Гіпермаркет біля дому: чи буде успішним Ашан в форматі “магазин біля дому”

Гіпермаркет біля дому: чи буде успішним Ашан в форматі “магазин біля дому”

09.07.2018 08:15
  2558
Виктор Нагорский

Для відкриття перших магазинів формату «біля дому» в Україні Ашан викупив всі магазини мережі Topmart. Кого ще може поглинути французький рітейлер для розвитку нового формату і з ким він буде конкурувати в цій ніші.

Про плани українського підрозділу Ашан розвивати в країні магазини біля дому стало відомо ще навесні минулого року. Тоді директор з розвитку Ашан Україна Володимир Строкань у кулуарах выставки Retail & Development Business Expo 2017 розповів, що компанія планує вже в 2017-му році відкрити перші невеликі магазини площею від 200 кв. м в кроковій доступності від споживача.

При цьому він не став розкривати інші подробиці, проте підкреслив, що у французької групи Auchan, в структуру якої входить і Ашан Україна, достатньо досвіду в розвитку торгових точок невеликого формату в інших країнах. «Думаю, ми консолідуємо всі знання і вийдемо на ефективну модель – як для клієнтів, так і для орендодавців і компанії Ашан Україна», – сказав топ-менеджер.

Втім, в минулому році компанія більшою мірою була зайнята переформатуванням магазинів мережі Караван, придбаних у Сергія Хрипкова і Олексія Гордієнко. Отримавши в управління дев’ять гіпермаркетів загальною площею 58 000 кв. м, французам довелося виконати велику роботу для відкриття на їх місці торгових точок під власним брендом. Завдяки покупці Ашан істотно розширив географію присутності, і тепер працює у всіх містах-мільйонниках, включаючи Харків і Дніпро.

Зараз у компанії 21 гіпермаркет в країні сумарною торговельною площею більше 180 000 кв. м. Більш того, в квітні цього року мережа відкрила класичний супермаркет площею близько 3 500 кв. м в дніпровському торгово-розважальному центрі Дафі. Цей торговий об’єкт і дав старт розвитку нових форматів компанії в Україні.

На будь-який смак

Цьому передувало кілька важливих подій. Так, в жовтні минулого року компанія продала свою частку в мережі супермаркетів Фуршет. Як пояснювали учасники ринку, саме підписані з власником Фуршет Ігорем Баленко угоди не дозволяли французам працювати в Україні інакше, ніж в форматі гіпермаркету. А пізніше в Ашан Україна відбулися істотні зміни в топ-менеджменті. Замість Жерара Галлє, посаду СЕО зайняла Вікторія Луценко, яка раніше працювала в угорському підрозділі рітейлера.

У компанії підкреслювали, що кадрові перестановки пов’язані з реалізацією нової концепції групи Auchan, розрахованої до 2025 року. В рамках цієї стратегії у всіх країнах присутності Ашан впроваджує багатоформатність під єдиним брендом: тобто крім класичних гіпермаркетів планує відкривати і магазини інших форматів.

В інтерв’ю для RAU Вікторія Луценко розповіла, що компанія вже в цьому році буде активно відкривати торгові точки нових форматів – супермаркети і магазини біля дому. За її словами, рітейлер планує розвивати ці формати, в основному, на орендованих площах.

Втім, перші магазини біля дому Ашан відкриє у власних помешканнях. Як повідомили в прес-службі компанії, вже в липні дві торгові точки «Мій Ашан» формату «магазин біля дому» запрацюють в Києві на місці колишніх Topmart. «Ашан придбав всі чотири магазини мережі, ребрендинг останніх двох магазинів відбудеться на початку осені», – уточнили в прес-службі.

Топ-менеджер одного з продуктових рітейлерів в анонімному коментарі RAU зазначив, що магазини біля дому – найбільш затребуваний серед українців формат. «Сегмент магазинів біля дому в Україні – один з найперспективніших. Тому бажання Ашан увійти в цю нішу не дивно. З іншого боку, приймаючи рішення про розвиток нових форматів, компанія враховувала і масу інших чинників, включаючи ринкові тенденції та стратегію групи на глобальному рівні», – сказав співрозмовник RAU.

Директор консалтингової компанії GT Partners Ігор Гугля вважає, що розвиток компанією нових форматів – це логічний крок в бік глобального тренду мультиканального рітейлу. Крім того, невеликі магазини біля дому дозволять мережі Ашан активніше розвивати свої онлайн-продажі. Власний інтернет-магазин в Україні рітейлер запустив в минулому році, а останні кроки компанії очевидно свідчать про прагнення прискорити рух в цьому напрямку.

Зокрема, в квітні Ашан Україна для розвитку електронного каналу комерції непродовольчої групи товарів уклав угоду з надання послуг фулфілмента з Нова пошта. У переліку послуг НП буде розвантаження товарів, їх зберігання, відбір і формування замовлень (комплектація і упаковка), а також оформлення супровідної документації, відвантаження та інформаційний супровід.

Пізніше стало відомо, що компанії домовилися про розміщення у всіх торгових об’єктах Ашан Україна міні-відділень з почтоматами Нова пошта. При цьому через почтомати в своїх відділеннях Нова пошта буде видавати клієнтам товари, заздалегідь замовлені в інтернет-магазині Ашан.

Ще однією особливістю магазинів формату біля дому «Мій Ашан» стане пункт видачі товарів – Click and Collect – що дозволить клієнтам замовляти в інтернеті непродовольчі товари та отримувати покупки в магазині біля дому. З огляду на загальносвітові тенденції до зростання онлайн-торгівлі, прагнення Ашан розвиватися в цьому напрямку не дивно.

Складнощі поглинання

У коментарі RAU керуючий партнер консалтингової компанії Retail and Development Advisor (RDA) Олександр Фіалка розповів, що раніше мережа Topmart, на місці якої відкриються перші магазини «Мій Ашан», належала тим же власникам, що і викуплений раніше Караван – Хрипкову та Гордієнко. «Швидше за все, поглинання мережі Topmart французьким рітейлером стало частиною основної угоди з придбання гіпермаркетів Караван», – говорить експерт.

За його словами, в разі динамічного масштабування мережі новий гравець в ніші магазинів біля дому здатний нав’язати конкуренцію практично всім учасникам цього сегмента ринку. «Це АТБ, Фора, Пчелка Маркет, ВК Експрес, Лоток та інші оператори торгових точок, які знаходяться в кроковій доступності від споживача. У Києві цей сегмент майже заповнений, однак Ашан здатний відтягнути на себе значну частку ринку завдяки системному підходу, стандартизованим бізнес-процесам і ефективній логістиці», – додає партнер RDA.

Ігор Гугля каже, що прямими конкурентами мережі «Мій Ашан» на столичному ринку будуть Фора і АТБ. «А взагалі, думаю, магазини біля дому французів здатні будуть «зіпсувати життя» будь-якого продуктового магазину в радіусі 5-хвилинної пішохідної зони від нього», – уточнює Гугля.

У самій компанії поки не коментують плани щодо темпів розвитку нових форматів. «Ми стали мультиформатним підприємством і в рамках нашої стратегії прагнемо розширюватися в форматах proximity (супермаркети і магазини біля дому). Конкретні цифри, на жаль, назвати не готові, але вивчаємо різні можливості ринку і в найближчі роки будемо відкриватися», – відзначили в прес-службі Ашан Україна.

Думки учасників і експертів ринку щодо подальшого масштабування нового формату неоднозначні. Олександр Фіалка з RDA вважає, що якщо перші магазини «Мій Ашан» покажуть гарні результати, то французький рітейлер знову розглядатиме варіант з M&A. «При великому бажанні, Ашан може поглинути будь-яку більш-менш стандартизовану мережу, власники якої хочуть вийти з рітейл-бізнесу. Інша справа, що на столичному ринку таких не так вже й багато», – каже Фіалка.

Підтверджує його слова і директор консалтингової компанії GT Partners Ігор Гугля. За його словами, в Києві майже не залишилося мереж, схожих за площею з мережею Topmart і які можна однозначно назвати такими, що готуються до продажу. У зв’язку з цим, він не виключає варіант подальшого органічного розвитку магазинів біля дому «Мій Ашан».

У той же час, джерело RAU у великій торговельній мережі магазинів біля дому, побажавши залишитися неназваним, зазначило, що варіанти з поглинанням регіональних гравців існують, однак запитувана продавцями вартість магазинів в більшості випадків не відповідає ринковій. «На ринку завжди є власники, які хочуть вийти з рітейл-бізнесу. Питання в тому – яку суму вони хочуть виручити за свої активи. Зараз придбати торгові об’єкти за ринковою ціною практично неможливо», – запевняє співрозмовник видання.

Планомірне зростання

«Якщо проаналізувати історію розвитку мережі за останнє десятиліття, то більш імовірним є варіант планомірного розширення, – упевнений виконавчий директор Пакко Холдинг (торгові мережі Пакко і Вопак) Сергій Дружук, – Швидка експансія для бренду з європейським корінням не властива. Ризик можливий, коли він виправданий. А в українських реаліях спрогнозувати ці ризики важко».

Керівник відділу торговельних приміщень компанії JLL в Україні Катерина Весна каже, що стримуючим фактором для активного розвитку мережі «Мій Ашан» може стати складна структура прийняття рішень в компанії. «Для власників приміщень співпраця з міжнародним гравцем цікава з точки зору надійності партнера, але довгий процес погоджень не дозволяє компанії в короткі терміни підтверджувати угоду. Місцеві гравці мають можливість затвердити локацію протягом тижня і так само оперативно узгодити комерційні умови», – пояснює експерт.

За її словами, ще однією перешкодою для швидкого розвитку може стати нестача приміщень і наявність сильних конкурентів. «Так, дискаунтер АТБ працює майже виключно в форматі магазину біля дому, продовжує свій розвиток мережа Trash! Fozzy Group. Крім цього, існують менш великі мережі магазинів біля дому. Наприклад, в Києві це Еко маркет, Велмарт, Novus, в регіонах – Брусничка, Вопак, Колібріс, Копійка та інші. Ці компанії почали свій розвиток раніше і зайняли основний обсяг приміщень відповідного формату від 300 до 800 кв. м», – зазначає Катерина Весна.

Солідарний з нею і директор консалтингової компанії GT Partners, на думку якого, дуже динамічний розвиток мережі «Мій Ашан» малоймовірний. «По-перше, вони не АТБ, у яких працює ціла система з підбору локацій. По-друге, Ашан – іноземці, яким буде набагато складніше орієнтуватися в хитросплетіннях українського ринку землі та нерухомості. По-третє, ми не бачимо мегаактивної експансії з боку Moje Auchan (аналог «Мій Ашан») в Польщі», – аргументує Ігор Гугля.

Разом з тим, Катерина Весна звертає увагу на той факт, що в цьому році формати магазинів біля дому поповнилися преміальними концепціями магазинів. На думку експерта, це пов’язано з тим, що вільними залишалися торгові приміщення в нових житлових мікрорайонах бізнес- і преміум-класів, і для подальшого розвитку мереж Фора і АТБ необхідно було адаптувати концепції. «Звичайно ж позиціонування Ашан не настільки гнучке. Але якщо він знизить вимоги до приміщень не тільки з точки зору розташування, а й технічних характеристик, це спростить завдання пошуку відповідних локацій», – каже Весна.

На її думку, Ашан, як і інші великі гравці ринку, буде паралельно розробляти дві стратегії розвитку. «Не варто забувати, що і конкуренти Ашан, наприклад – АТБ і Varus – розвиваються як на умовах оренди, так і на умовах купівлі мереж або окремих приміщень під свій ритейл-бізнес», – резюмує Весна.

Читайте також –

Їжа класу «преміум»: навіщо Сільпо, Фора і АТБ відкривають елітні продуктові маркети


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку