Повз касу: як онлайн-магазини техніки та електроніки виконують вимоги законодавства – дослідження

Повз касу: як онлайн-магазини техніки та електроніки виконують вимоги законодавства – дослідження

29.12.2020 08:00
  423
rau

Менше половини найбільших онлайн-магазинів, що продають побутову техніку та електроніку, видають фіскальні чеки, а “Чорна п’ятниця” для багатьох з них – це лише маркетинговий хід, а не великі знижки.

Цей матеріал доступний російською мовою

Такого висновку дійшли співробітники Науково-дослідного центру незалежних споживчих експертиз «Тест», які проаналізували продажі смартфонів у період “Чорної п’ятниці”. Результати проведеного дослідження вони оприлюднили 23 грудня під час прес-конференції в «Інтерфакс-Україна». Як зазначив президент центру «Тест» Валентин Безрукий, в рамках дослідження було перевірено 20 найбльших інтернет-магазинів, де в основному купують електроніку українські споживачі.

Під час “Чорної п’ятниці” спеціалісти центру закуповували техніку, яка підлягає гарантійному обслуговуванню (смартфони), через замовлення на сайті та послугу самовивозу (в тих випадках, де така послуга надавалася). При цьому «Тест» перевіряв, як онлайн-рітейлери дотримуються норм стосовно видачі фіскальних чеків та законодавства щодо захисту прав споживачів.

Як стверджують дослідники, під час тестових закупівель лише 9 магазинів видали покупцям фіскальні чеки, а обслуговування клієнтів проводилося на високому рівні. При цьому 11 магазинів – не видали такого чеку.

За словами Валентина Безрукого, більшість покупців самі не вимагають фіскального чеку, сподіваючись, що він їм не знадобиться.

«Споживачі скептично сприймають необхідність отримання фіскального чеку. Але його відсутність може істотно ускладнити гарантійне обслуговування. Адже відсутність фіскального чеку може взагалі свідчити про те, що апарат не призначений для українського ринку або ввезений нелегально», – зазначив експерт.

Крім того, під час дослідження було виявлено факт того, що частина продавців, які не видавали фіскальний чек, гроші за товар вимагали перерахувати фізичним особам. Це було встановлено за отриманими розрахунковими документами за фінансову послугу від кур’єрської служби. Одну фізичну особу не вдалось ідентифікувати у державному реєстрі суб’єктів господарювання, а інша – припинила свою діяльність як ФОП.

Цікаво ще й те, що від імені відомих бренд-продавців по факту товар реалізовували ФОП – таких інтернет-магазинів було шість.

Також було зафіксовано й інші порушення. Зокрема, чотири інтернет-магазина вказали на своєму псевдофіскальному чеку тільки назву інтернет-магазину, а ще по одному з платіжних документів взагалі не вдалося ідентифікувати ані назву магазину-продавця, ані суб’єкт підприємницької діяльності.

Окрім того, за словами Валентина Безрукого, «Чорна п’ятниця» лише для деяких магазинів відповідала назві та суті акції, і магазини справді знижували ціни. Але для деяких з них це був просто маркетинговий хід, який майже не вплинув на ціну товару. Більше того, після закінчення “Чорної п’ятниці” деякі продавці навіть знизили ціну на свої товари.

Своєю чергою член правління Всеукраїнської асоціації споживачів «Пульс», співробітник Інституту економіко-правових досліджень НАН Україна Андрій Лига поділився власним досвідом щодо купівлі у “Чорну п’ятницю”: товар, за ціною якого він слідкував протягом року, коштував 39 тисяч, в день акції його знизили до 35 тисяч, але перекреслена ціна стояла – 57 тисяч. Типова маніпуляція: магазин стверджує, що знизив ціну на 40%, а насправді – лише на 10%.

Андрій Лига також заявив, що громадські організації із захисту прав споживачів однозначно виступають за максимальну фіскалізацію, бо фіскальні чеки несуть інформацію, яка дасть можливість зрозуміти хто продав товар і до кого звертатись за захистом своїх прав. «В питаннях фіскальних чеків для складної побутової техніки закон діє майже чотири роки. І фактично всі ці роки ситуація не покращується, а навіть погіршується. Усілякі «мораторії» і «відстрочки» знищують надію на те, що добросовісний бізнес переможе недобросовісний. Якщо не буде державного контролю, то ситуація буде тільки погіршуватися», – резюмував експерт.

Читайте також –

Дослідження Deloitte: що і як українці купуватимуть на новорічні свята


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку