Вони повертаються: як торговельні мережі відновлюють асортимент товарів українських виробників
Деокупація територій та релокація виробництв дозволили окремим торгівельним марках почати повертатися на полиці магазинів. Де вже можна знайти пасту Чумак, що відбувається з продукцією Danone, де можна знову скуштувати пиво Чернігівське та інші історії брендів, які пережили втрати на неоголошеній війні.
Військові дії останніх майже 7,5 місяців привели до багатьох жахливий речей. Серед них те, що чимало великих українських підприємств було знищено або потрапили під окупацію. Попри паніку, яка ставалася із закупівлею солі, консерв, цукру та гречки, катастрофи не сталося. Рітейлери швидко знайшли альтернативні джерела постачання аналогічних продуктів, а чимало західних підприємств пішло назустріч українцям, тож FMCG-ринок, наскільки це можливо, стабілізувався. Продукти на полках супермаркетів є, хіба що не вистачає окремих улюблених брендів. Проте компанії нікуди не зникали і вже можна спостерігати за тим, як частина підприємств, що постраждали, змінюють адресу прописки виробництва, розморожують приховані запаси або ж повертаються до роботи на деокупованих територіях. Про тих, чиє хоча б часткове повернення вже можна говорити, – в матеріалі RAU.
З лану до Ашану
22 вересня мережа гіпермаркетів Ашан урочисто заявила, що томатна паста Чумак повертається на полиці. “Ми разом сумували за цим товаром. Ми тримали для нього місце. Ми радіємо, що Чумак знову на полицях Ашан”, – повідомив рітейлер.
Після того, як Каховка в Херсонській області опинилося під окупацією, ПрАТ «Чумак» втратив контроль над власними виробничими потужностями. Дуже скоро з полиць магазинів зникла добре знайома споживачам ТМ “Чумак” у фірмових синьо-червоних кольорах, яку з 1996 року компанія під гаслом “з лану до столу” доставляла в мережі. Продукцію бренду оперативно замінили на Торчин, Кotlin, Vitana, Otma, Королівський смак та власні торгові марки, проте зникнення одного з найбільших вітчизняних виробників томатних соусів не пройшло непоміченим. Ряд рітейлерів у знак того, що вірять і чекають звільнення українських територій, а разом з тим – повернення культових брендів, залишили пустими окремі полиці в магазинах. “Полиці чекають, і ми чекаємо”, – пояснювали вивіски.
Щоб запобігти банкрутства, співвласники Чумак – шведські підприємці Йохан Боден та Карл Стурен, а також компанія Delta Wilmar, – перереєстрували ПрАТ «Чумак» до міста Київ, а виробництво перенесли до Волинської області та відновили. І хоча Чумак повертається у продаж, на повне повернення торговельної марки можна чекати не раніше деокупації основних потужностей компанії.
Солона бентега
Мало що так збентежило українських споживачів в питаннях потенційного дефіциту, як зупинка держпідприємства Артемсіль у Донецькій області. Що не дивно, продукцію найбільшого виробника солі в Україні споживали ще з 70-х років минулого століття, Артемсіль на ринку займала понад 90%. Зараз це ніби в минулому житті, але якихось два роки назад Артемсіль навіть штрафували за монополізм.
Весною через постійні обстріли роботу підприємства зупинили. Адміністративна будівля була частково зруйнована, також російські ракети влучили в рудники та склад. Рітейлери терміново переорієнтовували ланцюжки поставок на Дрогобицький солевиварювальний завод, та заключали контракти на імпорт з самих різних країн світу. Імпортна сіль усе ще домінує в українських магазинах, а Соледар занадто близько до лінії фронту, проте в окремі мережі Артемсіль таки повернувся. Так, наприклад, у червні мережа супермаркетів Сільпо доставила 300 тонн кам’яної йодованої солі від підприємства Артемсіль зі складів, до яких з’явився доступ. Значні запаси соледарського виробництва виявилися також в АТБ: весь запас готової продукції Артемсіль змогли вивезти. «Вивозили все, що можна», – розповів керівник з корпоративних комунікацій АТБ Сергій Демченко.
