Головна > E-commerce > Карантин як драйвер росту: що відбувається з ринком e-commerce в Україні
Карантин як драйвер росту: що відбувається з ринком e-commerce в Україні

Карантин як драйвер росту: що відбувається з ринком e-commerce в Україні

Пандемія вплинула на світові економіки і бізнес. Однак, є ринки, які за час карантину сильно зросли. Е-commerce – один з них.

Цей матеріал доступний російською мовою

Про зміни, які епідемія коронавірусу принесла для ринку онлайн-торгівлі, в колонці для порталу НВ Бізнес розмірковував СЕО маркетплейсу Prom.ua Іван Портний. RAU публікує скорочену версію матеріалу.

Зміни в нішах та купівельних вподобаннях

Карантин змінив пріоритети і потреби покупців. Одяг, взуття, аксесуари, техніка та електроніка були найпопулярнішими категоріями останні п’ять років в інтернет-покупках. Але в карантин в топ вийшли медичні товари, все для дозвілля, хобі, дитячі та спортивні товари.

Кратно зросли такі ніші як продукти харчування та замовлення готової їжі додому. Китай, лідер в цих сегментах, вийшов на космічні цифри приросту. Наприклад, у онлайн-гіганта доставки продуктів Meituan в березні 2020 року продажі свіжих продуктів (овочів, морепродуктів і м’яса) виросли в 4 рази в порівнянні з березнем 2019-го.

В Україні – схожа ситуація. На Prom.ua в березні 2020-го покупці зробили 124 000 замовлень продуктів харчування. Це майже вполовину більше, ніж в минулому році.

З огляду на попит, великі продуктові мережі почали виходити в онлайн. Але зіткнулися з низкою проблем, серед яких:

Кур’єрська доставка. Сама по собі послуга дорога. А в карантин її вартість збільшилася. Щоб вона була вигідною, потрібен великий середній чек. Але в розпал карантину покупці економили. У підсумку доставка себе не виправдала.

Збірка замовлення. Зазвичай це робить сам покупець. Але при замовленні продуктів онлайн – це завдання залишається незакритим. Потрібно або наймати людей, або доплачувати співробітникам. В результаті мережі отримали додаткові витрати.

Ціноутворення магазинів однієї мережі. Так, вартість молока всередині однієї мережі магазинів може бути різною. Все залежить від конкуренції в тому районі, де розташований магазин. Але в онлайні ціна буде одна. У підсумку, продуктові магазини втрачають доходи в онлайні.

Back to basic

Але адаптивний карантин повернув не тільки офлайн, а й колишній розподіл категорій товарів в інтернет-покупках. Українці знову замовляють сукні, дитячий одяг і косметику. Влітку повернувся і збільшився попит на сезонні товари. Залишившись без поїздок за кордон, українці замовляли все для дачі та активного відпочинку: гамаки, шланги, намети і тенти, все для риболовлі.

Наприклад, в чотири рази зріс попит на садові меблі, а також такий «особистий транспорт» як скейтборд і ролерсерф.

Потім, хоч і пізніше ніж зазвичай, почали готувати дітей до школи. Купували рюкзаки, канцелярію, одяг, а також все для облаштування робочого місця вдома і техніку для дистанційного навчання. Покупок в категоріях «продукти харчування» стало менше, проте, звичка замовляти їх онлайн все ж збереглася. В основному, купують каву, чай, бакалію.

Так що ж змінилося?

В інтернеті з’явилися нові люди – ті, хто купував в офлайні. Раніше вони уникали інтернету, але карантин змусив їх спробувати онлайн і відкрити його переваги – зручно, вигідно, великий вибір тощо. В результаті поступово стало змінюватися і ставлення до онлайн-покупок у консервативної частини українців. А це 79% українців – ті, хто рідко або практично ніколи не купують в інтернеті.

Наприклад, з березня по серпень 2020 року на Prom.ua заходило на 20% більше користувачів у порівнянні з минулим роком. На сайті стало на 38% більше відвідувачів, які цілеспрямовано шукають товар, а не просто зайшли подивитися. В результаті карантин дав більше стратегічних перспектив.

В Україні ринок електронної комерції займає 7% від усіх продажів. У той час як в Європі – це 15%, в Китаї – 30%. Нам є куди рости, а пандемія прискорила цей процес.

Можна сказати, вона стала драйвером ринку поряд з логістикою, безпечними системами оплат і мобайлом. При цьому, карантин показав, що бізнес-модель маркетплейсу більш «живуча», ніж окремі чи монобрендові сайти. У покупців можуть різко змінюватися пріоритети в покупках. В результаті конкретна ніша може перестати працювати, як це було з одягом і великою побутовою технікою на початку карантину. А виростуть ті категорії, на які ніхто не ставив – продукти харчування, корми для тварин, спортивні товари і таке інше.

Автор: Іван Портний, СЕО Prom.ua

Джерело: НВ Бізнес

Читайте також –

Ігор Стольницький, CEO Хорошоп: Рітейл vs E-commerce – як знайти себе в онлайні

Про автора