
Фінансова директорка Eva Лілія Воленко визнана однією з найкращих CFO України


Олександр Черніцький, голова правління Mandarin Plaza Group, девелопера та оператора найбільших українських ТРЦ, зокрема, майбутнього Ocean Mall в Києві, про майбутнє суперрегіональних ТРЦ, формування tenant-mix, появу нових брендів і будівництво торговельних центрів під час повномасштабної війни.
На зиму 2024-25 ми з командою Mandarin Plaza Group запланували відкриття Ocean Mall, запуск якого вже кілька разів переносили з 2018 року. Точну дату назвати складно, але будівництво йде повним ходом і ми вже знаходимось на етапі фінішних робіт та внутрішнього оздоблення галерей.
Цей об’єкт має стати одним з найбільших ТРЦ у Східній Європі (загальна площа понад 300 000 кв.м), і мене часто питають — навіщо ви інвестуєте в торгівельну нерухомість, коли в Україні йде активна фаза війни з рф?
Спробую конструктивно відповісти на це питання.
Щоб подивитися візуалізацію у форматі 3D - рухайте картинкою
Наразі ми сміливо можемо говорити про те, що ритейл в 2024 році повернувся до показників 2021 року й адаптувався до воєнних умов.
Приведу кілька наочних цифр (тут ми використовували не лише аналітику Mandarin Plaza Group, а досліджували увесь ринок торгівельної нерухомості України разом з партнерами NAI Ukraine):
Щоб подивитися візуалізацію у форматі 3D – рухайте картинкою
Ритейл, попри війну з рф, є однією з найуспішніших галузей. Скажу більше: вважаю, що це основна генеруюча сфера, і тут абсолютно погоджуюсь зі словами Олександра Колба з Promodo, що наразі ритейл — це кровеносна система для економіки України.
Щоб подивитися візуалізацію у форматі 3D - рухайте картинкою
Транснаціональні компанії повертаються на ринок. Мова про IKEA, яка повертається в Blockbuster Mall, H&M, Zara, Massimo Dutti, Bershka, Oysho, Pull & Bear, Stradivarius, також свою мережу активно розширює польський Sinsay, через онлайн заходять нові бренди з Турції тощо.
Чому вони це роблять? Ми спілкуємося з багатьма світовими ритейлерами, яких запрошуємо відкритися в Україні, і їх підкуповує риса, що українці витрачають на ритейл та розваги в відсотковому співвідношенні більше, аніж громадяни інших європейських країн. І це не дивлячись на те, що у нас значна різниця в рівні заробітних плат.
За нашими даними, українці витрачають на роздрібні покупки 40% від свого щомісячного доходу, в той же час як європейці — 20%.
Колосальна різниця. Так, в грошах суми різні, але тут має значення перспективність ринку. Ця перспективність і спонукає ритейлерів повертатися, а нових гравців розглядати український ринок для масштабування навіть в період війни. Не буду називати конкретні бізнеси, але Ocean Mall вже представить українським покупцям нові бренди з Північної Європи, Великобританії, США, Туреччини, Франції та навіть Азії. Вони хочуть відкритися в Україні сьогодні, адже активно ведуть з нами перемовини.
Мапа ТРЦ Ocean Mall із ключовими функціями та зонами
13 ТРЦ вже анонсували свій запуск в Україні на 2024 рік. Кожен з цих об’єктів неабияк стимулює економіку. Цю причину варто розбити на підпункти:
Щоб подивитися візуалізацію у форматі 3D - рухайте картинкою
Усе це важливо, на мою думку, в комплексі.
Для нас, звичайно, Ocean Mall — це бізнес-об’єкт, і ми хочемо відкрити його в період війни не з примхи чи тому, що нам немає куди інвестувати. Ми будуємо новий ТРЦ, бо на торгівельну площу неабиякий попит — люди потребують доступу до товарів та послуг, а бренди продовжують шукати можливості для реалізації своєї продукції.