Бельгійське “Чернігівське”
У бельгійського пивного гіганта AbІnВev Efes в Україні до початку повномасштабного вторгнення росіян працювало кілька заводів – у Чернігові, Харкові та Миколаїві. За даними Nielsen, компанія займала вагомі 31,7% українського пивного ринку. Через постійні обстріли роботу заводів призупинили, а Чернігівське разом з Рогань, Янтар, Bud, Stella Artois та іншими марками зникли з полиць великого й малого рітейлу. Проте не назавжди.
Заради українського ринку компанія перезапустила виробництво «Чернігівського» у Великій Британії, Бельгії, Німеччині, Нідерландах, Італії, Франції, Польщі, Данії, Австрії, Швейцарії, Сполучених Штатах, Канаді, а також Колумбії та Бразилії. Увесь прибуток від продажів пива в цих країнах вирішили перераховувати на гуманітарну допомогу Україні. З 24 вересня воно також повернулося на полиці супермаркетів Сільпо. Поки його можна придбати лише за «символічну ціну» 10 копійок і не більше двох пляшок на чек. “За кожну наступну доведеться заплатити 100 гривень, які перераховуватимуть на благодійність в організацію Caritas International”, – пояснили в компанії.
«Таким способом ми розповідаємо світові про українську культуру пивоваріння, український бренд пива, а також нагадуємо про те, що в Україні тривають бойові дії й українці потребують допомоги та підтримки», – кажуть в AbІnВev Efes. Якщо експеримент видасться вдалим, можливо, найближчим часом частина імпортного українського пінного з’явиться і в інших мережах країни.
Активіa та Растішка знову в ділі
Danone в Україні має два заводи, кожен з яких до війни відповідав за власний напрямок та продукцію. Так, на херсонському випускали сучасні молочні продукти, зокрема під такими міжнародними брендами, як Activia, Растішка, Danone та Danissimo. Ще один – у Полтавській області – відповідав за виробництво більш традиційної молочної продукції під брендом Простоквашино — кисломолочного сиру, молока та сметани. Після окупації Херсону контроль над першим заводом було втрачено, а продукція брендів зникла з магазинів.
Під кінець літа генеральний директор Danone Україна Адріан-Валентін Паску заявив, що компанії вдалося відновити майже на 80% виробництва на Полтавському заводі від довоєнних обсягів. Також в Полтаву перенесли процеси з виробництва тих продуктів, які випускались у Херсоні. “На режим нашої роботи зараз особливо впливає фактор безпеки. Через повітряні тривоги працівники вимушені проводити в середньому по п’ять годин у бомбосховищах на добу. Тому ми наймаємо більше людей, аби не втрачати темп і забезпечувати той процес та інтенсивність, які ми мали до війни”, – розповів виданню НВ він.
Подвійне повернення
За останні сім місяців Coca-Cola зникала з полиць українських супермаркетів двічі. Вперше на початку березня через невдале рішення американського виробника залишитися працювати на території країни-терориста. Товари, що належать Coca-Cola, прибрали з полиць магазинів Novus, Varus, Сільпо, ЕКО маркет, SPAR, Наш Край, Укрнафта, Епіцентр, Фора та інших великих компаній. Таким чином під бойкот потрапили також Sprite, Fanta, Schweppes, мінеральна вода BonAqua, холодний чай FuzeTea, соки Rich, енергетичні напої Monster Energy Drink та Burn. Проте вже 8 березня американці передумали.
“Наші серця з людьми, які переживають неймовірні наслідки цих трагічних подій в Україні. Ми продовжуватимемо відстежувати і оцінювати ситуацію”, — йшлося в заяві Coca-Cola, яка спочатку призупинила діяльність в росії, а в червні пішла повністю.
Вдруге продукція Coca-Cola почала зникати з магазинів після того, як від обстрілів окупантів постраждав завод компанії в селі Велика Димерка Київської області. Коли росіян вигнали з-під столиці, компанія вже до кінця травня частково відновила роботу своїх потужностей. Проте продукція виробника поверталася на полиці поступово. Наприклад, Schweppes лише в липні з’явився в магазинах, до того покупці могли зустріти хіба що імпортні пляшки з напоєм.
Читайте також