Епіцентр біля дому: ритейлер розгортає нову мережу магазинів Епіцентр Express (+фото)
Нові магазини розміром 200-300 кв. м з доволі широким асортиментом товарів нагадують одночасно маленький формат торгівлі DIY або велику точку видачі. Вочевидь, компанія Епіцентр К почала великий експеримент з гібридним форматом аби «зайти» ближче до споживача.
Нові магазини Епіцентр Express
На початку березня 2024 року ритейлер на своїй Facebook сторінці повідомив про відкриття двох перших торгових точок у Києві на вул. Малишка, 4 Д (павільйон навпроти ТЦ Дитячий світ) та на вул. Празька, 3 А (на першому поверсі житлового будинку біля Дарницької площі). Тобто розвиток нової мережі Епіцентр Express почали зі столичної Дарниці, відкривши магазини по обидва боки від однойменної станції метро. Вочевидь, розраховуючи на великий потік потенційних покупців у цьому завантаженому транспортному вузлі міста.
Станом на середину квітня на сайті компанії вказано вже шість адрес: дві в столиці та ще чотири у Львові, Ужгороді, Вараші, Хмільнику. Керуючий партнер компанії з управління нерухомістю Retail.Pro Артем Ретін повідомив, що компанія підписала, як мінімум, ще три локації – Вишневе, Новомосковськ та Павлоград. «При цьому найцікавіше те, що всі вони різної площі – це може казати лише про те, що мережа буде мультиформатна», – пише Артем Ретін на своїй Facebook сторінці.
Експериментальний формат
На думку експерта, Епіцентр Express – це не просто маленький формат DIY або велика точка видачі. Це зовсім новий гібридний формат з доволі цікавим поєднанням асортименту. Фактично це господарський магазин з базовим продуктовим асортиментом. Також на вході встановлено автоматичну кавову машину, холодильник із сендвічами, каси самообслуговування та невелику промозону для акційних товарів.
Фото: Артем Ретін
Сам ритейлер позиціонує нову мережу як супермаркет біля дому, де можна замовити додатково всі товари, представлені в асортименті Епіцентр, а також отримати всі покупки з маркетплейсу. Для задоволення можливих нагальних потреб покупців тут представлена доволі строката асортиментна палітра. Зокрема тут можна купити побутову хімію, автотовари, зоотовари, кухонні товари та посуд, текстиль, декоративні товари для дому та будівельні інструменти, у тому числі й електроінструмент. Звісно, значну частину «класичного» асортименту DIY-ритейлерів тут не знайти: таких, як сантехніка, цвяхи, шпалери тощо. Зате є секції товарів для дітей (в тому числі дитяче харчування), а також канцтовари, інвентар для садівництва, трохи безрецептурного аптечного асортименту та товари для спорту. Є навіть аксесуари до електроніки та дрібна побутова техніка.
Власне продуктова група – основа асортименту експрес-маркетів біля дому – представлена базовим набором: сири, ковбаси, молочна продукція, вакуумована риба, десерти, заморожені овочі та морепродукти, пресерви та спеції, соняшникова олія, солодощі, печиво, снеки, чай та кава, хліб, горішки, морозиво, цигарки та алкоголь, в тому числі міцний. В прикасовій зоні є класичний імпульсний асортимент – шоколад, дезінфектори, презервативи, клеї, батарейки, тощо. Тобто асортимент доволі різноманітний, як для такої обмеженої торгової площі. Хоча продовольча група займає помітно меншу площу, ніж інші товари.
Додаткова точка видачі інтернет покупок
Ще в магазині діє невелика точка видачі інтернет-замовлень, так само як і у великих ТЦ Епіцентр та в мережі існуючих 234 Центрів видачі замовлень за межами магазинів. Загалом товари із онлайн-магазину Епіцентр та маркетплейсу на домені epicentrk.ua, де представлено 4 млн SKU, тепер безкоштовно можна отримати в більш ніж 300 точках по всій Україні. Нагадаємо, що за словами керівниці компанії Епіцентр Маркетплейс Юлії Пінтескул, планується збільшити частку в онлайн-продажах в Україні вдвічі, до 20%. Згідно з аналітикою, кожен другий клієнт, який отримує замовлення з ЦВЗ, додатково купує інші товари в торговельному центрі Епіцентр. А тепер відповідно може це зробити і в Епіцентр Express.
Чергова трансформація
Після того, як Епіцентр зайняв левову частку вітчизняного ринку DIY, поглинувши свого найбільшого конкурента – мережу Нова Лінія, власники та менеджмент компанії розпочали експериментувати з різноманітними форматами. Як пише AllRetail, спочатку була переглянута сама концепція мережі магазинів Епіцентр як виключно продавця товарів для дому, саду та ремонту. В результаті торгові точки Епіцентр стали повноцінними торговельними центрами з максимально широким асортиментом різноманітних товарів – від продуктів харчування до спортивного інвентаря.
І ось в компанії вирішили, що настав час випробувати новий формат – невеликих магазинів під брендом Епіцентр Express. До цих пір з форматом експрес-маркетів експериментували лише продовольчі мережі великих форматів (Auchan, Novus тощо). В цілому можна сказати, що Епіцентр у своєму новому проєкті спробував поєднати класичний продовольчий експрес-маркет з невеликим магазином DIY. І це виглядає доволі незвично.
Висновки на майбутнє
Як зазначає Артем Ретін, значний перелік товарних груп, нехай й базовий, розміщено на площі 200-300 кв. м. Відповідно у можливих більших форматах цього суббренду, можна розширити частину категорій товарів або додати нові. У більшому форматі можуть відкриватися окремі «shop-in-shop», на кшталт аптеки або зоомагазину, залежно від потреб і конкурентного середовища конкретної локації.
При умові значного збільшення продуктової групи такий магазин цілком може стати потужним «якорем» невеликого ТЦ. Тобто, людина може задовольнити усі свої повсякденні потреби в одному місці. Відповідно – це вже конкуренція в спальних районах чи невеликих містах з місцевими продуктовими магазинами біля дому та невеликими супермаркетами. А також торговими точками сегменту drogerie, one dollar store, зоомагазинами та безпосередньо господарчими магазинами та класичними ринками. Хоча, за даними AllRetail, наразі вартість продуктів харчування в Епіцентр Express в середньому на 5-10% вища, ніж в традиційних супермаркетах, і суттєво вища, ніж в дискаунтерах, таких, як АТБ. Вартість товарів непродовольчої групи в цілому відповідає цінам у класичних Епіцентр та в онлайн-магазині компанії.
Як вважає Артем Ретін, компанія певний час буде експериментувати з форматами та асортиментом, поки не буде знайдено «золоту середину». Після чого можливо затвердження 2-3 різних за розміром форматів, які й почнуть масштабувати по всій країні.