, що війна скоро закінчиться і український ринок почне дуже швидко відновлюватись, адже усі нам бажають перемоги. А багато міжнародних компаній вже зараз розглядають український ринок для свого подальшого розвитку. Тому я дуже сподіваюсь, що вже найближчим часом ми будемо з ними співпрацювати та робити для них якісні проекти”.
Як відзначив Ігор Плохов, SCF2022 Fall не дуже велика за розмірами, але дуже насичена подія: “На виставці не дуже багато стендів, але всі вони гарно проінвестовані, оскільки на них представлені великі компанії. Дуже помітно, що тут відбувається величезна кількість зустрічей та ділових переговорів, хоча захід за розміром значно менший у порівнянні з нашими”.
На думку президента з розвитку Fozzy Group Андрія Шутко, бізнесу важливо відвідувати подібні заходи, щоб обмінюватись досвідом та розуміти тренди ринку, на якому він хоче розвиватись. Наприклад, Shopping Center Forum чітко продемонстрував, що найбільшим трендом польського ринку наразі є розвиток рітейл-парків. “На таких подіях можна знайти дуже корисні знайомства, зрозуміти, які проекти тут плануються, більше дізнатись про особливості польського бізнесу”, – додав Андрій.
Директор з розвитку Fozzy Group Єгор Верлоченко поділився, що великою користю було побачити, наскільки розвинутим є польський ринок та якою сильною є конкуренція у кожній з груп – від рітейлу до девелопменту. Адже самий важливий висновок, який робить для себе підприємець: з чим йому доведеться зіткнутись на новому ринку. “Я можу сказати, що польський ринок – один з найконкурентніших ринків Європи. Наприклад, на одного польського жителя в середньому припадає близько 600 кв. м торговельної нерухомості. У Варшаві цей показник складає 800 кв. м на одного жителя, а в деяких містах цей показник взагалі сягає 1200 кв. м на одного жителя. При цьому середній показник в Європі – 240 кв м. Загалом польський продуктовий рітейл у порівнянні з український конкурентніший у понад десять разів, а польський девелопмент – більш ніж у шість разів”, – зазначив Єгор.
А от комерційний директор мережі магазинів ВМ Техніка Владислав Крижовський відмітив, що польська сфера побутової техніки та електроніки менш конкурентна у порівнянні з українською: “Польський ринок набагато повільніший та спокійніший, ніж в Україні. Тут відсутня турбулентність, все видбувається стабільно і за планом, тому місцеві рітейлери менш агресивні та конкурентні. Через це сервіс та ефективність у сфері рітейлу побутової техніки падає. Тому для українських рітейлерів перспектива розвитку тут досить велика”.
Зокрема, на польському ринку є всього чотири основних гравці у сфері побутової техніки, які мають дуже подібні формати з магазинами величезної площі (по 3000-4000 кв. м). “Тому я переконаний, що український магазин з продуманою концепцією до 1000 кв. м може спокійно конкурувати з величезним Media Markt, наприклад. Звісно, доведеться ретельно розібратись з місцевим законодавством, оформленням юридичної особи, особливостями оподаткування та кадровою політикою, але це можна зробити”, – розповів Владислав.
Також в рамках програми конференції відбулася панельна дискусія за участю співзасновника та голови правління Асоціації рітейлерів України Андрія Жука, співвласника мережі Master Burger Ярослава Проценко, СOO компанії Newgate Investment Антона Гроценко та модератора дискусії – рітейл-директора компанії JLL Анни Висоцької. Під час дискусії учасники обговорили перспективи розвитку українських брендів на польському ринку, з якими складнощами можуть зіткнутися українські рітейлери під час виходу на ринок Польщі, а також які є можливості для польських компаній в Україні після перемоги.
Андрій Жук під час спілкування з представниками української делегації налогосив, що дуже важливо брати участь у подібних заходах, спілкуватись, презентувати свій бізнес, вести перемовини та створювати історії успіху з виходу на ринок Польщі та інших країн ЄС. “Зараз є велика повага та підтримка українців як нації, яка боронить свою незалежність та стала щитом для інших країн. Тому нам дуже потрібні успішні приклади українських бізнесів на міжнародній арені, бо після цього всім іншим буде простіше розвиватись”, – відзначив Андрій Жук.
Читайте також –
Найбільші іноземні рітейлери в Україні: хто працює і підтримує українців, а хто обрав інший шлях