
Ролики тижня: Maudau, lifecell, Водний світ, Ukrsibbank, W8LESS & Veteranka


Олег Чубаренко, директор департаменту правового забезпечення та бухгалтерського обліку мережі магазинів РОСТ, розповідає про те, як зекономити час і ресурси при впровадженні електронного документообігу, і чому це питання зараз дуже актуальне для всіх українських рітейлери.
Не будемо приховувати, що в лютому 2022 року весь бізнес тримався на чесному слові. Тут не те що б, EDI не працював, а й про паперові документи взагалі мови не було. З березня до липня ми налагоджували та систематизували постачання. Більшість постачальників не доставляли в Харків. Робота фактично зупинилась, тому був проміжок часу, коли про розвиток та нові впровадження навіть не йшлося.
Працювати з паперовими документами було дуже складно. Пошта їздила нерегулярно, тож опрацювання та підписання документів відбувалось із величезними затримками. Неможливо було також провести звіряння документів у двосторонньому порядку — частина документів партнерів була знищена чи загублена. Це був ще один дзвіночок, що необхідно повертатися до ідеї комплексного впровадження системи EDI. Папірці — це минуле століття.
Процес відмови від паперу в бізнес-процесах почався з переходу з класичних касових апаратів на цифрові. В компанії їх близько 450. Перехід виявився простим та економічно вигідним. Ми суттєво зекономили кошти на самих апаратах та сервісному обслуговуванні, а це десятки тисяч гривень. Спершу перевели непродовольчу групу товарів, з часом почали перехід і в супермаркетах. Технічна частина програми дописувалась під наші особливості. Загалом перехід зайняв близько трьох місяців. Зараз ми відкриваємо нову мережу міні-маркетів, які працюють виключно на цифровій касі.
Паралельно з переходом на програмні каси, ми почали освоювали електронний документообіг. Процес реєстрації у сервісі зайняв орієнтовно сім хвилин. Першими цифровими документами у нас були акти наданих послуг. Зараз ми вже доопрацьовуємо підтвердження замовлення та сповіщенням про відгрузку товару. Тестуємо видаткову накладну та КЕП.
Олександр Кустреюк, керівник сервісу обміну електронними даними в рітейлі Вчасно.EDІ: «Українські рітейлери вже досить давно успішно користуються налагодженим процесом обміну інформацією між постачальником та торговою мережею. Проте деякі процеси все ще залишаються в папері. Наприклад, обмін інформацією між мережею магазинів та постачальниками про поставку товарів відбувається в електронному вигляді, але підписуються друковані накладні. Це суттєво сповільнює процес постачання, адже паперові документи можуть загубитися чи в них будуть помилки.. Особливо в нових умовах сьогодення, коли логістика ускладнена»
Без перебільшень, документи займали окремі кабінети та склади. Знайти швидко потрібну документацію практично неможливо. Плюс, це додаткові витрати за утримання приміщень. Орієнтовно 70 грн за 1 кв. м — з електронними архівом ми ці кошти заощаджуємо, а не витрачаємо. Під час війни існує ще й високий ризик знищення цих приміщень. А це тягне за собою заблоковані податкові накладні, які розблокувати досить складно і як наслідок — втрачений податковий кредит. Ба більше, якщо невчасно зареєструвати податкову накладну — це штраф.
Насправді, тут все просто. По-перше, це юридично правильний процес. Тобто, скажу як юрист: не може видаткова накладна створюватись покупцем. Так, такий процес існує, але він неправильний. По-друге, створити та опрацювати цей документ значно швидше. Плюс, на майбутнє, так зручніше буде працювати з е-ТТН. З прибутковою накладною це взагалі нелогічно — умовно, господарська операція вже відбулася, товар приїхав і тільки тоді мережа відправляє накладну. Так не має бути. Взагалі, ми перша мережа у Харкові, що працює з видатковою накладною. Сподіваємось, що це послугує гарним прикладом для інших як оптимізувати свої бізнес-процеси.
У нас є облікова система та платіжний календар. В рамках якого існує надходження товару за прибутковою накладною, в залежності від договору з постачальником. Договір та рахунок виставляється автоматично в платіжному календарі для бухгалтера. Також в календарі складається кількість платежів та відбувається звіряння. Всім цим процесом займається окремий співробітник. Вже зараз ми впроваджуємо автозвіряння в електронному вигляді. Інтегрували нашу облікову систему зі Вчасно, що дозволить нам в короткі терміни підключити всіх постачальників для обміну електронними документами. Це дасть можливість формувати коректні акти, а також швидко формувати акти звірки, коли це необхідно — зазвичай це раз в місяць.
Бізнес активно готується до впровадження е-ТТН і вже задумується про те, як працювати з електронними цифровими підписами. Так, як у нас в процесі є розхідна накладна, то в принципі вона буде вже підготовкою до великого масштабного проекту з державою. Матеріально-відповідальні особи зможуть мати ЕЦП, а ми відповідно зможемо нормально працювати і управляти тими ключами, навіть за умови великої плинності кадрів. Наприклад, в прийомці товару, в магазинах люди міняються доволі часто. Тому зручно обрати саме хмарний підпис, який дозволяє керувати ключами співробітників, бачити перелік ключів, які видані в компанії та коли вони закінчуються. За необхідності, є можливість їх видаляти та швидко отримувати нові. Загалом, процедура отримання ключа проста: заповнюємо коротку анкету, завантажуємо документи співробітника та наказ, статутні документи компанії і все — далі тільки аутентифікація і видача ключа.