Як працюють продуктові ритейлери в умовах рекордної спеки та довготривалих відключень електроенергії

Як працюють продуктові ритейлери в умовах рекордної спеки та довготривалих відключень електроенергії

31.07.2024 09:00
  1130
Валерія Байда

Як в умовах рекордної літньої спеки та тривалих відключень електроенергії продуктові ритейлери країни забезпечують якість та безпеку харчових продуктів, як контролюють роботу генераторів у комендантську годину та чи буде здорожчання продуктів для кінцевих споживачів.

Влітку 2024 року повторилося тогорічне дежавю: росія почала обстрілювати енергетичну інфраструктуру України. Через це в країні почалися тривалі відключення електроенергії. До цього додалася ще одна проблема: цьогоріч більша частина світу стикнулася з аномальною спекою та й в Україні фіксувалися історичні рекорди, подекуди температура на вулиці сягала понад +40°C. У таких умовах надскладно працювати продуктовим мережам, адже потрібно забезпечувати належну роботу холодильників на розподільчих центрах, складах, дорогою до супермаркетів та, безпосередньо, на полицях. RAU розпитала провідних продуктових ритейлерів – АТБ, Сільпо, Auchan Україна, Varus, Metro Україна, ЕКО Маркет та Файно маркет, як працюють в умовах тривалих відключень електроенергії, чи скорочували асортимент продукції і що буде з цінами через енергетичну кризу.

Як продуктові мережі забезпечують точки генераторами та контролюють їх роботу у коменданську годину

Станом на 17 липня 2024 року мережа АТБ налічує 1228 магазинів по країні та 1219 з них забезпечені стаціонарними дизельними електростанціями (ДЕС). Інші за потребою працюють на пересувних генераторних станціях, яких у компанії 15 одиниць. Тож при відключеннях електроенергії магазини АТБ продовжують роботу, але з обмеженнями на ввімкнення деякого обладнання. Холодильне устаткування та морозильні камери не відключаються. Також згідно із законодавством з 22:00 до 8:00 у житлових забудовах діє заборона на шум. Додержання тиші регулює Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», що забороняє користування в нічний час зокрема і «звуковідтворювальною апаратурою та іншими джерелами побутового шуму», до яких належать ДЕС. І задля забезпечення належних умов зберігання певних товарних груп на нічний час, швидкопсувні продукти переміщуються у середньо температурні та низькотемпературні ларі та камери. Таке сучасне обладнання утримує заданий температурний режим до 6-8 годин, що дозволяє зберегти свіжість товарів навіть за нічних відключень електроенергії.

Усі супермаркети мережі Сільпо та розподільчі центри забезпечені резервним живленням від дизельних генераторів, що дозволяє продовжувати роботу в разі аварійних та стабілізаційних відключень електропостачання. Також тут за потреби продовжують закуповувати додаткове та потужне обладнання.

Мережа Файно маркет на 100% забезпечена безперебійним електропостачанням: у 90% магазинів використовуються дизельні генератори, які забезпечують повноцінне функціонування маркетів, включаючи виробничі потужності, а маркети mini мають сучасні інвертори, акумуляторні станції та менш енергомісткі генератори. «Генератори працюють повністю в автоматичному режимі. Завданням уповноважених співробітників є забезпечення достатнього рівня палива на нічний період. І ми вже давно побудували логістику щодо своєчасного забезпечення магазинів запасом пального», – коментують у пресслужбі Файно маркет.

Усі торгові об’єкти мережі Auchan Україна обладнані дизель-генераторами різної потужності та вночі в кожному магазині додатково чергують спеціалісти по їх обслуговуванню. А наприкінці липня компанія розпочала імпорт електроенергії. У першу чергу під’єднали столичний торговий центр, який знаходиться безпосередньо у власності Auchan Україна – гіпермаркет Auchan Rive Gauche та на черзі підключення й інших власних торгових обʼєктів. «Також мережа заздалегідь впровадила енергоощадні методи, які допомагають магазинам витрачати менше електроенергії: провели модернізацію наявного холодильного обладнання, чим зменшили втрати холоду, для гарячих цехів створили графік роботи печей, що суттєво зменшує навантаження на енергосистему, а для освітлення торгових залів ми давно використовуємо енергоощадне LED-освітлення. Магазини формату ultra proxy Auchan Pick Up Point оснащені додатковими батареями, а не генераторами на дизель-паливі, це зменшує викиди шкідливих речовин у повітря», – каже Юлія Корх, директорка з результативності Auchan Україна.

Як розповідає менеджер з технічного обслуговування та експлуатації Metro Україна Олександр Сікора, компанія ще під час будівництва супермаркетів передбачила облаштування приміщень дизельними генераторами, які покривають 100% навантаження та працюють в автоматичному режимі та не потребують цілодобового перебування електротехнічного персоналу. Іншими словами, у кожному супермаркеті є система моніторингу, яка сповіщає персонал про початок та кінець роботи від генератора або про технічні проблеми. Також у Metro Україна є п’ять резервних мобільних генераторів, які перевозяться в будь-який об’єкт у разі виходу з ладу основного генератора, або на період технічного обслуговування. «Фактично масові відключення електроенергії в Україні ніяк не вплинули на роботу наших торгових центрів, а відповідно, і на свіжість продуктів», – доповнює Сікора.

Усі розподільчі центри та майже 90 магазинів мережі ЕКО Маркет забезпечені генераторами. До того ж на деяких торгових точках стоїть більш потужне обладнання, яке забезпечує потреби не лише самого магазину, але й станцій мобільного зв’язку та орендарів. А вночі працює автоматизована система, яка вмикає генератори при відсутності подачі електроенергії. «Ще одним важливим кроком на шляху до енергостійкості мережі стало оновлення торговельного холодильного  обладнання на ряді об’єктів», – доповнює Денис Погорєлов, заступник генерального директора ЕКО Маркет.

