Магазини незламності: провідні продуктові мережі обладнані генераторами на 51,4%

Магазини незламності: провідні продуктові мережі обладнані генераторами на 51,4%

24.01.2023 09:00
  2844
Єрмакова Яна
Костянтин Симоненко

За даними опитування 15 провідних українських торговельних мереж — членів Асоціації рітейлерів України – вже більше половини магазинів мають власне енергозабезпечення. До кінця січня ця цифра має збільшитись до 71,7%.

Краща половина

Рітейл – критична важлива для країни галузь, на яку покладене завдання забезпечення населення необхідними товарами та продуктами, а з недавніх пір – ще й світлом та теплом й можливістю людей працювати в “пунктах незламності”. Тим самим торговельні мережі забезпечують стабільний тил, а відтак – і міцний фронт. Галузь потребує зваженого діалогу з владою для обговорення питань з організації роботи мереж, підключення магазинів до електроенергії, введення механізму компенсації чи льготних умовах при закупівлі генераторів і паливо-мастильних матеріалів, прямому імпорту, встановленні граничних націнок на соціально-значущі товари тощо. Зараз через ці фактори значно знизилася рентабельність роботи рітейлерів, що ускладнює завдання якнайшвидше відновити роботу на деокупованих територіях і забезпечити населення звільнених міст і сел продуктами харчування та товарами першої необхідності.

Згідно з опитуванням, проведеним Асоціацією рітейлерів України серед 15 провідних українських торговельних мереж-членів RAU, станом на кінець 2022 року автономними джерелами електроживлення (генераторами, пристроями безперебійного живлення, портативними зарядними станціями тощо) було обладнано 51,4% торгових точок. Тобто під час планових та аварійних відключень електроенергії вже 1376 продовольчих магазинів з 2679, які належать компаніям, можуть обслуговувати покупців. А деякі – ще й працювати як пункти незламності.

Серед магазинів, обладнаних автономними джерелами живлення є і великі гіпермаркети, такі як Fozzy С&C, Mеtro Україна та Auchan Україна, а також супермаркети Сільпо, Траш!Thrash!, Novus, АТБ, Varus, SPAR, Рукавичка, Наш Край. Так само ці та інші мережі забезпечують запасними джерелами електроенергії свої магазини меншого формату – «біля дому». До таких, зокрема, належать, КОЛО, Пчілка маркет, Файно Маркет та Мі маркет.

Проте на цьому провідні гравці українського ринку продуктового рітейлу не збираються зупинятися. До кінця січня 2023 року вони планують збільшити кількість магазинів, обладнаних пристроями автономного електроживлення, до 1922 торговельних об’єктів. Тобто лише за місяць буде додатково обладнано ще 546 магазинів (+20,3%). Відповідно, на початку лютого з генераторами будуть працювати вже 71,7% торгових точок.

Критично важливі зміни

Цікаво, що серед різних форматів торгівлі найбільшу частку магазинів, обладнаних генераторами, мають гіпермаркети та міні-маркети. Так, станом на кінець 2022 року пристроями автономного безперебійного електропостачання були обладнані 96% гіпермаркетів та 65% міні-маркетів.

«Починаючи з жовтня 2022 року внаслідок відключень електроенергії більшість продовольчих магазинів не могли працювати та в звичайному режимі обслуговувати покупців. Відсоток магазинів, обладнаних генераторами, складав не більше 20%, й в основному безперебійну роботу торговельної точки могли забезпечити гіпермаркети, в яких наявність автономного джерела живлення передбачалась ще на етапі проектування та будівництва магазину», — пояснює голова Асоціації рітейлерів України Андрій Жук.

За його словами, оскільки основне завдання продуктового рітейлу – безперервно забезпечувати населення продуктами харчування та товарами першої необхідності, багато хто з гравців галузі від національних мереж до регіональних, локальних та навіть просто магазинів товарів першої необхідності власним коштом закрили потребу у генераторах.

«Таким чином рітейл довів, що він здатен виконувати функцію критичної інфраструктури та безперервно забезпечувати населення продуктами харчування за будь-яких умов», – підкреслює Андрій Жук.

Найважче підлаштовуватися під нові реалії супермаркетам: оскільки енергії їм потрібно багато, то й пристрої живлення мають бути потужними: габаритними і дорогими. Це обмежує швидкість обладнання нових точок генераторами, та й не завжди є така можливість – особливо в торговельних центрах, де інколи просто ніде поставити це обладнання або прокласти окрему лінію живлення.

Тому на кінець минулого року тільки 46% супермаркетів могли гарантувати роботу при відключенні світла. Але до кінця січня 2023 року ситуація обіцяють покращити. Зокрема, мінімаркети планують додатково обладнати генераторами ще 3% магазинів, а супермаркети — одразу 26% магазинів. Таким чином, вже на початку лютого 2023 року мінімаркети провідних торговельних мереж будуть забезпечені безперебійним автономним електропостачанням на 68%, а супермаркети — на 72%.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку