
Олег Антоненко, Айсберг: Про ефективну кастомізовану техніку для ритейла та творчу інженерію


Євген Черняк, Вадим Єрмолаєв, Ринат Ахметов, Петро Порошенко, Олександр Ярославський, Василь Хмельницький та Вадим Новинський крім основного бізнесу вирішили звернути увагу на рітейл. І не помилились, адже окупили свої інвестиції та заробляють неабиякі гроші.
Крупні українські бізнесмени переважно володіють активами у металургії, хімічній промисловості, енергетиці, нафтогазовій сфері та фінансово-банківському секторі, але більшість з них виявились не байдужими і до торгівлі, яка виконує роль своєрідного джерела доданої вартості. RAU вирішила поцікавитись, якими активами в українському рітейлі володіють магнати.
Євген Черняк, голова наглядової ради холдингу Global Spirits виступає власником та засновником торгової мережі «Економ плюс» і про це свідчать дані в аналітичній онлайн-системі YouControl.
Зазначимо, що мережа магазинів Економ плюс була заснована у Запоріжжі в 2003 році та працює у форматі магазинів «біля дому» площею від 70 до 1000 кв. м, які орієнтовані на швидке придбання товарів за низькими цінами.
Наразі мережа нараховує близько 100 магазинів, які розташовуються в Запоріжжі, Запорізькій, Київській, Харківській, Полтавській та Житомирській областях.
Корпорація «Алеф» бізнесмена з Дніпра Вадима Єрмолаєва об’єднує понад 10 самостійних бізнесів в різних галузях. Передусім, він відомий як один з провідних девелоперів, і причетний до будівництва знакових для міста об’єктів. Першими проектами компанії у 2001 році стали дві невеликі комерційні будівлі на проспекті Карла Маркса (нині – Дмитра Яворницького) і вулиці Пушкіна. Старт був вдалим, і продовження відбулося негайно: у 2004 році було відкрито перший в Дніпрі великий ТРЦ Новий центр. При цьому, в будівництві за проектами Єрмолаєва використовуються унікальні технології, що дозволяють не зносити історичну будівлю, а вбудовувати її в сучасні міські пейзажі. Так, при будівництві ділового центру Призма вдалося оновити і вбудувати в сучасну конструкцію зі скла і бетону стару будівлю, а при будівництві ТРЦ МОСТ-Сіті була збережена невелика синагога, розміщена в зоні забудови. Також Вадим Єрмолаєв є творцем та інвестором Катеринославського бульвару – культурної пішохідної ділянки в історичному центрі Дніпра. Там же були зведені бізнес-центр Босфор і ТРЦ Cascade Plaza.
На даний момент поруч з МОСТ-сіті реалізується будівництво другої лінії торгово-ділового комплексу Перехрестя, який буде з’єднаний з МОСТ-сіті пішохідним переходом на другому рівні. На його території будуть розташовані торговельні приміщення, кафе та ресторани, офіси, а також покрівля будівлі із «зеленою зоною», відкритої для відвідування. Об’єкт планують здати в експлуатацію у 2023 році, він стане складовою частиною багатофункціонального комплексу Брама загальною площею 200 000 кв.м.
У 2020 році в центрі Дніпра стартувало будівництво грандіозного багатофункціонального комплексу Ermolaev Center. Уже зараз можна почути думку, що цей комплекс перетворить центральну частину міста в український Лондонський Сіті.
Комплекс буде складатись із трьох споруд: перша чотириповерхова споруда буде мати торгово-офісне призначення, друга 13-поверхова споруда буде мати офісне призначення і третя 19-поверхова споруда буде мати житлове призначення. У стилобатній частині Ermolaev Center розташується автоматизований багаторівневий паркінг. Завершити реалізацію цього проекту планують у 2024 році.
На перехресті проспекту Дмитра Яворницького та вулиці Пастера у Дніпрі триває реставрація унікальної національної пам’ятки архітектури – Катеринославської сукняної фабрики, яка у 2021 році перетвориться у торговий центр Artel.
Перші магазини під брендом Брусничка компанія Рината Ахметова «Український рітейл» почала відкривати у 2007 році в Донецьку. Через чотири роки мережа нараховувала 78 магазинів в Донецькій, Луганській, Запорізькій, Дніпропетровській та Харківській областях. Ще через три роки, у 2014 році, мережа нараховувала вже 135 магазинів.
Проблеми у Брусничка почалися після початку військових дій на Донбасі. «Український рітейл» втратила 53 магазини, що залишилися на непідконтрольній території, які були найбільшими у мережі, й приносили 80% всього прибутку. Мережа переїхала в Дніпро і спробувала розвиватися, але нічого не виходило, адже усі найкращі місця уже належали АТБ.
У 2019 році було ухвалено рішення про закриття мережі Брусничка. Загальна кредиторська заборгованість компанії становила 1,1 млрд грн. Банкам компанія винна близько 186 млн грн, співробітникам — 6,5 млн грн, але найбільша заборгованість, в розмірі 652 млн грн, у рітейлера була перед постачальниками.
20 липня 2021 року Господарський суд Дніпропетровської області затвердив ліквідаційний баланс ТОВ «Український Рітейл» і ліквідував цю юридичну особу. Під час ліквідації підприємства на ліквідаційний рахунок були зараховані кошти на 27,8 млн грн (кредиторам виплачено 18,5 млн грн).
Брусничка була не єдиним активом Ахметова у рітейлі: у вересні 2010 року до складу наглядової ради ВАТ «Київський центральний універмаг» увійшли компанії, які були тісно пов’язані з групою System Capital Management (SCM). У 2012 році новий власник вирішив провести реконструкцію придбаного об’єкту і новий ЦУМ відкрився для відвідувачів 3 грудня 2016 року. Проект реконструкції розробили в англійському архітектурному бюро Benoy, але історичний фасад споруди 1939 року вирішили не змінювати, а ось всередині з’явився новий центр у форматі класичного універмагу, тобто в одному просторі розмістили спеціалізовані відділи. Загалом, вартість реконструкції перевищила $100 млн і тому термін окупності інвестицій збільшився вдвічі. Також збільшились вдвічі загальна і торговельна площа восьмиповерхового ЦУМу: вони склали 45 000 кв. м і 23 500 кв. м відповідно.
Власну роздрібну мережу корпорація Петра Порошенка Roshen вирішила відкрити напередодні фінансової кризи 2008 року, як природню реакцію на неприйнятні умови зі сторони супермаркетів: тоді постачальник за «вхід» у національну торговельну мережу повинен був заплатити не менше 1 мільйона гривень на рік, а також маркетингові платежі, ретробонуси та знижки. Крім того, у корпорації Roshen тоді зазначали, що у супермаркетах їхні продуктові новинки губились, а у власних магазинах вони змогли їх виділити і детально розповісти про особливості.
Найбільше магазинів Roshen в Україні відкрилось у 2014 році: зокрема, лише у Києві та Харкові в той рік з’явилось 14 нових магазинів. Навіть у відносно успішні 2012-13 роки Roshen відкривала не більше 5-7 магазинів на рік. Зараз мережа Roshen налічує понад 70 магазинів на території нашої країни. А у квітні 2020 року корпорація запустила фірмовий інтернет-магазин, з якого можна замовити доставку додому через Нова пошта та Glovo. В інтернет-магазині Roshen можна придбати цукерки, торти, тістечка, шоколад, кекси, зефір, мармелад та інші солодощі. Мінімальна сума замовлення – 300 гривень.
Компанія Олександра Ярославського DCH IMMO Limited (DCH) у березні 2013 року завершила угоду з придбання 30% частки в компанії Karavan Real Estate Limited, яка керувала будівництвом й розвитком мережі торгово-розважальних центрів Караван в Україні (з об’єктами у Києві, Харкові та Дніпрі загальною площею 250 000 кв. м.). Партнерами Ярославського тоді стали два американських фонди – Citi Venture Capital International та Apollo. У жовтні 2016 року харківський бізнесмен викупив їхні частки і став одноосібним власником ТРЦ Караван.
А 29 травня 2021 року стартувала масштабна реконструкція ТРЦ Караван у Харкові вартістю $9,5 млн. План реновації об’єкту площею 85 000 кв. м (понад 250 магазинів) розроблено у партнерстві з національною архітектурно-інжиніринговою компанією UVT Group. Фасадну частину та інтер’єр цього ТРЦ оновлюють, враховуючи останні світові тенденції в архітектурі та дизайні. Модернізують торгові галереї, публічний простір та зони розваг, встановлюють сучасне мультимедійне обладнання, автоматичні камери зберігання речей, акустичні кабіни для дзвінків, станції підзарядки гаджетів, а також значно розширюють фуд-корт.
У лютому 2021 року DCH придбала у приватних інвесторів 100% корпоративних прав одного з провідних гравців українського fashion-рітейлу – інтернет-магазину LeBoutique. Сума угоди не розголошувалась. В компанії планували спільно з банком «Кредит-Дніпро» (який теж купив Ярославський) розробити систему обробки платежів і запропонувати споживче кредитування для клієнтів LeBoutique. Також в планах DCH – розвивати платформу LeBoutique з метою закріплення за нею статусу галузевого лідера та створення сучасного й зручного для користувачів українського онлайн-продукту. Нагадаємо, інтернет-магазин LeBoutique було засновано у 2010 році підприємцями Андрієм Дрогобицьким і Романом Онищенком. LeBoutique пропонує клієнтам одяг, взуття, сумки та аксесуари відомих західних і українських брендів.
Компанія Василя Хмельницького UPD Holdings у партнерстві з «К.А.Н. Девелопмент» займалась будівництвом ТРЦ Ocean Plaza у Києві площею 165 000 кв. м. Але у 2012 році Хмельницький продав об’єкт російській компанії «ТПС Недвижимость» (співвласником якої була донька російського мільярдера Аркадія Ротенберга – Лілія) орієнтовно за $280-350 млн. Наприкінці 2019 року UPD Holdings викупила сумарно 33,5% акцій ТРЦ Ocean Plaza у «ТПС Недвижимость» приблизно за $82,1 млн.
Зазначимо, що у торговій галереї ТРЦ представлено понад 420 брендових магазинів, продуктовий гіпермаркет, а також близько 40-ка кафе і ресторанів. Для відпочинку та розваг в ТРЦ передбачено: кінотеатр, дитячий розважальний парк, а також пляжний клуб на даху паркінгу. Візитна картка Ocean Plaza – найбільший океанічний акваріум у західній Європі. У 2017 році ТРЦ встановив рекорд відвідуваності в ніч знижок Black Friday: протягом 16 годин його відвідали 105 500 покупців і він отримав диплом «Книги рекордів України» в категорії «Торгівля, масові заходи».
Свою історію мережа продуктових супермаркетів Амстор веде від заснування 28 серпня 2003 року першого супермаркету в Донецьку. Засновником мережі був український бізнесмен Володимир Вагоровський, який до цього створив низку компаній, що постачали ліцензійні алкогольні та тютюнові вироби до торговельних закладів Донецька. Надалі з метою отримання додаткового фінансового ресурсу на розвиток мережі Вагоровський залучає як партнера в бізнес тодішнього співвласника «Запоріжсталі» бізнесмена Едуарда Шифріна. Шифрін отримує 60% у бізнесі, а Вагоровський залишає за собою 40%.
З цього моменту мережа починає розвиватися прискореними темпами. Амстор виходить на ринок Запорізької та Луганської областей. Пік зростання мережі припадав на 2006-08 роки, коли вона зросла з 5 до 23-х магазинів. Будівництво торгових центрів, купівля обладнання магазинів і оренда торгових площ відбувалися переважно за рахунок залучення банківських кредитів. До 2009 року їх сума в іноземній валюті досягала $257 млн. Крім того, інвестиції в розвиток компанії з боку тодішнього мажоритарного партнера Шифріна оцінювалися у $77 млн. Водночас управління компанією в цей період здійснювалося фактично одноосібно Володимиром Вагоровським.
Економічна криза 2008 року, що супроводжувалася різким знеціненням національної валюти та падінням купівельної спроможності споживачів у базовому для мережі регіоні, фактично поставила Амстор на межу банкрутства. Для порятунку бізнесу партнери (Вагоровський та Шифрін) вирішують звернутися до російського бізнесмена Вадима Новинського. Вони пропонують Новинському 70% в обмін на вливання обігових коштів та допомогу в реструктуризації непомірного кредитного портфеля компанії. Початком співпраці став стабілізаційний кредит у $3 млн, який надала компанія Новинського Смарт-Холдинг, а Шифрін і Вагоровський в результаті угоди про співпрацю зберегли за собою по 15% в компанії.
Впродовж 2009-11 років Новинський влив у мережу “живими грошима” приблизно $30,5 млн. Ще на $50 млн Смарт-Холдинг уклав угод поруки за кредитами компанії перед банками. Ці гроші надавалися як на безповоротній, так і поворотній основі й розцінювалися мажоритарієм як необхідна акціонерна позика для розвитку групи компаній. Водночас нерозподілений прибуток, левова частка якого належала Смарт-Холдинг, реінвестували в розвиток мережі.
З 2010 року мережа, до цього будучи суто регіональним оператором, базуючись переважно в Донецькій і Запорізькій областях, починає експансію в інші регіони України. У 2012 році відкривається перший магазин мережі в Києві. Загалом, за період із 2009 до 2013 року кількість магазинів під брендом Амстор зросла з 23-х до 38-ми у 7-ми регіонах, переважно на сході України. Сумарна торгова площа мережі становила 103 000 кв. м, а загальна площа всіх торгових центрів — понад 300 000 кв. м. Надалі планувався вихід на ринок Західної України.
Конфлікт між основним акціонером Амстор компанією Смарт-Холдинг (70%) і міноритарним акціонером, екс-керівником торговельної мережі Володимиром Вагоровським (15%) зумовлений бажанням останнього відсторонити мажоритарного акціонера від участі у бізнесі. Увесь 2014 рік, користуючись можливістю фактично одноосібно ухвалювати рішення, Вагоровський здійснює низку операцій у межах реалізації плану привласнення бізнесу, наприклад, купівля «сміттєвих» цінних паперів за 15 млн грн. Водночас фінансових контролерів Смарт-Холдинг не допускали до фінансової звітності Амстор, а згодом мажоритарія взагалі від’єднали від системи 1С.
Коли всі факти стали відомі мажоритарію, Смарт-Холдинг усунув Вагоровських від управління і призначив нових директорів на всі підприємства групи компаній Амстор. Вагоровським вдалось «замести сліди» розкрадань і не допустити аудиторів до первинних документів: було зруйновано IT-інфраструктуру Амстор, вивезено в невідомому напрямку сервери, трудові книжки співробітників, знищено контакти постачальників продукції, бухгалтерські документи.
5 серпня 2019 року Центральний апеляційний господарський суд визнав ТзОВ «Амстор-Інвест» банкрутом. Загальний обсяг кредиторських вимог до боржника становив 2,33 млрд грн, а обсяг активів – 26,3 млн грн. Серед цих вимог також були борги перед державним Укрексімбанком на суму в 1,15 млрд грн. У грудні 2020 року Укрексімбанк через прострочену заборгованість продав 6 торгових центрів Амстор, які належали Смарт-Холдинг Вадима Новинського. Йдеться про торгові центри у Краматорську, Запоріжжі, Мелітополі, Кременчуці та Маріуполі, які придбала інвестиційна компанія Ігоря Мазепи Concorde Capital. Але уже у квітні 2021 року Новинський викупив ці ТЦ у Мазепи.
Читайте також –
Рітейлери-олігархи: 5 найвпливовіших олігархів країни, пов’язаних з рітейлом – рейтинг НВ