Велмарт замість Велика Кишеня: чому Роман Лунін вирішив змінити бренд з 20-річною історією
До кінця 2021 року в Києві закриються чотири з тринадцяти магазинів Велика Кишеня. На їх місці працюватимуть нові точки мережі Велмарт. Зараз у ній 35 магазинів.
Цей матеріал доступний російською мовою
Як пише Forbes.ua, обидві торгові марки належать компанії Retail group Романа Луніна. Його статки Forbes у 2021 році оцінив у $150 млн. Виторг Retail group у 2020 році становив 12,2 млрд грн, роком раніше – 11 млрд.
Те, що відбувається – частина процесу трансформації компанії: Retail group поступово відмовляється від торгової марки Велика Кишеня, замінюючи її на Велмарт. За словами директора з маркетингу компанії Олени Грабовської, Велмарт – більш молода, сучасна і успішна марка, саме тому в компанії і роблять ставку на неї.
Але справа не тільки в зміні вивіски. Нові магазини мають інший формат. Якщо Велика Кишеня – це класичний супермаркет із цінами вище середніх, то Велмарт – це гіпермаркет-дискаунтер. У кожній торговій точці – власні пекарня, м’ясний цех, коптильня, фудкорти. «У Велмарт на Березняківській у Києві – великий фуд-корт у центрі торгового залу, в Полтаві та Миколаєві – ресторани на території супермаркету, а в Чернігові та Херсоні – це станції фуд-кортів», – розповідає Грабовська.
Крім цього, кожен Велмарт – досить самостійна одиниця. Керівні команди на місцях мають право самі вибирати місцевих постачальників, формувати частину асортименту та цінову політику. «Хед-офіс підтримує тільки в силі закупівлі, в операційній частини і у впровадженні нових технологій в організацію роботи магазинів», – каже Грабовська. За її словами, така децентралізація дозволяє компанії динамічно і оперативно реагувати на ринок. Дії дають результат: якщо в 2019 році прибуток компанії складав 2 млн грн, то у 2020-му — 63 млн грн.
Супермаркети Велика Кишеня працюють тільки в Києві, за словами Грабовської, в компанії поки не ухвалили рішення, що буде далі з цією торговою маркою.
Retail group упустила момент, коли Велика Кишеня можна було популяризувати, вважає директор дослідницької компанії GT Partners Ігор Гугля. На його думку, це можна було зробити в перше десятиліття двотисячних, коли організований рітейл в Україні тільки набирав обертів. Однак в 2010-х рітейлер заморозив розвиток, каже аналітик. Він пояснює, що саме територіальна експансія забезпечує впізнаваність торгової марки. За даними GT Partners, кількість магазинів у Retail group стабільна з 2012 року, вона становить близько 60 торгових точок.
Можлива причина зупинки росту – нестача фінансування, вважає співзасновник компанії з управління комерційною нерухомістю Retаil.Pro Артем Ретін. Бізнес Луніна так і не оговтався від кризи 2009 року, у компаній бізнесмена були великі борги перед банками. На кінець 2009 року вони мали боргів $92 млн, писало НВ. За даними видання, Лунін навіть планував продати 10–25% акцій компанії «Квіза трейд», яка керує Велика Кишеня, щоб залучити $20–30 млн. Частину боргу Лунін пізніше реструктуризував, а частину викупив у Фонду гарантування вкладів у 2018 році з дисконтом 72%.
Погано прислужилася Retail group і мультиформатність. Крім супермаркетів і гіпермаркетів-дискаунтерів, рітейлер почав розвивати мережу магазинів біля дому ВК Експрес і делікатес-маркети ВК Select. «Компанія розпорошилася на маркетинг різних брендів», – пояснює Гугля. «Незрозуміло, навіщо за такої невеликої кількості магазинів потрібно було робити таку мультиформатність», – дивується Ретін.
Ще одна можлива причина відходу від марки Велика Кишеня – імідж. Він був не найкращий, вважає Ретін. Причина – не сучасний формат торгівлі, поганий технічний стан діючих супермаркетів, незрозумілий покупцеві асортимент, високі ціни і проблеми з термінами придатності. В історії Велика Кишеня є отруєні курями-гриль покупці; кіт, що поїдає м’ясо просто на прилавку; і голуб, що клює печиво просто з мішка в торговому залі.
Джерело: Forbes.ua
Читайте також –
Прощавай, бренд: 25 відомих компаній, які «поховали» свої бренди за останні 10 років