В мережі Varus більшість супермаркетів та складські приміщення мають стаціонарні генератори, а частина з них вже обладнанні системами АВР – автоматичного перемикання на генератор. Там, де такої системи немає, у ніч виводять працівників, які відповідають за перемикання. І за потреби використовують портативні пристрої, задля забезпечення безперебійної роботи супермаркетів. «Наразі ми очікуємо на постачання ще 15 генераторів, щоб посилити потужність та краще працювати в умовах відключення електроенергії», – коментує Світлана Карпенко, заступниця директора з операційної діяльності Varus.

Що з асортиментом та чи є списання товарів

В мережі Сільпо запевняють, що літом посилили контроль за дотриманням температурних режимів під час транспортування продукції на усіх розподільчих центрах та безпосередньо у магазинах. І наразі відключення електроенергії не вплинули на асортимент в супермаркетах.

Натомість в мережі Varus, щоб забезпечити свіжість та якість продукції, переглянули асортимент та тимчасово скоротили його. Передусім це стосується категорій фреш та суперфреш – свіже м’ясо, молочні продукти тощо. Товари, які швидко псуються постачають меншими обсягами, але щодня.

У більшості магазинів АТБ асортимент залишився без змін. Лише у декількох торговельних точках його трохи скоротили. Проте це більше пов’язано з тим, що через відключення електроенергії люди перестали робити запаси продуктів вдома, тому разова покупка клієнтів стала менша, але частіша. «По таких групах товарів, як м’ясо, молочка, охолоджена риба і торти для максимального збереження свіжості товару ми працюємо без перехідного залишку на складах. А зменшення запасів до мінімально необхідного у складських комплексах незалежно від їх температурного режиму було здійснено на жаль давно – для зменшення ризиків втрат через ракетні обстріли рф», – зазначають у пресслужбі АТБ.

У Metro Україна завдяки автоматичній системі контролю температурних режимів відсутність електроенергії ніяк не впливає на температуру зберігання продуктів, терміни їхньої придатності та рівень списань.

Натомість в Auchan Україна сегмент продуктів з коротким терміном вживання зазнав скорочення. Тут оптимізували логістичні шляхи доставки продуктів з метою скорочення часу на доставку в пункти продажів. Також для зберігання холоду використовують тару з хладогеном, який поміщають в холодильник, завдяки чому зберігання холоду підвищується на чотири години. В кожному магазині Auchan є відомча ветеринарна служба, котра здійснює контроль температурних режимів та регулює кількість холодоагентів для зберігання продукції та за потреби додає більшу кількість. «Проте, ми відмічаємо збільшення списання продукції на 0,2 пункти в категорії заморожених товарів, наприклад, морозиво, напівфабрикати, заморожені овочі/фрукти, а також молока і навіть шоколаду», – зазначає Юлія Корх.

Як повідомили в мережі ЕКО Маркет, зважаючи на тривалі відключення електроенергії та рекордну спеку, втрати товарів зросли. Проте тут оптимізували закупівлі продуктів нетривалого зберігання та викладку тих категорій товарів, які швидко псуються: молочна продукція, свіжа риба тощо. І наразі списання продуктів стало на рівні норми для звичайних періодів. «У мережі функціонує спеціальний департамент якості, який проводить багатоетапну перевірку. Це як вхідний контроль при отриманні товарів, їх зберігання на складах, під час транспортування та безпосередньо в магазинах. Окрім цього в кожному маркеті є компетентні працівники, що пройшли відповідне навчання, які стежать за станом продуктів безпосередньо на місцях», – каже Денис Погорєлов.  

В мережі Файно маркет суттєвих змін у товарних запасах та асортименті не відбулося. Тут 100% категорії фреш поставляється через власний розподільчий центр та власною логістикою, тому дуже гнучкі у коригуванні частоти доставки і товарних запасів. Проте інколи виникають короткострокові дефіцити певних товарних груп через різке зростання попиту на окремі товарні групи, наприклад, вода питна, а також через збій постачання в інших мережах та форс-мажорні ситуації у виробників. Ще були випадки, коли компанія відмовлялася від приймання товару на розподільчий центр через жорсткі правила контрою якості. «Так ми залишаємось з короткостроковим дефіцитом, але впевненні, що наші покупці не будуть заражені на покупку зіпсованих продуктів», – доповнюють в пресслужбі Файно маркет. Ще в мережі моніторять всі відкриті канали обговорень покупцями якості продукції. Раптом виникає підозра, що в якомусь магазині були порушені правила зберігання, реагують за лічені хвилини. Також суттєвого збільшення втрат продукції не відбувається. Бувають поодинокі випадки через поломку обладнання. Але в мережі запевняють, що це все припустимо та не критично.

Чи буде здорожчання харчових продуктів

Дехто з продуктових ритейлерів країни припускає, що енергетична криза вплине на збільшення собівартості виробництва, і як наслідок – і виробники, і постачальники можуть підняти ціни на харчові продукти.

В мережі ЕКО Маркет зауважають, що окрім енергетичної кризи, на вартість продуктів впливає й низка інших факторів, як-то: зміна курсу гривні, зростання цін на пальне тощо. Тому зараз важко давати точні оцінки, як саме зміниться вартість тих чи інших категорій товарів.

«Виробники щодня надсилають нові калькуляції зміни цін. І не тільки через енергетичну кризу», – підтверджують у прес-службі Файно маркет.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку