Спецпроект RAU і robota.ua: як змінився ринок праці в рітейлі за час війни

Спецпроект RAU і robota.ua: як змінився ринок праці в рітейлі за час війни

16.05.2022 09:05
  4768
Єрмакова Яна

Онлайн-платформа з пошуку роботи в Україні robota.ua й Асоціація рітейлерів України представляють дослідження про те, як змінився попит і пропозиція на ринку праці в сфері роздрібної торгівлі за більше ніж два місяці воєнних дій.

Цей матеріал також доступний російською мовою

Якщо у 2020-21 роках можна було говорити про відновлення ринку після коронавірусних обмежень, то тепер, без перебільшення, настала нова реальність, де ринок відновлюється буквально з попелу. Зміни, які спричинило повномасштабне вторгнення росії в Україну, набувають неймовірного характеру та прискорення. Редакція порталу Асоціації рітейлерів України та перша онлайн-платформа з пошуку роботи в Україні robota.ua презентують спільний спецпроект «Як змінився ринок праці в рітейлі за час війни». Фахівці robota.ua проаналізували зміни в кількості резюме та вакансій в рітейлі в цілому, і в підсегментах галузі окремо. А також з’ясували як змінилися пропоновані або запитувані зарплати, продуктивність дистанційної роботи тощо. RAU вибрала найцікавіші й показові факти та дані.

Більш детальну аналітику ринку праці можна буде дізнатися 17 травня на RAU Webinar «Аналітика ринку праці в галузі рітейл» який відбудеться з 11:00 до 12:30. Під час події, яка проходитиме у Zoom, буде обговорено як трансформується ринок праці у роздрібній торгівлі під час війни і як налаштовувати процес взаємодії команди в компанії і рекрутингу.

Загальна картина

Напад росії зупинив роботу майже всього українського бізнесу. Дехто так і не зміг оговтатися, але є багато тих, хто вже відновився та працює, незважаючи на труднощі. Попит на фахівців прогнозовано різко знизився з початку бойових дій та продовжував падати аж до початку квітня. Активність роботодавців та кандидатів можна розділити на три основні фази.

Фаза 1 (довоєнний період, 01.02 – 23.02): у цей період спостерігалася впевненість гравців ринку. Кількість вакансій та резюме на них знаходилося у здоровому балансі. Ринок рухався вперед.

Фаза 2 (криза та невизначеність, 24.02 – 05.04) характеризується панікою, невизначеністю, зниженням попиту на товари та послуги, проблемами з логістикою та безпосередньою реакцією на бойові дії. У цей період не було розуміння, як поводитися і що робити далі. Бізнес увімкнув режим максимальної економії та завмер. Логічно, що пріоритет видатків на пошук персоналу у когось змістився на «останні» рядки бюджету, а у когось і повністю був виключений з порядку денного.

Фаза 3 (адаптація, 05.04 – теперішній час) – бізнес приходить до тями і пристосовується до нових реалій. Починає частково чи повноцінно відновлюватися робота на територіях, де немає бойових дій, відбувається релокація підприємств у західні області країни, держава запускає програми підтримки.

Роздрібна торгівля не була виключенням, але мала реагувати швидше, враховуючи критичну важливість напряму, особливо у сфері постачання товарів першої необхідності. Тому переважна більшість вакансій наразі знаходиться у продуктовому рітейлі. Дефіцит фахівців тут відчувався завжди, а з урахуванням того, що в цьому напрямку торгівлі був задіяний високий відсоток жінок, які мігрували в більш безпечні райони, ситуація з підбором кадрів стала актуальнішою.

Як видно із графіка вище, потреба у фахівцях FMCG-операторів майже втричі більша за інші сфери, такі як сегмент fashion та продаж побутової техніки й електроніки. Найменша потреба наразі у секторі меблів, що не дивно, оскільки облаштування оселі новими шафами, кухнями та ліжками відійшло у споживачів на останній план.

 

Якщо говорити про кількість відкритих (нових) та актуальних позицій у порявнянні із замороженими вакансіями, так само помітно, що найменше “призупинено” набір в торгівлі продуктами харчування – заморожено лише 13% від довоєнного рівня вакансій. Також, відповідно до попиту на найнеобхідніше, схожа ситуація склалася у сфері торгівлі ліками (14%), drogerie (21%) та товарів для тварин (30%).

