10 тез співвласника Нова пошта В’ячеслава Климова про конкуренцію, Amazon і e-commerce
Чому Нова пошта обережно ставиться до запозичень, чи збирається виходити на нові ринки, як готується до появи глобальних міжнародних гравців і чи відчуває конкуренцію з боку Укрпошта.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Портал Liga.net підготував конспект розповіді співзасновника лідируючої приватної служби доставки України на прес-зустрічі за підсумками роботи Нова пошта в 2018 році. RAU публікує скорочену версію статті.
1. Про обережність перед зовнішніми грошима
Поки компанія не планує залучати нових акціонерів. Зараз ми настільки потребуємо свободи прийняття рішень, що ще один потужний голос серед акціонерів нам швидше нашкодить.
Ми вкрай обережно ставимося до залученого капіталу. Для нас позикові кошти можуть бути інвестовані лише в конкретний кращий проект. Їх не можна використовувати як оборотний капітал. На нашу думку, бізнес повинен відчувати постійний голод.
Мета бізнесу – генерувати прибуток. І чітко вибирати, куди його інвестувати. Ми реінвестуємо більше 60% прибутку – це чітко прописане правило. Власники не можуть розраховувати на ці гроші.
2. Про завоювання інших ринків
Ми не поспішаємо. Основний драйвер нашого зростання – e-commerce. За багатьма прогнозами, він буде активно рости. Значить, йому потрібна буде фізична доставка – і цим займемося ми. Плюс у нас росте Пост Фінанс: на що перетвориться далі фінансова компанія, поки незрозуміло – починаючи від українського PayPal, закінчуючи банком. Напрямок “фулфілмент” – тільки на старті. Також розвивається міжнародна доставка.
3. Про кріпосний мур перед Amazon
Україна поки не цікавить Amazon – перш за все, через розмір ринку. Поки у них є альтернативні напрямки, і ми можемо бути спокійні. З іншого боку, вони вже в Польщі. Тому рано чи пізно вони прийдуть.
Коли ти знаєш, що війна неминуча, у тебе є час, щоб побудувати кріпосний мур. Ми хочемо вибудувати бізнес так, щоб західні гравці з нами домовлялися. Але цієї війни нам точно не уникнути.
4. Про роботу в Грузії та Молдові
Ідея Грузії та Молдови – стати лідером з доставки на локальному ринку і відкатати модель виходу на зарубіжний ринок. Це, свого роду, тренування. І там, і там ми вже в районі точки беззбитковості. Є куди розвиватися, але обидві країни ростуть на 300% в рік.
У Молдові – три відділення, в Грузії – п’ять. Ми спробували там розвивати мережу – і виявилося, що це більше до душі українському споживачеві. В Україні 80% клієнтів приходять в відділення. А в Грузії та Молдові 90% користуються доставкою “двері-двері”.
5. Про доставку з Китаю
У 2018 року ми привезли 2,7 млн посилок з-за кордону. Лідер по штукам – однозначно Китай. Думаю, що він займає відсотків 90. Друга частина – набагато менше за штуками, але набагато більше по грошам – це посилки з США через наш сервіс NP Shopping. Так що Китай – обсяг і відносно невелика маржа, США – більше маржі, але набагато менше за обсягом.