Максим Гасієв, Colliers International: Торгівля піде в онлайн – це питання часу

Максим Гасієв, Colliers International: Торгівля піде в онлайн – це питання часу

08.11.2019 08:11
  1276

Які тренди і технології визначають вектори розвитку ринку рітейлу, чому темпи девелопменту торгової нерухомості сповільнюються і наскільки сильно онлайн-комерція впливає на класичний роздріб.

Цей текст доступний також російською мовою

Про це в інтерв’ю журналу Commercial Property розповів незалежний радник Colliers International (Україна) Максим Гасієв. Портал RAU пропонує читачам ознайомитися з найцікавішими тезами експерта.

Про тренди в рітейлі та торговельній нерухомості

Незважаючи на зростання впливу e-commerce, переважну частину в структурі споживання все ще формує традиційний офлайн-рітейл. За оцінками експертів, в країнах Західної Європи більш ніж 80% загального споживання складають покупки у фізичних магазинах. Така тенденція буде зберігатися в силу того, що рітейл стає більш омніканальним. З одного боку, гіганти інтернет-комерції починають відкривати фізичні точки продажів (Amazon, Alibaba), а з іншого – класичні оператори нарощують продажі онлайн (Zara, H&M та інші).

ТРЦ стають учасниками e-commerce-індустрії і перетворюються на якісь шоу-руми, де покупець може протестувати товар, а завершити покупку вже за допомогою свого гаджета. І навпаки.

Фізичні магазини все ще будуть фундаментом для рітейлу. Але магазини вже не просто місце дистрибуції товарів, але і дистрибуції досвіду і вражень через нові формати продажів, додатковий сервіс і можливість протестувати продукцію до покупки.

Це ж відноситься і до ТРЦ в цілому. Девелопери шукають нові способи формування якісного тенант-міксу. Безумовно, фуд-корти і розваги – ключовий компонент. Деякі моли надають свої площі для стартапів і рітейл-інкубаторів, щоб збільшити привабливість своїх об’єктів серед покупців покоління Z.

Примітним трендом, крім розширення розважальних зон і фуд-кортів, я б виділив вихід онлайн-рітейлерів в офлайн.

Інтернет-гіпермаркет Rozetka відкриває вже третю свою локацію в ТРЦ, дев’ятий офлайн-магазин в Україні. Практично всі лідери рітейлу в сегменті електроніки працюють омніканально, тобто представлені як онлайн, так і офлайн. Великі класичні оператори заявляють про вихід в онлайн. Не так давно група Inditex запустила інтернет-продажі бренду Zara в Україні.

Про переваги міленіалів і персоналізацію в рітейлі

Існує думка, що це покоління вважає за краще онлайн-покупки. Проте останні європейські опитування показують, що приблизно для 60% мілленіалів наявність локального магазину дуже важливо. Крім того, є думка, що так звана економіка вражень структурно змінить традиційний рітейл в зв’язку з новими моделями споживання сучасного покоління, для представників якого є більш пріоритетними відпочинок і розваги, ніж покупка товарів.

Безумовно, ентертеймент – це важливий компонент тенант-міксу будь-якого ТРЦ. Але тільки близько 16% мілленіалів готові купувати емоції і розваги більше, ніж товари.

Технології кардинально змінюють цілі індустрії. Рітейл і торгова нерухомість – не виняток. Будь-яка можливість краще розуміти свого споживача, знаходити поведінкові патерни і пропонувати більш персоналізований товар – конкурентна перевага. Тому, безумовно, дані – це нова нафта. Примітно, що для максимального синергетичного ефекту потрібна колаборація девелоперів, офлайн і онлайн-рітейлерів. Обмін інформацією та даними між ними сприятиме кращому розумінню потреб відвідувача і покупця.

Про уповільнення темпів девелопменту торговельної нерухомості в Європі

Якщо говорити про країни Західної Європи, то різке скорочення обсягів будівництва торгових центрів почалося ще під час кризи 2008 року. Тенденція до зниження зберігається і досі. При цьому, якщо аналізувати нову пропозицію, значна частина площі, утворені в зв’язку з розширенням торгових центрів. Наприклад, в Нідерландах в 2018 році практично 50% нових площ – це реконцепція та редевелопмент існуючих об’єктів. Є кілька причин такої тенденції.

По-перше, конкуренція, дефіцит і висока вартість землі під нові моли у великих європейських містах робить такі об’єкти просто нерентабельними.

А по-друге, щоб залишатися конкурентоспроможними, діючі гравці оновлюють концепції згідно з новими побажаннями споживачів.

Дещо інша ситуація в країнах Центральної та Східної Європи. Серйозне зниження обсягів будівництва почалося з 2014 року. Якщо тоді нова пропозиція склала чотири мільйони кв. м, то чотири роки по тому, в 2018-му, нова пропозиція в країнах цього регіону знизилася приблизно до 1,5 млн кв. м. проте, навіть такі показники превалюють над цифрами західноєвропейських країн. Це в першу чергу пов’язано з тим, що активний девелопмент в регіоні Центральної та Східної Європи почався всього 20-30 років тому і ринок ще не перенасичений.

Про розвиток коворкінг в ТРЦ і вплив ecommerce на класичний рітейл

Думаю, що коворкінги – це тимчасове рішення, пов’язане з невисокою ставкою оренди в торговому центрі. Синергія з коворкінгом невисока. Хоча якщо торговий центр багаторівневий, то на самих верхніх поверхах ставки завжди будуть низькі, і тоді має сенс розміщувати там ті ж коворкінги або фітнес-центри.

Я б не розраховував на коворкінг як частину торгового центру, тільки якщо це не багатофункціональний об’єкт, що поєднує в собі і торгову, і офісну функції. Бажано при проектуванні молла не створювати низьколіквідні площі і потім не шукати, чим ще їх можна заповнити.

На мій погляд, продажі значною мірою підуть в онлайн, це питання часу. У цьому я бачу основний ризик для торговельної нерухомості.

Споживчі звички можуть змінитися дуже швидко, протягом лічених років. Станеться це, коли технологічно можливість вибору товару в онлайн буде майже такою ж, як у магазині. Зараз поки що не можна помацати товар, подивитися, як одяг сидить на тобі, не можна достовірно побачити, як тканина працює зі світлом. А це для покупця важливо. І я не здивуюся, якщо такі технології розрізнено вже існують або ось-ось з’являться.

За матеріалами: Commercial Property

Читайте також – 

Не тільки шопінг: як змінюються джерела трафіку в торгових центрах


To the latest news To popular news Підтримати редакцію

Share this news on social networks


Read also

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

20 листопада Інвестиційний фонд для України (Ukraine Investment Fund) — новостворений фонд під управлінням норвезького державного...
time icon   
  14