Найбільше заморозили процес пошуку персоналу повністю, або відмовилися від більшої частини вакансій у сфері торгівлі меблями (73%), спорттоварами (67%) одягом та взуттям (60%), а також іншими речами (70%). 

Регіональні відмінності

Якщо говорити про регіональні відмінності одразу можна помітити, що кількість вакансій сильно різниться по областях, де були активні бойові дії та евакуація населення, й відносно спокійними регіонами.

Так, за загальною кількістю вакансій в лідерах зараз знаходяться Київ та Київська область, а також Львів. Це пояснюється тим, що Київ та область спочатку були ядром бізнес-активності в країні, а після звільнення регіону поступово відновлюється і його активність. Зокрема, за підрахунками КМДА, дві третини киян вже повернулися додому. Водночас саме в столиці було багато приїжджих працівників, багато з яких повернулися по домівках з початком війни. Тому в столичному регіоні зосереджено 38,6% вакансій в торгівлі меблями (де, як уже йшлося, найменша доля вакансій взагалі). До того ж, після повернення люди намагаються знову налагоджувати свій побут і відповідно формують підвищений попит на товари для облаштування оселі. Як відповідь на це – велика доля вакансій у сфері торгівлі товарами DIY – 31,9%.

Проте в регіонах, які частково перебували (або перебувають) в окупації, чи сильно постраждали від обстрілів та бойових дій, торгівля не може швидко відновитися. Навіть якщо є потреба в облаштуванні домашнього побуту. По-перше, далеко не скрізь повернення додому може бути безпечним, а по-друге, не скоро відновиться попередній попит. Тому майже по всіх областях, де точилися бої, кількість вакансій у всіх сферах торгівлі дуже обмежена. Це стосується перш за все, Донецької, Луганської, Херсонської, Миколаєвської, Чернігівської, Сумської та Харківської областей. Першою чергою тут відновлюється торгівля ліками, продуктами і товарами повсяденного попиту та товарами для домашніх улюбленців. Примітно, що вакансії у сфері drogerie є навіть у Луганській та Донецькій областях, нехай і по 0,5%. Це єдина галузь, вакансії в якій є по всій Україні.

На другому та третьому місцях по кількості вакансій майже у всіх секторах рітейлу знаходяться Львів та Одеса. Львів був весь час у перших позиціях щодо кількості вакансій, а враховуючи, що значну частину внутрішньої міграції це місто взяло на себе, імпульсом зростання тут стали вакансії зі сфери обслуговування, роздрібної торгівлі, маркетингу. Також це зараз фактично гуманітарний хаб, тому у Львові та Львівській області є багато вакансій зі сфери складського спрямування та логістики. Тут, на відміну від Одеси, добре помітно попит на фахівців рітейлу у сфері продажу продтоварів (16,8% проти 3,7% відповідно), товарів для тварин (17,9% проти 4,1%), одягу та взуття (15,9% проти 5,1%). Примітно, що тут також найбільша після столиці доля вакансій у сфері торгівлі різними іншими товарами – 18,2%.

Звертають на себе увагу також Закарпатська та Чернівецька області, де фіксується близько 5-6% вакансій у багатьох сферах, насамперед, торгівлі взуттям та одягом, побутовою технікою та спортивними товарами.

Основні види вакансій

Якщо ж проаналізувати різні напрямки роботи всіх видів рітейлу, то групування вакансій за напрямком в розрізі регіонів  виглядає теж досить цікаво. Так, найбільше вакансій у сфері продажів фіксується на півдні та сході країни (72% і 68% відповідно). Загалом, як бачимо, більше половини вакансій по всій Україні – це продажі. Так само на півдні та сході найбільша потреба у спеціалістах з логістики – приблизно п’ята частина всіх вакансій у регіоні. На заході країни та в центрі, де ланцюжки постачання більш стабільні, потреба в логістах вдвічі менша. Тут краще шукати роботу фахувцям із маркетингу та управління.

Загалом експерти виділяють такі найпопулярніші професії в секторі роздрібної торгівлі:

  • Водій
  • Продавець-консультант
  • Вантажник
  • Керівник магазину
  • Касир
  • Охоронець

Потребу в різних спеціалістах, яка обумовлена війною, найкраще видно по таким категорям як водій та продавець. Причому водія знайти важче. Як бачимо, найменше вакансій зараз для мерчендайзерів та адміністраторів: 2% та 3% відповідно.

Війна і зарплата

Війна вплинула й на зарплати працівників. Так, зберегти довоєнні оклади та стабільність виплат змогли лише 36% рітейлерів. Ще п’ята частина роботодавців змогла зберегти оклади на рівні 60-90% від довоєнного рівня. Тільки 2% спромоглися підвищити зарплатню всім співробітникам або хоча б ключовим спецам. Всі інші вимушені біли значно скоротити фонд оплати праці.

Тим часом дефіцит певних кадрів призвів до підвищення середніх ставок оплати праці, перш за все водіям (на 10%) та продавцям (на 2%). Також окремі IT-спеціалісти змогли зберегти свої заробітки. Проте очікування більшості кандидатів значно вищі. Ті ж продавці консультанти хочуть отримувати в середньому на 10% більше, ніж їм пропонують (12 386 грн проти 11 260 грн), а водії хочуть на третину більше. Більші апетити у фахівців у сфері сучасних інформаційних технологій, які жадають збільшення оплати на 36%.

Працювати по-новому

На жаль, далеко не всі рітейлери змогли зберегти свої команди у повному складі. Таких всього 57%, проте значні скорочення персоналу торкнулися тільки 12%, іще 10% готуються до можливого скорочення штату.

Скорочення та оптимізація рітейлу під час війни не дуже сильно вплинули на робочі навантаження. Цікаво, що 37% працівників магазинів відчули помірне збільшення кількості роботи (від 10% до 50%) і співставна кількість офісних працівників – 32% – відчули таке саме полегшення. Подібним можуть похизуватися лише 21% магазинного штату.

При цьому третина офісних працівників роблять свою справу у довоєнних об’ємах і лише 5% стали працювати значно більше. Хоча й у магазинах збільшення навантаження удвічі стосується 13%.

Віддалена робота

На жаль, рітейл, така сфера, де не можна всіх співробітників перевести у віддалений режим. Хтось має обслуговувати покупців, приймати товар і тому подібне. Тому переважна більшість працює на місці, таких 65%. І тільки третина персоналу може собі дозволитти виконувати роботу віддалено. Тих, хто працює за гібридною схемою не більше 4%.

Як показує дослідження, більшість працівників встигає зробити свою справу у робочий час і лише інколи їм доводиться працювати понаднормово. Тільки 15% майже постійно залишаються після роботи і 9,3% працюють у свій вихідний. Приблизно стільки ж людей роблять це досить часто.

Цікаво, що роботодавці схильні довіряти своїм підлеглим і не часто викростовують системи трекінгу робочого часу. Таких всього 12%. Що позитивно сприймається лише 12% працівників, а 40% – байдуже. При цьому 60% людей сумніваються в ефетивності такого методу контролю.

Серед проблем організації режиму віддаленої роботи працівники на перше місце ставлять погане забезпечення гідних умов праці – 46% опитаних. На другому та третьому місці – власне проблеми зниження ефективності праці через війну та неможливість чітко відокремити роботу від особистого життя. І лише потім ідуть проблеми з пошуком житла та організацією бізнес-процесів.

Втім, життєво важливо, щоб війна закінчилася якнайшвидше. Тоді є шанс на швидке відновлення попиту, економіки та ринку праці. Якщо ж війна буде затяжною, то з високою ймовірністю запустяться негативні сценарії розвитку економіки. Проте відновлення активності на ринку праці – це позитивний тренд. Тому віримо, що економіка нашої країни вистоїть, і ми обов’язково переможемо.

Більш детальну аналітику ринку праці можна буде дізнатися 17 травня на RAU Webinar «Аналітика ринку праці в галузі рітейл» який відбудеться з 11:00 до 12:30. Під час події, яка проходитиме у Zoom, буде обговорено як трансформується ринок праці у роздрібній торгівлі під час війни і як налаштовувати процес взаємодії команди в компанії і рекрутингу.

Читайте також –

Що відбувається на ринку праці під час війни: огляд від аналітиків robota.ua


To the latest news To popular news Підтримати редакцію

Share this news on social networks


Read also

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

20 листопада Інвестиційний фонд для України (Ukraine Investment Fund) — новостворений фонд під управлінням норвезького державного...
time icon   
  12