Підсумки 2023 року у FMCG: відновлення мереж, міграція в регіони, час магазинів біля дому, нові формати та автоматизація

Підсумки 2023 року у FMCG: відновлення мереж, міграція в регіони, час магазинів біля дому, нові формати та автоматизація

04.01.2024 09:00
  3325
Костянтин Симоненко

Огляд головних подій року у FMCG: рітейлери продовжують відновлювати пошкоджені магазини в тому числі на звільнених територіях, локальні гравці намагаються розшири присутність в інших регіонах, важкі часи стимулюють розвиток магазинів коло дому та ВТМ мереж, проте це не заважає великим гравцям впроваджувати новітні технічні рішення та технології продажу.

В 2023 році український продуктовий рітейл продовжив відновлювати втрачене під час бойових дій, а також готувався до нових можливих блекаутів на кшталт тих, що країна пережила восени 2022-го. Проте цього разу торгові мережі були краще підготовлені. Водночас війна внесла свої корективи в поведінку споживачів та змусила рітейлерів реагувати на ці зміни, в тому числі мігрувати у більш безпечні регіони. Проте не тільки цим запам’ятався рік, що минає. RAU зібрала головні події 2023 року у FMCG-рітейлі.

Відновлення мереж

Як показало регулярне щомісячне опитування RAU, проведене серед сотні членів Асоціації рітейлерів, продовольчі магазини складають найбільш суттєву частку вітчизняного рітейлу. Так, у жовтні 2023 року на цей сегмент припадало майже 30%, або 5280 працюючих магазинів. Лише в 2023 році почали працювати три сотні торгових точок: як нових, так і відкритих заново. Загалом за 20 місяців війни галузь відновилася на 21,2%. Найбільша концентрація продовольчого рітейлу спостерігається в Києві та області – 1651 торгових точок, що втричі перевищує щільність покриття ще двох регіонів з максимальною кількістю магазинів. Так, на другому місці за кількістю магазинів є Львівська область (558), а на третьому – Дніпропетровська (506). В п’ятірку також входять Одеська та Кіровоградська області.

Процес відновлення мереж почався вже через кілька місяців після повномасштабного вторгнення й продовжується досі. Так, в лютому 2023 року мережа Varus відновила роботу тимчасово закритого магазину у селищі Покровське (Дніпропетровська область), який вимушено був закритий у квітні 2022 року через активні бойові дії, що відбувалися зовсім поряд.

1 березня 2023-го, зважаючи на зростання потреб і запитів жителів звільненого в листопаді 2022 року Херсону, відчинив двері для покупців вже другий ЕКО маркет по вулиці Блюхера, 52. Нагадаємо, до окупації тут працювало шість точок мережі.

Відкривали двері своїх магазинів не тільки великі національні оператори, але й локальні гравці. Наприклад, в Ізюмі відкрився перший після звільнення мережевий продуктовий супермаркет Посад. Магазин почав працювати з 18 лютого 2023 року на вул. Київська 13 Ж (район залізничного ринку).

Своєю чергою мережа Фора відновила пошкоджені магазини в Ірпені та Гостомелі. У квітні Auchan Україна заново відкрив свій гіпермаркет у ТРЦ Riviera Shopping City на території села Фонтанка під Одесою, що був зруйнований російським ракетним обстрілом 9 травня 2022-го.

А найбільший продуктовий рітейлер України – мережа АТБ – у жовтні 2023 року відкрив перший магазин у Донецькій області (місто Добропілля) після більш ніж річної паузи. Нагадаємо, АТБ тимчасово призупинив роботу магазинів у регіоні у серпні 2022 року через загострення ситуації у Донецькій області. Цього року рітейлер планує відновити три з чотирьох магазинів у Чернігові, які постраждали або були повністю зруйновані під час блокади міста окупаційною армією рф. Магазини відновлюють за попередніми проектами, тож зміни розміру торгових площ чи реорганізації простору не планується.

