Чутки про смерть сильно перебільшені: як традиційний рітейл експлуатує інтернет-магазини
Інтернет-магазини не тільки не вбивають фізичну торгівлю, але і дають ряд переваг. Досвід LPP, KarKat Fashion і JYSK Україна.
Цей текст доступний також російською мовою
Тренди кількох останніх років демонструють, що чутки про смерть традиційних магазинів сильно перебільшені , — пише журнал Commercial Property. Навпаки, у всьому світі спостерігається еволюційний процес об’єднання фізичної та електронної торгівлі. “Дитя ХХІ століття” -онлайн – комерція – стає помічником для традиційних магазинів.
Онлайн – та офлайн-торгівля прекрасно існують разом, доповнюючи один одного без прогнозованого раніше канібалізму. Зараз більшість рітейлерів, усвідомивши це, роблять акцент не на тому, де продавати, а як максимально широко представити та реалізувати товар, задовольнивши запити покупців.
Яскравий приклад такого підходу – гігант інтернет-торгівлі Amazon, який витратив майже $14 млрд на покупку мережі супермаркетів Whole Foods. На противагу цьому офлайн-торговці інтенсивно освоюють інструменти електронної комерції. Наприклад, Topshop, Marks & Spenser і Nike активно рухаються в бік омніканальності.
Великі рітейлери змінюють формат магазинів, перетворюючи їх на великі шоу-руми, де можна подивитися товар і при відсутності розміру прямо на місці замовити його в інтернеті.
«На частку інтернет-продажів в JYSK Україна припадає понад 10%, цей показник постійно зростає і зростатиме далі», – повідомляє Євген Іваниця, директор компанії.
Такі тенденції відзначають і інші найбільші міжнародні рітейлери. Наприклад, в компанії LPP, що розвиває бренди одягу Reserved, Mohito, House, Cropp і Sinsay, спостерігається висока динаміка інтернет-продажів, яка щорічно практично подвоюється. Оператор прогнозує, що до 2021 року досягне 20% частки онлайн-продажів у загальних доходах групи.
Факт зростання частки електронної торгівлі підтверджують навіть ті компанії, які просувають товари через сторонні онлайн-ресурси. Хоча такі рітейлери спостерігають більш повільний приріст частки інтернет-продажів. Так, як повідомила Анна Погрібна, виконавчий директор компанії KarKat Fashion (офіційний представник брендів women’secret, Springfield і Pedro del Hierro в Україні), рітейлер співпрацює з кількома маркетплейсами, які продають його товар онлайн. За інформацією компанії, на даний момент частка інтернет-збуту займає 5% в загальних продажах, але в 2019 році планується збільшити цей показник до 10%, в тому числі за рахунок відкриття власного монобрендового онлайн-магазину.
У той же час, як відзначають в компанії LPP, незважаючи на зміни в споживчих підходах і перевагах, сценарій витіснення традиційної торгівлі електронною комерцією малоймовірний, оскільки багато покупців хочуть помацати товар перед його придбанням.
Насправді, “вбивство” традиційної торгівлі електронною комерцією, яку раніше передрікали, не тільки не відбувається, а навпаки – обидва канали “продають” один одного. У компанії KarKat Fashion відзначають, що негативного впливу онлайн-комерції на фізичні магазини вони не спостерігають. Даний факт підтверджують й інші рітейлери. «Деякі клієнти з задоволенням купують в інтернеті, але їм також подобається дивитися товари на сайті, щоб в кінці кінців придбати їх у фізичному магазині», – ділиться досвідом віце-президент компанії LPP Яцек Куява.
Гармонійне поєднання онлайн-і офлайн-каналів відзначають і в компанії JYSK Україна, яка активно розвиває обидва напрямки. JYSK Україна удосконалює і напрямок електронної комерції. Якщо раніше в Україні товар для інтернет-покупців відбирався на одному з локальних магазинів мережі, тепер всі онлайн-замовлення формуються в розподільчому центрі в Польщі.
«Таким чином ми значно розширили асортиментна пропозиції інтернет-майданчика за рахунок товарів інших країн, фізично не представлених в магазинах України, але вже доступні до замовлення онлайн», – розповідає Євген Іваниця.
Більшість рітейлерів сходяться на думці, що немає необхідності вибирати між електронною і традиційною комерцією: для успішних продажів має бути наявністю і взаємодія обох каналів. “Ці дві моделі повинні доповнювати одна одну, і як результат цього клієнт зможе отримати максимально зручні і вигідні умови співпраці з брендами, – зазначає Ганна Погрібна. – Представленість компанії онлайн – додатковий канал продажів і комунікації з покупцями. Така робота дозволяє, не витрачаючи значних коштів у фізичні магазини (в тому числі уникаючи постійних витрат на їх утримання), реалізовувати товар на всій території країни. А це найістотніші статті постійних витрат: оренда та заробітна плата персоналу”.
Чимало споживачів свідомо використовують omnichannel, розглядаючи онлайн-магазин як каталог продукції, а потім роблять покупки офлайн. Даний підхід до шопінгу останнім часом активно застосовується в технології click & collect. Переваги цієї системи замовлень через інтернет-сайт компанії з подальшим його отриманням в одному з фізичних магазинів підтверджують багато рітейлери.
В LLP, наприклад, відзначають, що завдяки опції click & collect фізична мережа може виконувати додаткову функцію, але що більш важливо – таке рішення знижує витрати компанії на логістику, тобто доставку товару клієнту на будинок.
Бажання рітейлерів впровадити послугу click & collect пояснюється не тільки скороченням витрат. Така система замовлень, з досвіду JYSK Україна, знижує ризики. “При схемі click & collect ми взаємодіємо з покупцем безпосередньо, а ось доставка товару додому має на увазі додаткову ланку в ланцюзі продажів. Значить, підвищується ризик помилок з боку підрядників, які так чи інакше залучаються при доставці. Головне, що для споживача послуга click & collect не тільки зручніша, але і обходиться дешевше. Адже йому не необов’язково робити передоплату при замовленні, забрати з магазину можна в будь-який зручний час, а додаткові витрати на транспортування відсутня», – зазначає Євген Іваниця.
Підсумувавши все вищесказане, можна зробити висновок, що інтернет-магазини не тільки не вбивають фізичну торгівлю, але і дають ряд переваг. Перш за все, вони дозволяють охопити більш широку групу покупців. А споживач, з іншого боку, за допомогою всього лише декількох натискань на екрані телефону або комп’ютера отримують доступ до всього асортименту рітейлера. Крім того, онлайн-канал дозволяє порівняти ціну на продукцію з конкурентами і зробити оптимальний вибір на користь вартості або якості, або навіть термінів доставки.
Відстежуючи дії покупців в інтернеті, рітейлери отримують точну аналітику, яка збагачує їх знання про ринкові переваги, наявність або відсутність попиту на той чи інший товар.
Експерти прогнозують подальше стирання кордонів між онлайн і офлайн-торгівлею. Причому інтернет-комерція ставатиме ще доступнішою завдяки вдосконаленню веб-сайтів і мобільних програм, а також за рахунок покупок через додатки в соціальних мережах.
Однак це зовсім не означає, що фізичні магазини або торгові центри втратять актуальність. Покупці хочуть якісного і різноманітного шопінгу, і для цього фізична торгівля вирощує собі помічників у вигляді розумних технологій і онлайн-продажів.
Джерело: Commercial Property
Читайте також
Як магазину почати продавати на Rozetka.ua (покрокова інструкція)