Можливості та загрози на польському ринку: досвід міжнародних гравців
Досвід міжнародних компаній Spar, Frasers Group та Rituals розвитку мережі на польському ринку.
Підчас панельної дискусії Shopping Center Forum 2022 “Світ належить відважним або як запланувати експансію мережі: можливості та загрози на нових ринках” менеджер з нерухомості в ЄС мережі Frasers Group Хонората Помикала, менеджер з нерухомості у Східній Європі мережі Rituals Агата Вітковська та член правління мережі Spar Томаш Cиллер розповіли про виклики розвитку на польському ринку у постковідний період, співвідношення електронної комерції та звичайної торгівлі у своїх сегментах, а також про особливості відносин з орендодавцями.
Spar Poland
Довідка про компанію: перший магазин SPAR у Польщі був відкритий у 1996 році. Нещодавно SPAR International отримала нову ліцензію, відповідно до якої SPAR Southern Africa Group Ltd інвестує значні кошти в роздрібну мережу, яка раніше торгувала як Piotr i Paweł. Конверсія попередньої мережі була завершена в 2021 році, і компанія продовжує залучати незалежних рітейлерів, підтримуючи зростання присутності бренду по всій країні.
Член правління мережі Spar Томаш Cиллер: “Після коронакризи спостерігається тренд, що все більше споживачів не хочуть робити покупки в шопінг-молах. Щоденні покупки вони хочуть робити в рітейл-парках або звичайних магазинах. Тому ми зараз шукаємо можливості розширення мережі в невеликих рітейл-парках, яким надають перевагу наші клієнти.
В Польщі найкраще працюють фуд-маркети на невеликій площі. Тож продуктові магазини стають меншими, оскількі споживачі в них хочуть купувати саме їжу, а не ще щось інше. Цей тренд дуже помітний останніми роками. Тим паче, що достатньо площі до 1000 кв. м, щоб мади прибутковий бізнес.
Саме тому наразі стратегія розвитку Spar полягає у фокусі розвитку мережі як convenient supermarket. Саме цього очікують наші клієнти. Тому ми будемо розвивати невелікі за площею формати магазинів.
Це мають врахувати власники торгової нерухомості, щоб бути в змозі запропонувати рітейл-гравцям орендні площі відповідно до їх запитів. Окрім того, орендодавці мають пропонувати чесну та зрозумілу ціну за оренду без прихованих нарахувань всередні орендної ставки. Це головне, на що ми дивимось під час підписання договору оренди.
Якщо говорити про електронну комерцію у сфері фуд-рітейлу, то, на мій погляд, вона не буде драйвером продажів найближчим часом. Зокрема, це обумовлено тим, що споживачі ще не довіряють якості доставки свіжої продукції і воліюють самостійно вибирати свіже м’ясо, овочі та фрукти. Можливо з часом ситуація зміниться. Але найближчим часом я цього не бачу”.
Frasers Group
Довідка про компанію: Frasers Group починалася з невеликого магазину спортивних товарів та лижного знаряддя в Мейденхеді в 1982 році, а звідти виросла до глобальної компанії. До кінця 1990-х років компанія відкрила 100 магазинів по всій Великобританії, змінивши бренд своєї мережі на Sports Soccer і придбавши кілька великих брендів, включаючи Donnay. До 2008 року мережа торгувала під назвою Sports Direct.
Зростаючи, компанія стала більше, ніж просто роздрібним продавцем спортивних товарів, змінивши бренд на Frasers Group у 2019 році, та створивши три основні напрямки: спорт, стиль життя та розкіш. Зараз Frasers Group представляє собою колекцію найвідоміших світових брендів, зокрема Sports Direct, House of Fraser, Frasers, FLANNELS, GAME, Jack Wills, Sofa.com, Evans Cycles, USC та Everlast.
Mенеджер з нерухомості в ЄС мережі Frasers Group Хонората Помикала: “Зараз в Польщі ми маємо 13 магазинів. До пандемії ми мали 16 магазинів, три з яких ми закрили через зміну обставин та низькі продажі. Магазини Frasers Group працюють в ТЦ та рітейл-парках, але ми робимо ставку на розвиток саме в рітейл-парках.
У порівнянні з 2019-м ми маємо значно кращі продажі, обіг та ефективність роботи. Загалом ми дуже задоволені показниками роботи в Польщі. Якщо ж говорити про роботу мережі в інших країнах Європи, то тут все залежить від внутрішнього ринка в цілому. Наприклад, в Угорщині наші торгові точки працюютть дуже добре. Тут є потенціал для росту і ми плануємо відкривати більше магазинів. А в інших країнах ми бачимо, що частина магазинів працють добре, а частина – в досить непростій ситуації.
Наші плани на найближче майбутнє – відновити кількість магазинів до доковідного періоду. Також ми плануємо відкриватись в місцях де закрились наші конкуренти. Загалом ми хочемо розширити мережу до 60 магазинів і будемо розвиватись у великих містах, але будемо дуже обережно підходити до пошуку нових локацій.
Один з наших основних фокусів – розвиток дискаунт-системи. Ми переконані, що споживачі будуть обирати рітейлерів, у яких можна придбати спортивні товари від відомих брендів за нижчою ціною. Щоб не підвищувати ціни, ми також будемо вести переговори з орендодавцями щодо гнучкої системи орендної плати, оскільки віримо, що має бути кооперація між рітейлером та орендодавцем, якщо вони хочуть наші магазини на своїх локаціях.
Загалом у питанні оренди ми схиляємось до системи 5+5 (договір оренди підписується на п’ять років з можливістю продовжити його ще на п’ять років на таких самих умовах) – це хороша угода на десять років. Але зараз ми набагато обережніші з індексацією орендної плати. Під час коронавірусу ми активно домовлялись про знижки на оренду, а інколи навіть відмовлялись від невигідної оренди. За гнучкої оренди, яка залежить від обігу рітейлера, ми дуже обережно ставимось до визначення обігу у договорі, оскільки ми побачили тренд, що орендодавці хочуть включати в нього і онлайн-продажі. Тому ми дуже обережні з цим.Важливо, що за такого варіанту також має бути врахований розмір маржинальності бізнесу, як фактор нарахування орендної плати.
Наша мережа не фокусується на розвитку онлайн-продажів. У нас є інтернет-магазин, але, все ж таки, ми віддаємо перевагу відкриттю нових фізичних магазинів”.
Rituals
Довідка про компанію: Нідерландська мережа Rituals була заснована в 2000 році, за цей час захопила сектор краси в Європі та стала одним з лідерів ринку. Перший магазин Rituals відкрився в Амстердамі й з того часу розширився по всьому світу до 27 країн з приблизно 800 магазинів.
Менеджер з нерухомості у Східній Європі мережі Rituals Агата Вітковська: “Ми відносно новий гравець в Польщі. Нещодавно ми відкрили свій 16 магазин. У нас поки що немає жодного магазину в рітейл-парках, але в майбутньому плануємо там також відкривати свої магазини. В цілому ми не здивовані, що в Польщі так добре розвиваються рітейл-парки, оскільки вони дуже зручні для щоденного шопінгу.
Я не можу сказати, що після ковіду у нас щось кардинально змінилось. Ми продовжуємо розвивати фізичну мережу, але також приділяємо увагу й інтернет-магазину без якого сучасну комерцію вже не уявити.
Перед відкриттям нового магазину ми ведемо переговори з орендодавцем щодо умов оренди, ставка якої має бути чітко визначена з самого початку. Зараз питання індекспції орендної плати – болюче місце усіх рітейлерів, але потрібно вести переговори і домовлятись. Завжди можна знайти рішення, яке буде влаштовувати обидві сторони”.