Експерт Philips Україна: «Сірий» імпорт продається в середньому на 30% дешевше офіційного
Керуюча юридичним і комплаенс-напрямком Philips Україна Анна Жарова про відкриття власних монобрендових магазинів, боротьбу з контрафактом і про те, як визначити, продається легальна продукція або контрабанда.
Однією з найбільших проблем вітчизняного ринку споживчої електроніки залишається велика кількість «сірого» імпорту та контрабандних товарів. Через це економіка країни втрачає податки, а споживачі – стикаються із систематичними порушеннями своїх прав. Про масштаби проблеми та можливі методи боротьби RAU розповіла Анна Жарова, керуюча юридичним і комплаенс-напрямком Philips Україна.
– Як споживачеві переконатися, що він купує «білий» товар?
– Споживач може орієнтуватися на наявність маркування товару та інструкції українською мовою. Як правило, продавці, які реалізують контрабандний товар, не виконують вимог законодавства і не надають інформацію українською мовою (назва продукту, найменування та адреси виробника й імпортера, умови зберігання тощо).
Часто на товарах «чорного» імпорту відсутній національний знак декларування, який підтверджує, що продукт безпечний і відповідає вимогам технічного регламенту. Крім того, сертифікаційних процедур такі продукти не проходили, і відповідно у продавців немає ні санітарно-епідеміологічних висновків (далі СЕЗ), ні декларацій про відповідність. Тому при покупці електропобутової техніки слід орієнтуватися на прості та видимі «маркери»:
- наявність маркування українською мовою;
- наявність національного знака декларування на продукті або його упаковці;
- наявність інструкції використання продукту українською мовою.
Також споживача повинно насторожити, якщо продавець не може надати копію декларації про відповідність та СЕЗ, або не видає розрахунковий документ (фіскальний чек), який підтверджує покупку. Якщо описані вище умови дотримані та виконані, можна стверджувати, що продукт ввезений в Україну офіційно, а споживач не ризикує, купуючи його.
– Хіба виробник не повинен виконувати всі ці вимоги (маркування, декларування) при виробництві продукції?
– Як правило, контрабандні товари виробник не планував поставляти в Україну, а їх маркування та технічні характеристики відразу розраховані на вимоги інших юрисдикцій. Товари, які вводить в обіг офіційний імпортер, проходять всі необхідні процедури. У свою чергу «чорний» імпортер орієнтується виключно на прибуток, не вважаючи за потрібне забезпечити продукт маркуванням або інструкцією українською мовою.
– Як інформуєте споживачів про те, що продукція Philips – «білий» імпорт?
– Ми активно навчаємо клієнтів, щоб вони могли відрізнити офіційний товар від контрафакту; добре знали та розуміли свої права; були обізнані про наслідки в разі придбання контрабандного товару (наприклад, можлива відсутність гарантійної підтримки такого товару).
– Які схеми “сірого” імпорту можна передбачити, щоб не попастися на гачок?
– Найчастіше контрабандний товар продається через маловідомі інтернет-магазини, які не розміщують інформацію про себе, як того вимагає Закон України «Про електронну комерцію». Тому, якщо ви плануєте придбати товар в інтернеті, перевіряйте, чи опубліковані на обраному сайті назва компанії, її місцезнаходження та ідентифікаційний код. Відсутність даної інформації говорить про те, що магазин явно не дотримується вимог законодавства, а також побічно може свідчити й про те, що даний магазин є майданчиком для реалізації контрабандного товару.
– Наскільки відрізняється вартість товарів, завезених за «сірими» схемами? Наведіть приклади найдорожчих і популярних товарів.
– Уявімо, що контрабандист офіційно вивозить товар з території Польщі і отримує повернення ПДВ. Далі він не ввозить товар в Україну офіційно і, відповідно, не платить митні збори. При продажу даного товару магазин не платить державі податок на прибуток, що в підсумку дозволяє продавати товар в середньому на 30% дешевше, ніж на офіційному ринку.
– Які можуть бути методи протидії «сірому» імпорту з боку окремих компаній, зокрема Philips?
– Ми активно говоримо про проблему нелегального імпорту та пропонуємо різні варіанти рішень через майданчик Європейської Бізнес Асоціації. Але ми також вважаємо, що боротьба з контрабандою і чорним ринком не повинна лягати тільки на плечі офіційного бізнесу. Держава також несе прямі збитки від контрабанди і тіньового ринку (недоотримані митні збори, ПДВ, податок на прибуток), тому воно повинно бути зацікавлене в зміцненні офіційного ринку та створенні чесних і рівних умов розвитку для всіх суб’єктів господарювання.
– Як компанія може боротися з нечесною конкуренцією з боку «сірого» імпорту на ринку техніки?
– Про це потрібно вести постійний діалог з державою, оскільки вона теж є в таких угодах постраждалою стороною (як виробник і споживач). Адже реальну вигоду від «сірого» імпорту отримують тільки контрабандисти, які ухиляються від чесної сплати митних зборів і податків.
Читайте також –
Владислав Чечоткін, Rozetka.ua: Контрабандисти не читають законів