Кого більше: як змінювалася за п’ять років кількість магазинів у топ-10 продуктових мереж України

Кого більше: як змінювалася за п’ять років кількість магазинів у топ-10 продуктових мереж України

08.02.2022 08:30
  5776
Костянтин Симоненко

Серед нинішніх лідерів за кількістю торгових точок залишилося не більше ніж дві третини тих, хто фігурував у рейтингу ще п’ять років тому. Частину купили конкуренти, частина закрилася, когось обігнали інші гравці. Незмінна поки що лише перша трійка: АТБ, Fozzy Group і VolWest Retail (Наш Край, SPAR).

Цей матеріал доступний російською мовою

Хто в топі

Якщо поглянути на звіт дослідницької компанії GT Partners Ukraine про ринок FMCG-рітейлу України за 2016 рік та порівняти його зі свіжим списком, неважко помітити, що в топі є три рітейлери, чиї мережі розвиваються не менше 20 років і за цей час вони змогли значно розширити свої мережі, залишивши далеко позаду найближчих конкурентів. Це АТБ-маркет, Fozzy Group та VolWest Retail (Наш Край, SPAR). Які розпочинали свій шлях відповідно на сході (Дніпро), у центрі (Київ) та на заході (Луцьк) країни.

Крім того, що вони фактично були першопрохідцями організованого роздробу, кожна мережа мала свою «фішку». Так, АТБ з 2001 року почав відкривати стандартні магазини самообслуговування формату «дискаунтер», скоротивши асортимент до 800 позицій, що дозволило оптимізувати витрати під час запуску. З 2003 по 2007-й виручка АТБ-маркет зростала на 25% щорічно. Компанія відкривала на рік по 30-50 магазинів у східних, центральних та південних регіонах. Рекордним став 2012-й, коли мережа зросла одразу на 156 магазинів. В результаті вже до жовтня 2013-го кількість торгових точок збільшилася з 53 до 800. На початок 2017-го було 898 магазинів (і це з урахуванням втрати контролю над приблизно двома сотнями торгових точок у Криму та на Донбасі).

У 2017-му АТБ дещо сповільнив темпи розвитку, відкривши «всього» 78 нових магазинів, що гендиректор концерну АТБ Борис Марков пояснив посиленням вимог, які компанія висуває до об’єктів, які купуються або беруться в оренду для відкриття нових магазинів.

Можливо, тому планку у 1000 магазинів мережа подолала не у 2018-му, як планувалося, а у березні 2019 року. Цей рубіж досі недосяжний для конкурентів, а мережа АТБ пішла далі: як повідомили RAU у компанії, на кінець 2021 року мережа налічувала 1314 магазинів. Тобто зростала приблизно по 120 магазинів на рік.

Різні формати

Найближчий конкурент – Fozzy Group – стартувавши у столичному регіоні з форматом Cash&Carry у далекому 1997 році, досить швидко перейшов від гурту до роздробу та став розвивати магазини різних форматів, що зробило бізнес компанії стійкішим. Першими 2001 року відкрилися п’ять супермаркетів Сільпо в Києві, а вже 2002-го з’явилися перші точки нового для України формату «магазин біля дому» Фора. Прискорити розвиток цих мереж допомогла купівля 38 гастрономів Дніпрянка, а також інших менш щасливих конкурентів. У рік з’являлося по 15-25 нових магазинів, а пізніше темпи приросту збільшилися до 25-50 точок.

У 2012 році Fozzy Group виходить у преміальний формат, відкривши два делікатес-маркети Le Silpo у Харкові та Дніпропетровську. У 2016 році Fozzy Group вивела на ринок рітейлу України мережу «жорстких дискаунтерів» Thrash! І вже за перший рік було відкрито 29 точок – як правило, на місці найменших за площею супермаркетів Сільпо. Однак у 2019-му від формату жорсткого дискаунтера відмовилися і почали відкривати магазини Thrash! Траш! у новому форматі — Маркет Super, розширивши асортимент та змінивши дизайн.

П’ять років тому загальна кількість продуктових магазинів Fozzy Group досягла 530, що було майже вдвічі менше, ніж у АТБ. Так, у 2016 році ці рітейлери запустили відповідно 59 та 111 магазинів. При тому, що ще 2015-го вони йшли нарівні: по 54 нові торгові точки. Вирватися вперед АТБ зміг, зокрема, за рахунок покупки частини західноукраїнської мережі Барвінок. Крім того, Fozzy Group не лише відкривала, а й закривала магазини, наприклад, Фора пішла з Харкова.

2017-й став для Fozzy Group роком якісних, а не кількісних покращень. Рітейлер відкрив (вперше за довгий час) ще один Le Silpo в Одесі, преміальний food-market Favore у Козині Київської області, два дизайнерські Сільпо у столиці. Усього відкрилося 35 магазинів, але фактичний приріст мережі був дуже незначним. Аналогічно пройшов і 2018 рік.

Проривними роками з нарощування мереж рітейлера стали 2020-21 роки. Наприклад, за три квартали минулого року було відкрито 74 магазини – це найвищий показник за весь час існування мережі. Успіх Fozzy Group можна пояснити покупкою магазинів Фуршет, місце яких наразі займають нові супермаркети Сільпо. Також у 2021 році активізувалися відкриття магазинів жорсткого дискаунтера Тhrash! Траш!, який також розвиває Fozzy Group.

Як повідомили RAU у компанії, всього минулого року відкрилося 57 супермаркетів Сільпо (всього в мережі 329 Сільпо та 4 Le Silpo), а також 14 магазинів Фора (всього 276 Фора та один Favore). Окрім того, активно відкриваються магазини Trash! – 31 за рік і тепер у мережі працює 88 торгових точок. З урахуванням дев’яти гіпермаркетів Fozzy Cash&Carry загальна кількість продуктових магазинів сягає 707.

Розвиток за франчайзингом

Замикає трійку лідерів волинська компанія Volwest Group – одна з небагатьох компаній продуктового рітейлу України, яка обрала розвиток мережі по франчайзингу. Перший власний супермаркет Наш Край відкрився у Рівному у жовтні 2001 року, а наступного року – у Луцьку. З 2004 року рітейлер розвивається за франчайзингом у двох форматах: «магазин біля дому» та «експрес» (з 2008 року). І з того часу регулярно нарощував кількість магазинів. Так, за 2016 рік було відкрито 50 торгових точок, з яких лише три – власних, а 47 запущено за схемою франчайзингу. З 2017 року компанія Volwest почала розвивати ще й мережу супермаркетів Spar. В Україні вона розвивається у двох форматах: Spar Express (“магазини біля дому” торговою площею до 200 кв. м), Spar (супермаркети 200-800 кв. м). Причому компанія чи не перша в Україні стала застосовувати схему роботи за зворотним франчайзингом.

За підсумками 2017-го в активі Volwest Group вже було 245 торгових точок різного формату Наш Край та Spar. За кількістю відкритих магазинів група опинилася на другому місці після АТБ: 46 та 78 точок відповідно. Для порівняння: у Fozzy Group того року було лише 35 відкриттів.

Проте такими темпами вдавалося розширювати мережу недовго. Незважаючи на велику кількість відкриттів (як правило, рітейлер потрапляв у топ-5 за темпами відкриттів) частина магазинів закривалася, а тому загальний приріст був невеликий. Помітний сплеск стався у 2019 році, коли кількість відкритих магазинів (56) виявилася значно більшою, ніж закритих, і у підсумку під брендами рітейлера працювало на 26 точок більше (274). За словами керівника рітейл-напрямку VolWest Group Віктора Мольченко, більшість відкриттів припадає, як правило, на друге півріччя. Це так звані «хвилі відкриття» і найчастіше запускаються магазини Spar. Тому, якщо до результатів трьох кварталів 2021 додати 13 нових Spar і два Наш Край, в результаті виходить 287 торгових точок за підсумками року.

Активні новачки

Якщо ще п’ять років тому достатньо було подолати позначку у 100 магазинів, щоб потрапити до десятки найкращих, то тепер ця цифра досягається багатьма локальними гравцями за кілька років розвитку. Зрозуміло, простіше запускати невеликі за площею торгові точки з обмеженим асортиментом, ніж супер-або гіпермаркети. Тому останніми роками у рейтингу стали з’являтися локальні оператори, які відкрили багато маленьких торгових точок у форматі «магазин біля дому» або «експрес».

Найкращий приклад тому – мережа КОЛО, яка працює у форматі невеликих магазинів біля дому з торговою площею від 40 до 100 кв. м та асортиментом до 2000 SKU. Магазини мережі відкривалися у Києві та столичному регіоні, а також в Одесі. Перший магазин КОЛО з’явився у травні 2017 року у Києві та до кінця року було відкрито вже 15 точок. Через рік КОЛО відкрив 53 магазини і увійшов до трійки лідерів українського ринку FMCG-рітейлу за темпами розвитку, поступившись лише АТБ та Volwest Group. Позначку у сто нових магазинів продуктовий рітейлер пройшов менш ніж за рік — 100-й магазин КОЛО відкрився 30 листопада 2019 року. А 8 жовтня 2020 року відбулося офіційне відкриття вже 200-го магазину рітейлера. Загалом у 2020 році мережа запустила 119 торгових точок. Влітку минулого року було взято позначку в 250 магазинів, а за підсумками трьох кварталів – 266. Але через постійні карантинні обмеження та падіння трафіку в деяких локаціях частину неефективних магазинів довелося закрити. Тому мережа завершила 2021 рік на позначці 252 магазини. Про це RAU повідомила виконавчий директор мережі КОЛО Марина Сергієнко.

Такий самий успіх продемонструвала мережа магазинів М’ясомаркет, яку розвиває аграрний холдинг МХП. Перші гастрономічні бутіки М’ясомаркет почали з’являтися в липні 2020 року, і до кінця року їх уже було 52. За словами директора з розвитку бізнесу клієнтів МХП Дмитра Морозова, М’ясомаркет не є прямим конкурентом для великих супермаркетів, і на відміну від класичних великих мереж, МХП робить акцент на емоціях покупців, унікальному сервісі, кулінарному досвіді, турботі та увазі до проблем клієнтів – як гостей магазинів, так і партнерів-франчайзі. Розвиток за франчайзингом дозволив уже в листопаді 2021-го відкрити 150-й магазин, а за підсумками року, як повідомили в компанії, працювало вже 178 точок. І це без урахування гастростудії Секрети Шефа, 1705 магазинів Наша Ряба та 49 закладів стріт-фуду Döner Market. Найбільше М’ясомаркет представлений у Кіровоградській, Сумській та Київській областях, а також у самій столиці.

Міцні середняки

Нові гравці активно потіснили за кількістю магазинів інших учасників ринку. Так, мережа ЕКО маркет, яка у 2016 році входила до п’ятірки найбільших FMCG-операторів, тепер лише на восьмому місці. Один із старожилів ринку, який відкрив свій перший магазин у Чернігові ще у 2003 році, нарощував мережу по 6-12 магазинів на рік, у тому числі поглинаючи невеликих локальних гравців. У 2016 році загальна кількість магазинів зросла до 114. І протягом трьох років рітейлер підтримував цю стабільність. Лише після того, як у 2018 році компанія придбала роздрібний бізнес торгового дому Avanta Group, до якого входили 43 магазини Колібріс та 15 франчайзингових торгових точок АВС маркет, її мережа розширилася до 148 точок у 19 областях. Що дозволило рітейлеру утриматися в топ-5, але після цього процес пішов у зворотному напрямку і в 2021 році у рітейлера було лише 137 магазинів у 15 областях країни. Тим не менш, менеджмент мережі сповнений рішучості знову розвернути цю тенденцію.

Ще один рітейлер, який подолав рубіж у 100 торгових точок у 2015 році – мережа Рукавичка компанії Львівхолод. Тоді ж вона вийшла за межі Львівської області. Перший супермаркет було відкрито у місті Перемишляни, Львівської області у 2003 році, а у 2016-му мережа також складалася зі 114 магазинів у Львівській, Тернопільській та Івано-Франківській областях. У 2020-му вона розширилася до 179 магазинів у семи областях, відкриваючи по 18-20 магазинів. Що дозволяє рітейлеру, як і раніше, входити до топ-5 найбільших мереж України, пропустивши вперед мережу КОЛО.

Ті що подають надії

Серед топ-10 продуктових рітейлерів України є і порівняно молода (заснована влітку 2015 року) мережа сімейних супермаркетів Делві. Перші магазини під вивіскою Делві з’явилися у травні 2015 року у місті Дніпро, а вже на початку 2016 року мережа налічувала 45 закладів у містах Дніпро, Кривий Ріг, Павлоград, Кропивницький та Черкаси. За підсумками 2016-го мережа зросла одразу до 120 магазинів. У 2017 році компанія перевела свій офіс до Києва та відкрила розподільчий центр у Кривому Розі. Щоправда, її планам до кінця 2017-го довести кількість торгових точок до 200, а до 2021-го – до 1000 маркетів, не судилося збутися. Незважаючи на те, що було відкрито 36 нових об’єктів, 2017 року загальна кількість магазинів скоротилася. Тільки у 2020-му намітилася позитивна тенденція і Делві увійшла до топ-5 мереж за кількістю відкритих точок разом із АТБ-маркетом, КОЛО, Fozzy, М’ясомаркетом. Минулого року на початок жовтня кількість магазинів досягла 149-ти і до кінця року було відкрито ще вісім торгових точок.

Минулого року до топ-10 потрапила також мережа експрес-маркетів Сім23, що виникла у Луцьку наприкінці 2012 року. Мережа розвиває концепцію convenience store – мінімаркет з акцентом на food-to-go. Торгова площа об’єктів коливається в межах 70-200 кв. м, з двома-трьома касами. Компанія також має власний розподільний центр у Луцьку та фудцентр з виробництва готової їжі (сандвічів, печива тощо). У 2016 році мережа налічувала лише 52 торгові точки та додавала щороку по 5-10 магазинів, що було зумовлено дефіцитом відповідних місць для відкриттів. Перелом стався у 2020-21 роках, коли карантинні обмеження призвели до зміни поведінки покупців та магазини біля дому стали користуватися особливою популярністю. Так, на кінець 2019-го мережа налічувала 72 магазини, розташовані у 4 областях України, а вже 1 липня 2021 року було відкрито сотий магазин і до кінця року загальна кількість торгових точок зросла до 123-х.

Нарешті, замикає десятку найбільших рітейлерів за кількістю магазинів мережа львівських магазинів Близенько. Перший магазин цієї мережі відкрився 29 травня 2013 року у Львові. Мережа продуктових магазинів Близенько працює у форматі «магазин біля дому». В основу бренду закладено намір бути ближчим до споживачів, щоб задовольнити потребу в товарах першої необхідності — продуктах харчування та непродовольчих товарах. Динаміка відкриття магазинів площею від 100 до 250 кв. м вражає: спочатку 4 нові точки, потім 15, а у 2020-21 роках відкривалося по 26 та 29 магазинів відповідно. У липні 2021-го рітейлер подолав позначку у 100 магазинів та вийшов за межі Львівської області. Тепер їх уже 119.

У той же час не виключено, що когось із них незабаром змінить у рейтингу мережу Файно маркет із Кропивницького, яка придбала влітку 2021 року черкаську мережу Абсолют і цим може збільшити свою мережу одразу до 120 магазинів.

Також високі темпи зростання показує мережа Домашній маркет. Так, за три квартали 2021 року вона відкрила 45 магазинів. Як повідомили RAU у компанії, станом на кінець 2021 року працює 114 магазинів (з яких 79 – магазини самообслуговування, решта – прилавкового типу): Домашній маркет – 54, PRO – 19, Osnova – 6. Для порівняння: рік тому була лише 71 торгова точка. Також у 2021 році з різних причин було закрито 11 магазинів. Більшість торгових точок мережі знаходиться у Вінниці та Вінницькій області, Києві, Житомирі та Житомирській області.

Ті, що зійшли з дистанції

Цікаво, що приблизно третина торгових мереж, які ще п’ять років тому входили до топ-10 за кількістю торгових точок, залишили ринок. Так, у 2018-му вже згадані магазини Avanta Group були куплені мережею ЕКО маркет, магазини Фуршет минулого року перейшли до Fozzy Group, наприкінці 2020-го припинили своє існування торгові мережі Пакко та Вопак волинського Пакко Холдинг, а за рік до цього збанкрутувала торгова мережа Брусничка, яку розвивала компанія Український рітейл Ріната Ахметова.

Читайте також –

Осінній набір: топ-10 українських продуктових мереж за кількістю магазинів та темпами відкриттів


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку