Польський гамбіт: чи вдасться Нова пошта закріпитися на ринку Польщі

Польський гамбіт: чи вдасться Нова пошта закріпитися на ринку Польщі

29.07.2022 08:45
  6019
Костянтин Симоненко

Вихід на польський ринок – перший етап глобальної експансії, яку задумали власники Нова пошта Вячеслав Климов та Володимир Поперешнюк. До повномасштабного вторгнення компанія фокусувалась на розвитку в Україні, де здобула домінуюче положення.

Цей матеріал доступний російською мовою

Як пише Forbes, про плани експансії повідомив директор Нова пошта в Польщі Дмитро Вергун. Перше відділеня зʼявиться у Варшаві вже у вересні. За словами Вячеслава Климова, глобальний розвиток був у стратегії компанії, але сильно затрималися з його реалізацією: «Війну ми зустріли, маючи лише НП Молдова та НП Global, яка обслуговувала доставки із США, Європи та Китаю до України. Цього явно замало».

За вісім років роботи в Молдові Нова пошта відкрила близько 20 відділень та 130 поштоматів. Також там вона надає кур’єрські послуги. Компанія намагалась закріпитись на ринку Грузії, проте шість пілотних відділень були закриті без пояснення причин. «Ми вивчили цей урок і скоро станемо набагато глобальнішими», – говорить Климов. У фокусі – країни Східної Європи, де велика концентрація українських біженців.

Перший крок буде зроблено в Польщі, яка прихистила близько 2 млн біженців з України. Ще близько одного мільйона там було до війни і всі вони знають цей бренд. Тому Нова пошта розраховує як мінімум на 30 млн посилок на рік, які надсилатимуть українці. На одного українця, за даними Нова пошта, припадає близько 10 посилок на рік, поляк відправляє 22-24 посилки.

Екс-гендиректор Meest Group Марцін Куксіновіч оцінює польський ринок приблизно в 1 млрд відправлень на рік, тобто майже в два з половиною рази більше за український. Ємність польського ринку оцінюється в 1–3 млрд євро. За словами експерта, польський ринок поділили між собою три потужних гравця: лідер InPost, що зробив ставку на поштомати і захопив 45% ринку, Poczta Polska з розгалуженою мережею відділень та DPD. Також є світові гравці, такі як DHL, UPS та FedEx. Щоб з ними конкурувати на новому ринку, потрібні нові сервіси і ноу-хау. Але запропонувати щось нове буде вкрай важко.

Бізнес-модель місцевих гравців суттєво відрізняється. У Польщі, за словами Куксіновіча, небагато гравців віддають перевагу розвитку власних відділень. Логістичні компанії або встановлюють поштомати, або працюють через посередників, наприклад, через мережі магазинів, які видають посилки.

Керівний партнер консалтингової компанії «3e Consultants» Олег Каленський сумнівається, що основне логістичне рішення компанії – доставка «від відділення до відділення» – буде таким самим популярним у ЄС, як і в Україні. Тому рекомендує поставити в пріоритет розвиток мережі поштоматів, як найпопулярніший спосіб доставки посилок у Польщі. За оцінкою Каленського, у відкриття одного відділення в Польщі треба інвестувати 30 000–50 000 євро.

В самій компанії поки не знають ціну вхідного квитка. «На класичну експансію потрібно багато грошей, будемо проводити розвідку боєм», – каже Вʼячеслав Климов.

«У відділенях українці зможуть не тількі відправити посилку додому, а й отримати консультацію щодо дозволених для перевезення відправлень, отримати посилки з України», – каже Вергун.

В українських мігрантів в Україні залишились родичі, в тому числі військовослужбовці, з якими вони обмінюються вантажами, грошима. «З Польщі до України відправляють багато гуманітарної допомоги», – каже Каленський. Розпочавши з транскордонної логістики, Нова пошта може розширити спектр послуг. Наприклад, запропонувати українцям в Європі свої фінансові сервіси (грошові перекази).

Інвестуючи в інфраструктуру, Нова пошта знадобиться 7–10 років, щоб наблизитись до лідерів європейського ринку адресної доставки.

«У 2021 році українці відправили через Нова пошта 372 млн посилок (+14%) – у кілька разів більше, ніж через державну Укрпошту. Компанія займає 65% ринку посилок, Укрпошта – до 25%, Meest – до 3%», – каже Куксіновіч.

Виручка НП за 2021 рік зросла більш ніж на 20% порівняно з 2020 роком. НП його завершила з доходом 16,9 млрд грн і чистим прибутком 991 млн грн. Дохід основного конкурента – Укрпошти – 9,2 млрд грн.

Читайте також –

Нова пошта відкриє філії за кордоном: першу – в Польщі, далі в планах – Словаччина та Румунія


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку