На кону – репутація бренду. Кейси українських компаній з розвитку франшизи

На кону – репутація бренду. Кейси українських компаній з розвитку франшизи

21.05.2024 09:00
  1973
Валерія Байда

Як контролювати роботу та сервіс франчайзингової точки, щоб не втратити репутацію, які обмеження по локаціях мають франчайзери та з яких регіонів України найбільше запитів на відкриття у повномасштабну війну.

У відомих українських компаній, які розвивають франчайзинговий напрямок, налагоджені всі бізнес-процеси та технології, а на прикладі своїх власних точок вони доводять прибутковість. Тож для партнера чи інвестора відкривати франчайзинговий заклад – це, безумовно, швидкий старт. До того ж франчайзер здійснює постійну підтримку та обмін досвідом із франчайзі.  RAU розпитала українські компанії, які активно розвивають франчайзинговий напрямок, як саме контролюють якість роботи франчайзі, а також з яких регіонів країни у повномасштабну війну найбільше запитів на відкриття.

Про запити на франшизу

Повномасштабне вторгнення – випробування для всього українського бізнесу, проте кількісне зростання та розвиток не припиняється навіть у цей непростий час. Підтвердження тому – постійний запит на відкриття франчайзингових точок, причому, навіть з прифронтових регіонів.

Так, в компанії Наш Край/SPAR, яка на початок травня 2024 року має 262 торгових закладів, з них 101 під міжнародним брендом SPAR та 161 – Наш Край, запити надходять з усіх регіонів України. Найбільше – з заходу, центру та Києва. Проте є запити і з прифронтових міст Донецької, Херсонської та Запорізької областей (Краматорськ, Покровськ та інші). «Наприкінці 2023 року ми відкрили великий супермаркет на Сумщині, а цьогоріч на Чернігівщині», – каже Мирослава Леснік, керівник відділу маркетингу департаменту розвитку франчайзингової мережі.

В компанії Lviv Croissants працює 170 закладів в Україні та 11 в Польщі, а найбільше запитів на нові відкриття отримують з Києва, Київської області та Львова. «Є запити від людей з прифронтових міст, але в цих запитах йдеться про відкриття на більш безпечних територіях Україні», – ділиться Ірина Коваль, керівник відділу франчайзингу.

В компанії Ваш Лаваш наразі працює 15 франчайзингових пекарень (загалом мережа нараховує 47 пекарень). Запити на відкриття є і з Харкова, і з Миколаєва. Проте найбільше – з центральних регіонів та з Києва.

В мережі Молоко від фермера понад 30 франчайзингових точок та є постійний запит по регіонах України, як-то: Львів, Житомир, Чернігів. Проте в компанії прийняли рішення поки працювати з мережею по партнерах в Києві, щоб утримувати якість. Але запевняють, що в майбутньому будуть думати над різними співпрацями по регіонах. Також в США, в Маямі відкрився заклад під назвою Farmer’s Milk, який кожного дня приймає понад 500 гостей. «Наша точка в США дуже успішна і в планах відкрити у цьому році ще два кейси, але ми працюємо на якісний продукт, тому всі кроки поступові, ми не поспішаємо у наших процесах, щоб підтримувати високий рівень продуктивності. Є в майбутньому плани і на відкриття точок у Європі», – ділиться Тарас Мороз, СЕО і засновник бізнесу в Україні та США.

Про обмеження по локаціях

Українські компанії, які розвивають франчайзинговий напрямок, мають свої обмеження по відкриттю в певних локаціях.

В мережі Молоко від фермера обмежують територіально по партнерах. «Мається на увазі, якщо в певному ЖК чи біля метро є вже один магазин від партнера, то саме він має пріоритет по відкриттю додаткових магазинів. Як наразі ми маємо дві точки в столиці біля метро Героїв Дніпра», – пояснює Тарас Мороз.

В мережі Lviv Croissants є обмеження по чисельності міста. «Не розглядаємо міста, де проживає менш як 40 000 осіб. Також маємо обмеження по локації – не відкриваємо заклади, які будуть попадати в радіус 1 км від наявної пекарні», – каже Ірина Коваль.

Франчайзингова мережа Галя Балувана працює з 2018 року  в Україні та станом на травень 2024 року налічує 172 франчайзі та понад 950 точок у різних містах України. Це спільний проєкт підприємців із Луцька. Співзасновники: Алла та Олександр Теліга, а також Володимир Матвійчук. Проте з 2023 року в компанії припинили доєднувати нових партнерів. Нові точки можуть відкривати лише франчайзі, які вже долучені до мережі.

