На шляху до відновлення: 23% підприємств збільшили обсяг робіт за два тижні квітня – дослідження Advanter Group
Як свідчить остання хвиля опитування Advanter Group, через шість тижнів з початку війни повністю або частково припинили роботу майже 56% компаній. Ще наприкінці березня таких було 85%, тобто компанії відновлюють роботу попри складні обставини. Рітейл – не виключення.
Четверту хвилю опитування українського бізнесу під час воєнних дій (“Дослідження стану МСБ в Україні”) Advanter Group і Ліга ділових клубів України провели 11–13 квітня методом онлайн-опитування. Загалом опитано 276 власників та CEO підприємств, які розташовані у Києві та області й 17 інших областях України. RAU пропонує ознайомитися з основними цифрами.
Обнадійливий тренд
Зокрема, як показало дослідження, саме в квітні з’явилися компанії, які суттєво наростили обсяги робіт. За два тижні квітня таких налічувалося близько 23%. Ще приблизно стільки ж (22%) мали той самий рівень виробництва. Тобто можна говорити про поступове відновлення бізнесу в Україні, що пережив перший шок від початку повномасштабного вторгнення.
Порівняно з 23 лютого, кількість підприємств, які не працюють повністю або частково, наразі становить майже 56%. При цьому частка повністю зупинених бізнесів скоротилася до 21,6%.
Майже 80% підприємств залишилися на своїх місцях. За шість тижнів війни повністю або частково переїхали трохи більше 18%, а ще 3,4% знаходяться в процесі переїзду. Як видно із результатів опитування, тенденція на зміну локації поступово йде на спад.
При цьому 12% підприємств провели або проводять релокацію повністю або переважно за кордон.
Понесені втрати
Проте збереження бізнесу дається нелегко. Так, власники МСБ скоротили третину працівників (33%). Ще третину відправили у відпустку (34%). Загалом було скорочено приблизно 1,2 млн осіб. Найбільше співробітників скоротили власники мікробізнесу (де працює до 10 осіб) – 42% звільнень. Далі йдуть малий бізнес (до 50 працівників) – 24%, а також середній бізнес (до 250 працівників) – 18%.
Крім того, масовим явищем стало скорочення зарплат. Порівняно з березнем помітно збільшилася кількість тих, кому скоротили зарплату: з 38% до 42%. Загальні ж прямі втрати за шість тижнів війни оцінюються у $67-85 млрд. Маються на увазі втрачені ресурси, товари, основні фонди, вимушені переплати, витрати на релокацію, без урахування недоотриманих прибутків.
Цікаво, що водночас мікробізнес очікує вийти на 71,8% оборотів порівняно з показниками 2021 року. Цей прогноз на 10% оптимістичніший, ніж за два тижні до того. Ще кращі очікування у малого та середнього бізнесу. Зокрема, малі підприємства налаштовані зберегти 61,7% від обороту 2021-го (+12 п.п. порівняно з прогнозом двотижневої давності). Так само середній бізнес очікує 47,3% (+18 п.п.).
Оптимістичні прогнози
Загалом майже 6% опитаних підприємств прогнозують суттєве збільшення своїх доходів у поточному році порівняно з минулим. Іще 4,78% очікують зростання на 120-150%, а 6,4% – на рівні 2021 року. Таким чином лише 17% компаній прогнозують, що не відчують погіршення свого фінансового становища.
Поміж багатьох сфер економічної діяльності продовольчий рітейл – на другому місці після IT-сектора за розміром прогнозованого обороту за підсумками 2022 року. Так, торгівля продтоварами втратить лише третину від минулорічного обороту. Оборот оптової торгівлі загалом очікується вполовину нижчим. Торгівля непродовольчою групою товарів ледве перевищить 40% від рівня 2021 року. Так само як і ресторанний бізнес. Найгірші прогнози для сфери розваг та відпочинку – там обороти можуть лишитися на рівні менше 20%.
Очікує наростити свої обороти в 2022-му не більше 17% операторів продовольчого рітейлу та 10% продавців непродовольчої групи. Так само лише 15% рестораторів очікують збільшення виторгу.
Читайте також –
Рітейл під вогнем: скільки магазинів втратили провідні торговельні мережі України