Плати або помри: чому зміни в закон не звільняють від оренди в карантин

Плати або помри: чому зміни в закон не звільняють від оренди в карантин

09.04.2020 12:45
  720
rau

Чому недавні зміни в законодавство не звільняють від обов’язку сплачувати оренду, які можливості є у рітейлерів для вирішення орендних суперечок і наскільки великі їхні шанси в суді.

Цей матеріал доступний російською мовою

В кінці березня Верховна Рада прийняла законопроект №3275, початкова редакція якого, на думку юристів, фактично дозволяла орендарям не платити за орендовані приміщення в період карантину. Однак пізніше в прийнятий закон були внесені зміни. Вони не передбачають автоматичного звільнення від орендної плати – передбачена лише така можливість за домовленістю сторін. Старший юрист юридичної компанії ADER HABER Дмитро Ніколов в колонці для RAU детально роз’яснив, у чому різниця між двома редакціями закону, які можливості залишаються у рітейлерів для вирішення орендних суперечок і що вони можуть зробити для підвищення своїх шансів в суді.

Про різницю між прийнятим і опублікованим законом

Для початку давайте розберемося, в чому ж різниця між положеннями законопроекту №3275 і закону №540-IX.

Спочатку формулювання законопроекту №3275 звучало наступним чином: «З моменту встановлення карантину, введеного постановою КМУ від 11.03.2020 №211, зі змінами та доповненнями, і до його закінчення в установленому законом порядку, наймач звільняється від плати за користування майном відповідно до ч. 6 ст. 762 Цивільного кодексу України».

Слід зазначити, що така редакція може мати два варіанти тлумачення:

  1. Повинні бути дотримані умови ч. 6 ст. 762 ЦКУ в кожному конкретному випадку;
  2. Факт наявності умов неможливості використання фіксується самим законом.

Перший варіант тлумачення підтримується більшістю юристів, але він абсолютно не має сенсу: навіщо в окремому законі було дублювати положення, яке і без того існує й діє? У підсумку депутати проголосували за те, що вже більше 15 років і так міститься в ЦКУ.

Тому скоріш за все, саме другий варіант тлумачення мався на увазі в законопроекті, але тепер давайте подивимося на нього з практичної точки зору. Виходить, що у нас всі наймачі, незалежно від того, могли вони реально користуватися майном чи ні (в тому числі, аптеки, продуктові магазини тощо), звільняються від плати за користування майном.

Очевидно, в цьому випадку ми отримуємо повний абсурд, тому що таке тлумачення норми без прив’язки до контексту кожної ситуації є прямим втручанням в права орендодавця.

Формулювання ж опублікованого закону №540-IX звучить так: «З моменту встановлення карантину, введеного постановою КМУ від 11.03.2020 №211, зі змінами та доповненнями, і до його закінчення в установленому законом порядку наймач може бути звільнений від плати за користування майном відповідно до ч. 6 ст. 762 Цивільного кодексу України».

Як ми бачимо, зміни стосуються конструкцій «звільняється» і «може бути звільнений». На мій погляд, така зміна пов’язана з потенційною можливістю тлумачити положення законопроекту як абсолютної підстави для звільнення від плати для всіх наймачів. Очевидно, що це не є збалансованим рішенням і вносить асиметрію у відносини між сторонами.

Разом з тим, як і перший варіант тлумачення законопроекту, формулювання опублікованого закону є абсолютно марним. На виході ми отримали те, що й так є вже 15 років в нашому законодавстві, а депутати просто даремно витратили час.

Про можливості орендарів щодо захисту своїх інтересів

Як і раніше, орендар може посилатися на частини 4 і 6 ст. 762 ЦКУ. На мій погляд, куди більш обґрунтованим виглядає варіант з механізмом, закладеним в ч. 4: наймач має право вимагати зменшення плати, якщо через обставини, за які він не відповідає, можливість користування майном істотно зменшилася.

Проблема в даному випадку полягає в тому, що досить проблематично аргументовано розрахувати розмір такого «зменшення».

Тут, як мені здається, є показовою аналогія з внесенням змін до договору за ст. 652 ЦКУ в зв’язку з істотною зміною обставин: на даний момент позитивної практики на користь боржника майже немає (на рівні вищих судів – взагалі немає).

Що стосується ч. 6 ст. 762 ЦКУ, то, на мій погляд, її застосування буде значно ускладнено. Як мінімум, орендарю потрібно буде довести абсолютну неможливість використовувати приміщення (а в 2020 році, як мені здається, більшість суб’єктів господарювання хоча б частково, але можуть перейти в онлайн-торгівлю, яка не передбачає прийняття відвідувачів). Більш того, виникають й інші питання.

Чи не буде вважатися користуванням сам факт того, що орендар залишив все майно в орендованому приміщенні? Якщо приміщенням неможливо користуватися, то як там могло залишитися все майно і чому воно не вивозиться?

Що ж робити орендарю, якщо через карантин у нього немає фінансових ресурсів для сплати оренди? Якщо не розглядати варіант з банкрутством, то слід спробувати:

  1. домовитися з орендодавцем, а якщо не вийшло;
  2. на підставі ч. 6 ст. 762 ГК України припинити платежі (повідомивши орендодавця);
  3. призупинити виконання зобов’язань на підставі ч. 3 ст. 538 ЦКУ (знайти в договорі обов’язок орендодавця забезпечувати належний доступ до приміщення, відсутність обмежень на роботу ТРЦ тощо).

Втім, як уже було описано вище, варіанти 2 і 3 вкрай хиткі, і козирі, скоріше, знаходяться саме в руках орендодавця, а не орендаря.

Безумовно, на додаток до цього орендарю потрібно якомога швидше отримати сертифікат ТПП про наявність форс-мажору (але це лише для звільнення від відповідальності, тобто сплати пені, штрафів тощо, якщо інше не передбачено договором). Крім того, сертифікат ТПП можна використовувати як один з доказів неможливості використовувати орендований об’єкт.

Про шанси орендаря виграти суд по орендній платі

На мій погляд, таких шансів не дуже багато. Проте, практики застосування вищевказаних норм саме в умовах пандемії немає. Є лише практика, пов’язана з проведенням АТО, і тому сліпо орієнтуватися тут на попередню практику судів я б не став.

Щоб підвищити шанси на успіх в суді, орендар повинен:

  1. Отримати сертифікат ТПП;
  2. Спробувати отримати від орендодавця лист про неможливість використовувати приміщення на час карантину;
  3. Зробити запити до всіх можливих держорганів (від КМУ до райадміністрацій) з підтвердженням неможливості перебування в приміщенні;
  4. Довести неможливість іншим способом використовувати приміщення (тут, безумовно, врахувати варіант з онлайн-торгівлею).

Читайте також –

ADER HABER: Як підготуватися та що робити, якщо до вас прийшли з обшуком під час карантину


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  14
Усі новини ринку