Також за кордоном співзасновники розвивають власні франчайзингові мережі окремо один від одного. Алла та Олександр Теліга — проєкт Wesoła Pani. Володимир Матвійчук — MultiCook, який налічує 156 закладів, а в Україні в 2024-му — гастро бар Gabar.

В мережі Молоко від фермера, щоб не втрачати якість, теж поки прийняли рішення працювати з діючими партнерами та відкривати магазини разом.

А мережі Наш Край/SPAR розвивається по всій території, яка зараз підконтрольна Україні. «Зрозуміло, що запускаючи новий бізнес, слід враховувати ризики. А, як відомо, ще два роки тому війну у бізнес-процеси ніхто не прописував. Основна наша ціль – розвивати та відкривати прибуткові магазини, масштабувати мережу й утримувати вигідні умови співпраці для партнерів усієї мережі в будь-якому куточку нашої країни. Тому ми аналізуємо, досліджуємо локації за трьома методиками і приймаємо рішення про відкриття об’єктів», – каже Мирослава Леснік.

Про перевірку якості та сервісу франчайзі

Філософія франчайзингу в тому, що основна відповідальність на дотриманні стандартів роботи та якості має бути власне на франчайзі. Проте в українських компаніях, які розвивають цей напрямок, кажуть, що це нелегке завдання, адже є людський фактор, який напряму може вплинути на репутацію бренду. Щоб підтримувати стандарти роботи, якість та сервіс на найвищому рівні, франчайзер має здійснювати постійний контроль точок.

Так, в мережі Lviv Croissants дуже суворі в плані контролю якості. Проводять живі аудити та онлайн-спостереження. «В нас над цим працює відділ камерменів, це дуже крутий інструмент, результати якого ми змогли побачити вже в перший місяць впровадження», – зауважує Ірина Коваль. Також є щоденні фотозвіти зі всієї мережі три рази в день – готовність закладу до відкриття роботи (зовнішній вигляд персоналу, товарне сусідство в холодильниках, органайзер сендвічмейкера), стан закладу, персоналу і робочих поверхонь під час робочого дня, і фотозвіти з кінця робочого дня.

Ще менеджери з франчайзингу отримують фотозвіти випікання кожного деко круасанів. А коли в мережі зрозуміли, що фото повторюються, то впровадили фотозвіти з використанням системи GPS camp, де на фото фіксується адреса та час. «Впровадження всіх новинок супроводжується не лише технологічними картами і звичайними інструкціями, кожен працівник пекарні має доступ і до відеоінструкції з приготування, згідно з якою він готує круасан і скидає нам зворотній відеозвіт, де ми вже бачимо чи допущені помилки в приготуванні, чи ні. Також на запуск новинок наші технологи виїжджають на всі пекарні Києва та Львова та безпосередньо в момент запуску проводять навчання на місці. На регулярній основі проводимо навчання працівників. А зараз ми ще впроваджуємо систему контролю скриптів, що дасть можливість покращити якість обслуговування гостей. Контроль якості продуктів відбувається через звірку замовлень (від наших компаній та аутсорсингових) і списань згідно калькуляційних карт, що дає можливість відслідкувати чи погоджені продукти «заходять» в круасан і в якій кількості», – доповнює Коваль.

Крім того, в мережі Lviv Croissants проводять постійні контрольні тестування погоджених продуктів від аутсорсингових компанії, щоб з їхнього боку також не було погіршення якості продукції. При пошуку постачальника контроль якості сировини відбувається на виробничих площах виробника, а основні критерії співпраці з мережею Lviv Croissants – це сертифікат якості HACCP та логістика по всій Україні. А ще є таємні покупці та відгуки гостей (по 150-200 щодня).

В мережі Молоко від фермера перевірка роботи та сервісу здійснюється за допомогою ревізорів, камер спостереження, корпоративних навчань стандартів компанії та їх перевірка.

В мережах Наш Край та SPAR працює система аудитів – це офлайн-візити регіональних менеджерів, які перевіряють та оцінюють роботу партнерських франчайзингових торговельних точок. Розроблені критерії оцінювання (чек-листи) дотримання усіх операційних стандартів мережі з наданням рекомендацій вдосконалення тих чи інших процесів. Також використовують методику дослідження Mystery Shopping із залученням компанії по аутсорсингу.

У компанії Ваш Лаваш пекарні з повним циклом і всю випічку виготовляють на місці у пекарні, тому дуже важливо перевіряти якість роботи та сервіс франчайзі. «Ми проводимо системні аудити пекарні. Також у нас є таємні покупці. Здійснюємо дзвінки та опитування гостей», – зауважує Наталія Козловець, керівник франчайзингового відділу мережі пекарень Ваш Лаваш.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку