З вогню та пороху: які нові ніші в ритейлі та суміжних галузях з’явилися під час великої війни

З вогню та пороху: які нові ніші в ритейлі та суміжних галузях з’явилися під час великої війни

25.11.2024 09:00
  611
Дарія Осіїк

Повномасштабне вторгнення росії в Україну внесло значні зміни в бізнес-ландшафт країни. Але попри величезну кількість викликів, деякі сфери ритейлу та суміжних галузей стали напрочуд актуальними та почали стрімко розвиватись. Редакція RAU зробила огляд бізнесів, які саме зараз переживають пік попиту.

Військовий одяг та парадна форма

Велика війна призвела до 10-кратного зростання попиту на військовий одяг, на який український бізнес дуже швидко зреагував. Зараз майже усі системні швейні виробництва від 10 до 30% часу виділяють на виконання замовлень для військових потреб. Замовлення для Міністерства оборони виконують такі великі підприємства як Текстиль-Контакт, Торнадо, Астра Люкс, Мик, Талан. За інформацією Forbes найчастіше військові та волонтери купують екіпірування у Балістика, Атака, ТУР ГІР, СТС, U Tactic, Prof1Group, ТОР, Stimul, DEF.ua.  

Однією з найуспішніших компаній у цій ніші є бренд М‑Тас який став надпопулярним через те, що його одяг обирали Володимир Зеленський та Валерій Залужний. Ще 2005-го Олександр Карасьов та Тетяна Корженюк заснували Мілітарист — мережу магазинів одягу та спорядження для страйкболу, який у світі називають airsoft. 2014-го після початку війни з росією засновники магазину започаткували власне виробництво військового одягу та екіпірування M-Tac, яке на той час складалось з десяти швачок. Згодом до компанії приєднався дизайнер‑конструктор Денис Головко, який відповідав за створення моделей. У 2020 році за даними YouСontrol дохід M-Tac становив 86 млн грн, а у 2022 році дохід компанії сягнув 650 млн грн. Компанія збудувала фабрику у Львівській області на 6000 кв. м, де працює понад 500 співробітників. Для будівництва власники M-Tac залучили $800 000 фінансування від компанії Orexim Invest, якій відійшло 10% бізнесу. 

Нові ніші для свого бізнесу знайшла і засновниця бренду індивідуального пошиття чоловічого одягу Indposhiv Катерина Возіанова.

Свою справу Катерина почала ще 2009 року, на той час її команда складалась з помічниці та універсального кравця, який також був розкрійником та закрійником. У 2017 році підприємиця заснувала Indposhiv Bespoke House – майстерню з пошиття чоловічого одягу на замовлення. У 2021 році Катерина запустила жіночий бренд bespoke костюмів Heroism. Також бренд започаткував напрям Indposhiv Casual – готовий чоловічий одяг, пошитий за стандартами Британської гільдії кравців. 

Після початку повномасштабного вторгнення засновниці бренду довелося переосмислити свій бізнес та шукати нові можливості для його розвитку. Так, в Indposhiv з’явилися нові напрями – вишиванки з орнаментами воєнного часу, в одній з яких до українців у серпні 2022-го звертався Володимир Зеленський. А щоб хоч якось підтримати попит на преміальні bespoke-костюми, команда Indposhiv розробила для своїх постійних клієнтів спеціальну bespoke-лінійку класичного одягу Military Classic – актуальні речі для цивільних чоловіків під час воєнних дій, яка допомогла компанії триматись у перші місяці війни.

А цього року Indposhiv створив офіційну форму для збірної України з футболу на Євро-2024, яку вболівальники тепер можуть придбати в інтернет-магазині компанії. Ще один новий важливий напрям, який Indposhiv також відкрив цього року – пошиття парадних форм для військових, яке майстри Indposhiv шиють за індивідуальними мірками. До дня захисників команда Indposhiv презентувала промо-відео, у зйомках якого взяли участь військові бригади Хартія. Головна ідея відео, що парадна військова форма – це символ мрії кожного українця – перемоги. 

 
 
 
 
 
Посмотреть эту публикацию в Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Публикация от INDPOSHIV – бренд класичного чоловічого одягу (@indposhiv_official)

“Наша місія — одягати найкращих чоловіків країни, частина яких наразі стали військовими та захищають нашу незалежність на полі бою. І святковий одяг, який точно їм буде потрібний після перемоги, це парадна форма. Працювати над цим новим напрямом було для нас дуже важливо та надихаюче, адже ця парадна форма частина нашої спільної мрії”, – пояснила засновниця бренду Indposhiv Катерина Возіанова.

Залізна крамниця від Укрзалізниці 

Після 24 лютого 2022 року Укрзалізниця, яка мала досить сумнівну репутацію серед українців, стала брендом-lovemark для всієї країни завдяки своїй відданій роботі. На початку війни залізничники безупинно евакуювали людей з найгарячіших регіонів країни. За 2022 рік Укрзалізниця перевезла на евакуаційних рейсах 4 млн людей та 120 000 тварин. Того ж року компанія запустила додаток, який став ключовим каналом комунікації з пасажирами.

А у листопаді 2022-го на Центральному залізничному вокзалі Києва відкрили Залізну крамницю — власний магазин мерчу Укрзалізниці, який мав зміцнити та підсилити бренд УЗ, залучити нову аудиторію та сформувати ком’юніті довкола державного бренду. 

Ініціаторами створення крамниці стали команди Укрзалізниці та «Куражу» Альони Гудкової, яка тоді займалася розвитком вокзалу. А керівниками проєкту стали Наталка та Юрій Денисенко. До цього креативне подружжя займалися проєктом «Томати і сіль» – відеоплатформою про їжу та сервіс доставки кулінарних боксів. Також працювали над створенням мерчу для таких брендів як Ковальська, Mastercard, Сім’я ресторанів Діми Борисова. 

Залізна крамниця була створена за півтора місяця: від дизайн-проєкту магазину до 40 одиниць власного товару на полицях. У перший день роботи Залізної крамниці її відвідали близько 3000 людей і вже перший місяць команда крамниці закрила з прибутком. Наразі середній чек клієнта становить 1400–1500 грн. 

Зараз проєкт має два магазини – у Києві та Львові, а також онлайн-крамницю, де продаються власні товари та продукція українських брендів. Але мета Залізна крамниця – поступово нарощувати саме власну продукцію. В команді проєкту працює 15 людей – бек-офіс крамниці та продавці. Бюро “Томати і сіль” працює над запуском нових продуктів для крамниці УЗ, а співробітники Залізної крамниці займається операційною роботою – управлінням, продажами, створенням контенту та комунікацією з аудиторією.

Зараз команда Залізної крамниці працює над масштабуванням, розширенням асортименту. Зокрема, дорожчі позиції в основному з’являтимуться в онлайн-магазині, натомість на вокзалах буде розширюватись категорія товарів в межах 100-500 грн.

Багі та електробайки для військових

Інженер з Кривого Рогу Віталій Бризгалов, який до великої війни чотири роки займався проєктуванням електричної вантажівки, після 24 лютого 2022-го почав виробляти легкі всюдихідні машини для фронту. Він зібрав команду фахівців, які складають автівки з відкритим дахом із запчастин “Жигулів”. Завдяки цьому штурмовий позашляховик коштує лише $2 тисячі, що вчетверо дешевше за закордонні аналоги. Команда поставила виробництво на конвеєр – збирає одну машину лише за два дні – і вже поставила велику кількість таких автівок.

А тернопільська компанія Eleek, яка займалась виробництвом електробайків, після початку великої війни переобладнали найпопулярнішу цивільну модель під потреби військових.

Електробайк для військових пофарбували в колір хакі, прибрали дзеркала та освітлення. Компактні, легкі та безшумні електричні байки сподобалися українським військовим – ними можна їздити бездоріжжям і бути менш помітним для ворога.

Байки допомагають військовим перевозити зброю для знищення ворожих танків та окупантів, заряджати Starlink, рації, квадрокоптери та іншу електроніку.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку