Співвласник мережі «Молоко від фермера»: За час карантину відкрили 18 магазинів
Засновник мережі магазинів Молоко від фермера Тарас Мороз в ході нового випуску онлайн-програми «За рамками рітейлу» розповів про те, як інтегрувати кафе в магазин і чому споживач вибирає вузькоспеціалізований ритейл.
Цей матеріал доступний російською мовою
Тарас Мороз – співвласник мережі, яка об’єднує 65 торгових точок в Україні, половина з яких відкрита по франшизі, і спеціалізується на екологічно чистих фермерських продуктах. Щоб відповідати принципам «еко», компанія контролює якість продуктів на кожному етапі: від ферми до магазинної полиці.
У новому випуску програми Андрія Жука «За рамками рітейлу» він розповів про свій досвід в спеціалізованій торгівлі, і чому він цікавий споживачеві, а також які можливості з’явилися у бізнесу під час кризи. RAU пропонує найцікавіше з його розповіді, а повну версію інтерв’ю можна знайти внизу матеріалу або за посиланням.
Нагадаємо, перший випуск програми «За рамками рітейлу» був опублікований на початку грудня минулого року. В рамках проекту співзасновник Асоціації рітейлерів України Андрій Жук зустрічається з лідерами ринку і першими особами сфер роздрібної торгівлі, девелопменту та суміжних галузей, спілкуючись з ними про ключові події в галузі, особливості ведення бізнесу, особистому досвіді і багато іншого.
– Чим привабливий для споживача такий формат вузькоспеціалізованої торгівлі молочними продуктами?
– Їх натуральністю і свіжістю, як це не банально прозвучить. Свіжа молочка доставляється в наші торгові точки кожен день, а в деяких вона стоїть на полиці вже з самого ранку. Плюс ми пропонуємо весь класичний асортимент: основні види сирів, йогурти, кефір, наповнювачі до них власного виробництва. А також свіжу випічку і ковбаси, теж власного виробництва.
– Наявність кафе всередині торгової точки – це обов’язковий атрибут? Наскільки добре працює такий формат?
– У центрі Києва ми намагаємося всюди поставити хоча б кілька столиків в магазині. У спальних районах їх може бути не більше двох-трьох. Але цей формат обов’язковий, бо ми продаємо ще й каву. Покупець повинен мати можливість перекусити свіжими продуктами або випити кави, якої, до речі, продаємо близько 500-600 чашок в день. Зрозуміло, в карантин можемо торгувати тільки на винос.
– Що купують більше?
– У спальних районах беруть більше молочку, а в центрі – каву й інші позиції. Але якщо до карантину купували, наприклад, запіканку, то тепер беруть сир і роблять запіканку вдома самі.
– Хто приходить до вас, який портрет типового споживача?
– Як показало недавнє дослідження, наші покупці – це в основному люди віком 25-45 років, середнього достатку, які піклуються про своє здоров’я. Наприклад, якщо бачать, що йогурт вчорашній, вважають за краще трохи почекати і купити свіжий.
– З чого ви починали свій бізнес?
– Перший магазин відкрили в 2013 році, це був невеликий ларьок. Потім стали відкривати магазини, в тому числі по франшизі.
– Тобто ви стартували напередодні кризи 2014-15 років?
– Я звик розглядати кризи як час можливостей. Правда, цього разу криза відрізняється: цілим галузям заборонили працювати. Зате тепер не бракує персоналу, оскільки багато компаній провели скорочення в закладах громадського харчування і сфери послуг.
– А приміщення легше стало орендувати?
– Судіть самі: за час карантину ми відкрили 18 нових магазинів. І будемо відкривати далі, в Одесі, в Кривому Розі й інших містах. Зараз з’являються пропозиції, яких раніше просто не було на ринку. Активно підписуємо договори на оренду точок в житлових комплексах, бо бачимо там великий потенційний попит – ринок вже сильно змінився. Наприклад, дуже успішний магазин в ЖК Комфорт Таун. Думаю, що в майбутньому торгівля в центрі і ресторанний бізнес ще довго будуть страждати від нестачі клієнтів.
– Це приміщення колишніх кафе чи ресторанів?
– Ні. Ми укладали контракти раніше, ніж почалися закриття закладів громадського харчування. Але треба сказати, що наш бізнес також страждає. Наприклад, є точка в Києві на Льва Толстого, де майже немає зараз відвідувачів, але ми тримаємося, працюємо і потихеньку нарощуємо трафік.
– Наскільки впали в кризу ваші обороти?
– У центрі столиці приблизно в два рази. У деяких точках падіння ще більше. Зате зросли продажі в спальних районах міста. Можна сказати, що на зміну суперуспішним магазинам в центрі прийшли торгові точки в спальних районах.
– Чи вдалося вам домовитися з орендодавцями?
– Так, практично всі нам пішли назустріч. Адже ми показували з цифрами в руках, наскільки змінився виторг в тому чи іншому місці. І пропорційно знижували вартість оренди. Це вигідно обом сторонам, так як зазвичай договори оренди ми підписуємо на три роки.
– Які приміщення необхідні для такого спеціалізованого рітейлу як ваш?
– Від 40 до 100 квадратних метрів. Наші магазини приблизно по сотні «квадратів». Ще важливо відзначити, що намагаємося працювати на стріт-рітейлі. Це має кілька переваг. Перш за все, є вивіска на вулиці, яка працює на привернення уваги людей на вулиці. Плюс вони бачать, що всередині хтось щось купує або їсть (до карантину). Але у нас є спільний проект з супермаркетами Novus, а також точка біля виходу з метро в ТЦ Oasis.
– Розміщення вашої продукції в прикасовій зоні супермаркету – це синергія чи конкуренція?
– Думаю, що це синергія, бо ми не конкуруємо, пропонуючи унікальний продукт. Тому ми будемо розвивати таку співпрацю. За великим рахунком, ми, звичайно, конкуруємо з усіма продуктами харчування, але прямих конкурентів з точно такою ж продукцією ми не бачимо.
– А якщо брати ширше, наприклад, за кордоном?
– Я намагаюся навіть відпочинок проводити з користю. Подорожуючи країнами Європи, намагаюся підглянути що є нового в організації торгівлі, пробую нові продукти. Подобається бувати в США, де можна повчитися як робити бізнес. Якби не карантин, ми як раз повинні були туди знову їхати переймати досвід.
Чесно кажучи, я не бачив за кордоном такого ж формату як у нас. Російський проект ВкусВілл – це все-таки більше мережа магазинів біля дому з величезним акцентом на свій private label.
– Ви не хотіли б розвивати щось подібне?
– Магазин зі свіжими екологічними продуктами біля дому все одно буде конкурувати з усією неформатною торгівлею в окрузі. З ринками, дрібними магазинчиками, кіосками та власне мережевим роздробом магазинів біля дому.
– Чому навчила ця криза?
– Що більше немає місця для аматорських проектів, коли люди просто вкладають гроші, сподіваючись заробити на торгівлі. Залишаться тільки точки, де сам власник обслуговує клієнтів і системний бізнес.
– Які у вас плани на майбутнє?
– У найближчих планах – реалізувати IT-проекти, які вже мали б запуститися, але завадив карантин. Це нова система лояльності, свій face payment. Будемо впізнавати клієнта в окулярах і масці, і він зможе оплатити покупки без карти або телефону. Просто підтвердивши словом оплату. Також будемо виходити за межі України, вже ведемо переговори з європейськими партнерами. Це буде трохи інший формат, з подвійним виробництвом: один великий магазин і поруч ще п’ять поменше.
Читайте також –
Засновники IDNT стали гостями програми «За рамками рітейлу» Андрія Жука