Міграція в інші регіони

Водночас із відновленням торгових точок продуктові мережі активно освоювали нові для себе регіони або розширювали там присутність. Скажімо, мережа Таврія В, яка працює переважно у південному регіоні, розширила свою експансію на захід країни. Зокрема, перша торгова точка в Івано-Франківську відкрилася у новому ТЦ Київський. Це перший магазин мережі на Прикарпатті, проте не єдиний на заході України. Кілька супермаркетів Таврія В вже були присутні у Хмельницькому. Згодом новий магазин Таврія В відкрився в Яремче Івано-Франківської області.

Компанії намагаються йти за споживачами, які масово переїхали у західні регіони країни. Гарний приклад – компанія Roshen, яка відкрила перший фірмовий магазин в Івано-Франківську та зачинила назавжди магазин на столичному Хрещатику, який пропрацював там більше десяти років.

Харківська компанія Чудо Маркет відкрила вже три магазини на заході України під суббрендом Forta. Через війну локальна мережа почала розглядати можливість продовження своєї роботи та релокації бізнесу в більш спокійний західний регіон. Вочевидь позиціонування бренду Forta як преміального має на меті привабити найбільш платоспроможного споживача та вирізнити нового гравця серед численних конкурентів. До того ж, близькість до західного кордону дозволяє оптимізувати логістику дорогого імпорту.

Fozzy Group теж проявляє неабиякий інтерес до західних областей, де останнім часом відкрилося чимало дизайнерських Сільпо, хоча перший супермаркет у 2023 році мережа відкрила весною на Київщині, у селі Крюківщина. З червня 2023 року нові супермаркети Сільпо з’явилися в Дрогобичі, Трускавці, Івано-Франківську, а магазин у Львові став 20-м у місті. Восени додалися магазини в Луцьку та Яворові. Мережа Фора, яка теж входить у Fozzy Group, цьогоріч активно продовжувала розширяти свою присутність за межами столичного регіону й зокрема – на заході країни. Так, 12 травня відкрився перший магазин мережі в місті Рівне за адресою: вул. Київська, 10. Нагадаємо, що у квітні були відкриті перші магазини Фора у Черкасах та Вінниці.

Ще одним регіоном, який цікавить рітейлерів, стала Одещина, де у жовтні цього року свій перший магазин відкрила мережа Файно Маркет. Магазин у смт Любашівка став 170-м у компанії ТОВ «Вересень плюс», яка розвиває магазини формату «біля дому» в регіонах Кіровоградської та Черкаської областей.

Трохи раніше, у суботу, 2 вересня у День міста, перший супермаркет мережі Varus в Одесі відкрив свої двері для клієнтів. Сучасний магазин розташувався на проспекті Добровольського, 122/1 А. До 2017 року на цій локації працював заклад австрійською мережі Billa.

Так само миколаївська продовольча мережа MIDA 20 травня відкрила свій перший супермаркет в Одесі. Ця пілотна торгова точка розташована по вул. Академіка Вільямса, 67. До тих пір мережа MIDA була представлена виключно у південному регіоні, домінуючи у Миколаєві, де працює понад 30 маркетів.

Проти загального тренду пішла мережа ЕКО маркет, яка розширює присутність на сході України і скорочує – на заході. Компанія залишається однією з небагатьох, хто прийняв принципове рішення продовжувати працювати на прифронтових територіях. Зокрема у Мирнограді Донецької області відновив свою роботу другий магазин мережі в цьому місті. Водночас стало відомо, що мережа Torba (головний офіс у місті Чернівці) взяла у своє управління і переформатувала 20 із 35 магазинів ЕКО маркет у шести областях на заході України (Волинська, Рівненська, Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Івано-Франківська).

Розквіт дискаунтерів та ВТМ

Повномасштабна війна суттєво вплинула на матеріальне становище багатьох українців й тому у 2023 році посилився попит на формати магазинів, які дозволяють економити на закупках продуктів. Так, компанія Таврія В продовжує розширювати мережу супермаркетів Пюре, які працюють у форматі «жорсткий дискаунтер». Зокрема, 2 грудня 2023 року нова торгівельна точка відкрилася в місті Балта Одеської області. Перед тим був ще магазин у місті Подільск Одеської області та друга точка в самій Одесі. Нагадаємо, більше двох років тому Таврія В відкрила перший супермаркет низьких цін і з того часу магазини Пюре вдало працюють в Одесі, Миколаєві, Білгороді-Дністровському, Нікополі, Подільску та Балті. «Відмінні результати операційній діяльності, вдалий та сучасний формат» надихнули керівництво компанії Таврія В на розширення мережі Пюре.

Аналогічно ТОВ «Вересень плюс», окрім мережі магазинів коло дому Файно маркет, розвиває в Кіровоградській області з 2019 року магазини VARTO Дискаунтер. Саме у 2023 році перший дискаунтер відкрився в Черкасах. У мережі це вже шостий за рахунком VARTO Дискаунтер.

Порушення логістичних ланцюгів і – як наслідок – залучення рітейлерами більшої кількості вітчизняних постачальників, а також бажання покупців зекономити додатково стимулювали розвиток ВТМ.

Як наслідок, продаж продтоварів під власними брендами (private label) перевищив у 2023 році довоєнні показники. Про це йдеться в дослідженні компанії NielsenIQ, що спеціалізується на аналізі споживчих ринків. Згідно з аналізом компанії, Україна залишається одним зі світових лідерів по споживанню товарів власних брендів, що не потребують додаткового просування і тому мають меншу собівартість. Станом на серпень 2023 року частка продажів таких брендів на ринку досягла 36%.

Активний розвиток магазинів біля дому

У війну активно розвивається та набуває популярності формат магазинів біля дому. Як каже Марина Сергієнко, генеральний директор мережі КОЛО, за 2023 році середній чек виріс на 8% в грошах в порівнянні з 2022 роком, а кількість покупців збільшилася на 30%.

В цьому році Альянс Рітейл Груп запустив нову мережу магазинів біля дому Máshket. Рітейлер, до портфелю брендів якого входять мережі Домашній маркет, Osnova, PRO – просто продукти, FRIPP TIME та CHILL TIME презентував новий формат торговельних точок. Шість магазинів мережі під брендом Máshket вже працюють у Вінниці та області, анонсовано відкриття у Києві. В магазинах можна замовити хот-дог, піцу власного виробництва, власну випічку та напівфабрикати за особливою рецептурою. У 2023 році Домашній маркет став Máshket, змінюючи стилістику, тон комунікації з покупцями.

Компанія Клевер Сторс теж проводить ребрендинг частини своїх магазинів Сім23 у Сімі, аби «бути ще ближчими, актуальнішими та цікавішими для аудиторії мережі». Західноукраїнська мережа маркетів Сім23, яка працює у форматі convenience store, представила перші маркети після ребрендингу 20 липня у Луцьку. Нагадаємо, компанія Клевер Сторс розпочала експансію нового бренду зручних маркетів Сімі в кінці 2022 року. Компанія планує поступово продовжувати ребрендинг інших торговельних точок з метою створення цілісного образу мережі на ринку. На початку серпня 2023 року мережа перетнула позначку у 200 торгових точок під обома брендами. У вересні відкривалися по два магазини майже щотижня.

Про популярність формату магазинів біля дому свідчить велика кількість «ювілейних» рубежів, подоланих мережами цього року. Зокрема, Фора взяла планку в 300 магазинів. Ювілейний магазин було відкрито 2 червня у Звенигородці (Черкаська область), а до 2 грудня, мережа супермаркетів Фора відзначила свій 21-й день народження, їх кількість зросла до 311 у 100 містах та містечках України. Найбільша у Львові мережа продуктових магазинів Близенько має вже більше 160 маркетів, подолавши цю відмітку ще у вересні. Мережа магазинів Експрес Маркет box з’явилася на столичному ринку у 2019 році, і за короткий проміжок часу відкрила понад 70 магазинів площею від 50 до 380 кв. м. У травні 2023-го вона пройшла відмітку у 80 торгових точок, а наразі налічує понад 100 маркетів.

Так само цього року з’явилася перша сотня продуктових маркетів super Thrash!Траш!, які є частиною однієї з найбільших торговельно-промислових груп Fozzy Group. Цієї осені національна мережа сімейних маркетів Делві, яка за підсумками 2022 року налічувала 149 магазинів, впритул наблизилася до виконання плану розширення до 170 маркетів в 2023 році.

Впровадження нових технологій

Масова міграція людей з України через війну скоротили як кількість потенційних покупців, так і наявність вільних робочих рук. Це спонукало рітейлерів шукати нові шляхи підвищення ефективності своєї роботи. Так, Metro Україна масштабує технологію безконтактного сканування та оплати товарів Metro Fast Line у трьох містах України. Послугою безконтактного сканування та оплати товарів можна скористатись в мультиканальних центрах оптової торгівлі Києва, Вінниці та Івано-Франківська. У 2021 році систему запустили в пілотному Metro Cash&Carry Ukraine в Києві. За цей період клієнти скористались нею понад 100 000 разів, а середній час на підтвердження покупки та проведення оплати склав 2 хвилини. За допомогою безкоштовного мобільного додатка Mеtro Fast Line на смартфоні або спеціальних сканерів, розміщених на вході в ТЦ, клієнти можуть самостійно відсканувати свої покупки прямо з полиці у торговому залі, провести швидку (менше хвилини) валідацію візка з товарами на спеціальній ваговій платформі, не викладаючи товар на касову стрічку, й одразу оплатити покупку на стійці самооплати.

Аби зробити покупки зручнішими, мережа супермаркетів Varus оновила функціонал сайту й відкрила на початку серпня у столиці свій перший darkstore. Тут майже на 900 кв. м площі присутні 8000 SKU доступного асортименту, «розумні» полиці та візки, можливість одночасно комплектувати декілька замовлень та доставка покупок у 20-тихвилинні слоти. До 2024 року мережа Varus має плани охопити всю центральну частину України та Одесу. Про це заявив директор департаменту розвитку мережі Varus Станіслав Мирошниченко.

Міжнародний сервіс доставки Glovo теж активно розвиває в Україні власні мережі продовольчих магазинів «без покупців»— Glovo Express. Перший зявився влітку 2021 року в Києві, а за два роки працювало вже 12 darkstore в Україні — в Києві, Львові, Одесі, Харкові, Дніпрі та новий – у Вінниці. Як зазначила генеральний директор Glovo Марина Павлюк, компанія також почала розвивати власні франшизи, які називаються Glovo Concept і які теж можуть працювати на базі «хмарних кухонь» Glovo.

Аби конкурувати з локальними гравцями у невеликих містах та селах, мережа Сільпо активно розвиває дальню доставку (до 100 км) на базі сервісу швидкої доставки Loko, яку запустили у червні 2022 року в Києві. Зокрема дальню доставку влітку запустили в Івано-Франківську, а восени – на Волині. Звичайний швидкий сервіс Loko став доступним у Чернігові та Тернополі.

Водночас із початку 2023 року мережа супермаркетів АТБ розпочала масштабування свого проекту доставки товарів на деокуповані прифронтові території України через поштових операторів. Тепер послугою можуть скористатись жителі багатьох містечок Донецької та Херсонської областей. Для отримання необхідних продуктів чи інших товарів, люди можуть скористатися будь-яким відділенням Укрпошта чи Нова пошта у більш ніж 150 населених пунктах Харківщини, Донеччини та Херсонщини. Процес замовлення майже такий самий, як покупки в інтернет-магазині АТБ.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку