Економія та вимогливість: як купують українці на третьому році великої війни — дослідження Gradus Research
Компанія Gradus Research дослідила, до яких змін штовхає українських споживачів тривале життя в умовах війни із невизначеною тривалістю. Зокрема, українці продовжують економити але стають прискіпливішими до брендів і все частіше обирають українське.
Компанія Gradus Research провела масштабне дослідження, присвячене новим звичкам українців – як вони купують на третій рік повномасштабної війни і чому віддають перевагу. До яких висновків дійшла компанія в результати аналізу споживчих настроїв – в матеріалі RAU.
Бренди під пильним поглядом
Як показали результати дослідження, ставлення українських споживачів до брендів лишається доволі прискіпливим. Дві третини респондентів (62%) звертають особливу увагу на бренд під час здійснення покупок, тоді як у грудні 2022 року таких було трохи більше половини (54%). При цьому прискіпливість споживачів у великих містах дещо вища, що може пояснюватися ширшим вибором товарів чи послуг в таких містах.
Запит на українські бренди
Бажання підтримати українських виробників — важливий фактор вибору. Дані опитування демонструють, що українські споживачі досить обережні у зміні звичних брендів. Більше половини респондентів (54%) надають перевагу знайомим маркам та виробникам. Проте на ринку існує виражений запит на пробу нових брендів — 37% опитаних готові експериментувати.
І ключовий фактор, що спонукає дати шанс новим брендам — бажання підтримати українське (57%). На другому місці — фактор економії коштів (45%). При цьому жінки тяжіють до першого, більш емоційного, драйвера, тоді як чоловіки — до другого, більш раціонального.
Це все конвертується у зростаючу прихильність до українських брендів перед іноземними. Якщо у грудні 2022 року тренд лише набирав обертів, і про купівлю товарів та послуг українських виробників заявляли 69% опитаних, то зараз частка таких респондентів зросла до 74%.
Економне споживання
Українські споживачі продовжують економити. Дві третини респондентів (65%) надають перевагу більш дешевим брендам. Водночас третина респондентів (32%) вже відмовилася від покупки улюблених брендів.
Традиційно Їжа та ліки залишаються в топі споживання, і це саме ті категорії, на яких найменше економлять. Також найменше страждають від скорочення бюджетів споживачів витрати на освіту та транспорт чи паливо.
Менше розваг, більша раціоналізація попиту
У той же час респонденти схильні скорочувати витрати на товари не першої необхідності. Детальніше про категорії, де зрізаються витрати, можна дізнатися з повного звіту дослідження. Більшість опитаних продовжують заздалегідь планувати свої покупки (73%), а не приймати спонтанні рішення.
“Бачимо ще більшу раціоналізацію споживання і зростання прихильності до українського виробника. Це закономірні явища, адже їм передувало усвідомлення громадянами довгого марафону війни, відповідно, зростає заощадливість. Але на першому місці не фактор ціни, а бажання підтримати українське”, — розповідає соціолог, засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research Євгенія Близнюк.
Українці стають європейцями
За словами Євгенії Близнюк, рік тому вивчалося ставлення до іноземних виробників у різних європейських країнах, і для всіх них була характерна висока прихильність до локальних брендів. Тепер бачимо цю тенденцію і в Україні.
Довідка. Дослідження проведене дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку Gradus. Вибірка відображає структуру населення міст з кількістю мешканців більше 50 000 у віці 18-60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном, за виключенням тимчасово окупованих територій та територій ведення активних бойових дій. Період проведення: 11-13 березня 2024 року. Розмір вибірки: 1045 респондентів.