Іди й дивись: як працюють кінотеатри в Україні на дев’ятому місяці війни

Іди й дивись: як працюють кінотеатри в Україні на дев’ятому місяці війни

15.11.2022 09:00
  1939
Костянтин Симоненко

Чому кінопрокат перестав бути бізнесом, що саме допомагає компаніям втриматися на плаву, які фактори найголовніші для глядача та чим його можна повернути у кінозалу.

Під час пандемії сфера розваг постраждала чи не найбільше від регулярних карантинних обмежень, а майже одразу після повернення до нормальної роботи індустрія зазнала нового удару – почалася повномасштабна війна. Причому якщо звичайний театр ще може поїхати на гастролі, то кіномережі так просто не можуть провести свою релокацію. RAU дізналася, як зараз працюють мережі кінотеатрів в умовах нової реальності.

Драматична картина

Дві найбільші мережі кінотеатрів в Україні вже через декілька тижнів після вторгнення росії почали відновлювати свою роботу і наразі Multiplex та Планета кіно майже повністю задіяли всі свої локації, що залишилися на неокупованій території України та не зазнали ушкоджень. Як розповів CEO мережі Multiplex Роман Романчук, наразі працює 17 кінотеатрів (три з них – франчайзі) із 29 локацій, що були до війни. Інші були або повністю знищені окупантами, або зазнали ушкоджень від ракетних обстрілів ТРЦ, де вони знаходилися.

«У маріупольському ТРЦ ПортCity кінотеатр знищено повністю, в херсонському ТРЦ Fabrika, де в березні була пожежа, нібито вціліла частина будівлі да знаходиться наш кінотеатр, але немає чіткого розуміння, в якому він стані. Сподіваюся, завдяки ЗСУ ми скоро це дізнаємося», – пояснює Роман Романчук.

В Запоріжжі було кілька прямих влучань в ТРЦ Аврора і тепер фахівці вивчають чи взагалі можливе відновлення будівлі. В Харкові було ушкодження одного залу на Салтівці у Харкові (ТРЦ Дафі) і його треба відбудовувати. В ТРЦ і БЦ Retroville вже відкрилися частково три зали, а ще три зали не працюють і там іде ремонт.

«Будемо відкривати в Одесі наступного тижня відновлений кінотеатр у ТЦ Riviera Shopping City у селі Фонтанка, який потрапив під удар у травні. Там теж дві черги відкриття і так само три зали більш постраждали», – ділиться планами CEO мережі Multiplex.

У мережі Планета кіно всього 9 кінотеатрів: по два в Києві, Одесі та у Львові, по одному у Дніпрі, Сумах та Харкові. Працюють всі, крім останнього. «Ми готувалися до його відкриття, але після 10 жовтня вирішили ще не повертати його до роботи. У нас було декілька прильотів поруч з ТРЦ в Харкові та Одесі, на щастя, наші кінотеатри суттєво не постраждали, нам вдалось все досить швидко відремонтувати. Всі наші кінотеатри знаходяться на територіях, які під контролем ЗСУ», – розповідає співвласник кінотеатрів Планета кіно Дмитро Деркач.

У столиці з початком повномасштабного вторгнення кінотеатри Оскар не працювали більше трьох місяців. “Роботу відновили 26 травня”, – розповідала раніше маркетинг-директор мережі кінотеатрів Анастасія Каплан. Проте нові обстріли ворога створили нові виклики для цього бізнесу.

Час важких рішень

Всі учасники ринку кажуть, що відновили роботу та продовжують працювати не стільки заради бізнесу скільки для економіки та співробітників. Наразі бізнес – на межі існування. За словами Анастасії Каплан, низька відвідуваність, часті тривоги, які переривають сеанси та багато інших проблем негативно впливають на бізнес. Так, будь-яка ескалація в країні дуже суттєво впливає і зменшує попит. Через масовані атаки 10 та 11 жовтня, які спричинили пошкодження критичної інфраструктури і раптове відключення електрики, кінотеатр Оскар у ТРЦ Gulliver тимчасово припиняв роботу.

«Ми думали про те, чи варто нам взагалі зараз працювати в існуючих умовах. Ми рахували, робили фінансові моделі. Ці підрахунки ми робили ще з березня. Але все ж вирішили працювати. Економічно, можливо було б вигідніше законсервувати всі наші кінотеатри та чекати на перемогу. Але є ряд факторів, через які ми все ж вирішили працювати», – каже Дмитро Деркач.

Якщо ТРЦ може працювати, а кінотеатр вирішить закритися, йому будуть нараховувати повні орендні ставки і, в такому випадку, не факт, що буде вигідніше не працювати. «Зараз нам все ж вдається домовлятися з усіма орендодавцями про певні знижки. Але вже у серпні та вересні, після непоганих результатів липня, ми вже чули про збільшення платежів», – пояснюють у Планета кіно. До того ж, треба зберегти хоча б ключових фахівців, аби можна було швидко відновити роботу в майбутньому.

«Також важко буде налагоджувати “поставку” голлівудських фільмів в Україну. Навесні нам не хотіли доставляти фільми, робити їх дубляж було не вигідно для дистриб’юторів», – додає Дмитро Деркач.

Проте домовитися з орендодавцями виходить не завжди. Так, за словами Романа Романчука, в місті Кривий Ріг вимушені вивозити обладнання та розірвали контракт, оскільки власник ТЦ не прийняв до уваги аргументи стосовно зменшення кількості сеансів та глядачів через війну, повітряні тривоги та відключення світла. «Також складно йдуть перемовини із власниками ЦУМ у Києві, які також не готові йти на поступки в цей час, але ми все ж таки маємо надію знайти спільне рішення, яке буде вигідне обом сторонам. Нам важливо, щоб кінотеатр хоча б працював «в нуль», – говорить CEO мережі Multiplex. За його словами, жоден кінотеатр не працює на стандартних умовах оренди, оскільки не може працювати як у мирний час, і ця бізнес модель не може генерувати дохід як раніше. Наразі це обов’язкова плата комунальних та процент від обороту. До того ж все залежить від місця, кількості залів і т.п.

Балансування на межі

Загалом мережа Multiplex продовжує працювати, балансуючи на рівні беззбитковості. Все залежить від конкретного періоду часу та обставин, які склалися в тому чи іншому місті. Наприклад, у жовтні була дуже напружена ситуація з обстрілами та енергопостачанням і траплялося, що кінотеатри в Києві не працювали день чи навіть два поспіль. Тому вони приносили лише збитки. Натомість у вересні ситуація була кращою: якісь локації спрацювали «в нуль», а якісь навіть отримали невеликий прибуток.

«В нас немає запасу міцності з самого початку війни. Мережа тримається лише за рахунок того, що ми домовилися з партнерами і можемо сплачувати свої рахунки не одразу, а поступово. Наша формула виживання – сплата боргів із певним відтермінуванням», – пояснює Романчук.

Наприкінці весни та влітку спостерігався процес збільшення відвідуваності кінотеатрів. У Планета кіно починали відновлення роботи у березні дуже важко, з досить великими збитками. Перший місяць, коли вдалося вийти зі збитків та трохи перевалили «за нуль» – був липень. Результати серпня теж були непоганими. «У вересні вся кіноіндустрія завжди падає, це завжди найгірший місяць, Голлівуд не випускає блокбастери, тому у вересні були прогнозовані збитки. На жовтень та наступні місяці у нас були досить оптимістичні сподівання. Але після 10 жовтня ситуація знову сильно змінилась. Зараз ми відкотились до найнижчих історичних показників», – говорить Деркач.

Наразі у Планета кіно в 3-4 рази менше відвідувачів, ніж в 2019 році. Основні проблеми: людям абсолютно некомфортно ходити в кінотеатри, розуміючи, що сеанс може перерватися через повітряні тривоги або відключення електроенергії. Велика кількість Українців у віці 16-40 років, які є ключовими клієнтами, виїхала за межі України або на фронті. Тому суттєво скоротилась потенційна аудиторія.

Як виявилося, відновлення влітку відвідуваності кінозалів було тимчасовим явищем. Наразі знову спостерігається спад і в мережі Multiplex. «Можна сказати, що вересень виявився гіршим за серпень, а результати жовтня гіршими за вересень. Це прямо пов’язано із кількістю обстрілів, яких у липні було загалом менше, а також відключень енергопостачання. Додатковим фактором стала наявність цікавого глядачеві контенту. У липні новинок було більше, ніж у вересні-жовтні. Наразі, індустрія працює на рівні 20-30% від довоєнного навантаження», – додає Роман Романчук.

Тому в Multiplex, після зниження вартості квитків весною (аби дати можливість більшій кількості людей сходити в кіно), в середині літа вже вимушено повернулися на довоєнну вартість аби забезпечувати хоч якусь економіку роботи.

Так само трохи піднімали ціну в Планета кіно і ще будуть це робити далі, але вартість не можна піднімати дуже сильно. «Ми розуміємо, що в умовах, коли у нас і так мало глядачів, ми можемо і їх втратити. Тому звичайно ми дуже сильно відстаємо від темпів інфляції», – констатує Дмитро Деркач.

Боротьба за глядача

Аварійні та планові відключення енергопостачання стали величезною проблемою. Якщо, наприклад, людина може зайти в магазин у ТРЦ і коли почнеться тривога, вона просто спокійно вийде. Це не буде сприйматися дуже негативно. Але похід в кіно – це інший досвід, відвідування кінотеатру планують заздалегідь, треба купити квиток, доїхати, глядачі витрачають гроші на попкорн і напої, фільм іде 1,5-3 години. Якщо сеанс переривається – це дуже негативний досвід, в таких умовах дуже мало бажання ходити в кінотеатри.

«Щоб трохи спростити це все, ми зараз запустили телеграм-канал, в якому інформуємо, які кінотеатри працюють, в яких тривога, або відключена електрика – https://t.me/plankiua. Також зробили телеграм-бот, в якому зібрали інформацію про евакуації, повернення квитків та багато інших відповідей на часті запитання. Ми повертаємо гроші, якщо клієнт не зміг додивитись фільм або пропонуємо інші сеанси», – розповідає Дмитро Деркач.

Як кажуть у Multiplex, в кращому випадку вдається провести 3-4 сеанси. Якщо світло дали о 19.00, то вже немає сенсу робити сеанс, оскільки треба о 21.00 закриватися через комендантську годину. Та й люди ввечері вже не йдуть. Але у Львові з опівночі комендантська година і тому можна працювати до 22.00-22.30. У столиці максимум до 21.30. Тому менше сеансів, особливо якщо фільм триває досить довго.

Глядачам пропонують відвідати інший сеанс в цей же день або наступного дня. Якщо не буде погіршення ситуації та будуть більш чіткі графіки відключень від енергетиків, можна буде працювати більш прогнозовано для глядачів. І не продавати квитки тоді, коли неможливо буде показати кіно.

Основні стимули

Роман Романчук називає два головних фактори які впливають на відвідуваність: безпека і платоспроможність. Тому немає сенсу стимулювати людей. Якщо є контент і безпечний період – люди охоче йдуть у кіно, аби відволіктися від новин та отримати позитивні емоції. «Відтак постійно пропонуємо якісь продуктові пропозиції (кола та попкорн), аби, наприклад, залучати глядачів великими компаніями. Найголовніше зараз – повідомляти максимальній кількості глядачів, який кінотеатр вже працює», – пояснює CEO Multiplex.

У Планета кіно відзначають, що в існуючих умовах досить важко рекламуватись. Інфополе повністю зайняте війною, людей дратує комерційна реклама брендів, тому, в основному, працюють з власною базою клієнтів. «У нас дуже ефективні прямі комунікації. Ще з 2010-го ми запустили програму лояльності, мобільний додаток, онлайн продажі. У нас більше мільйона зареєстрованих клієнтів, з великою кількістю даних. Ми використовуємо Salesforce Marketing Cloud для персоналізованих комунікацій з клієнтами з дуже складними налаштуваннями», – пояснює Дмитро Деркач.

За його словами, цей інструмент завжди дуже допомагає, і є найефективнішим каналом продажів і комунікацій. Хоча, звичайно, зараз багато людей перемістились в інші міста всередині України або взагалі виїхали і це не дає можливості працювати в цьому напрямку настільки ефективно, як це робили до війни.

«Планів на середньострокову перспективу немає. Ми працюємо з горизонтом планування 4-6 тижнів з так званим ролінгом, тобто постійно через кожні три-чотири тижні коригуємо плани на наступні 6 тижнів. Основний фокус на збереження робочих місць та по можливості іх розширення. А також якомога швидше розібратися із боргами на конкретний період. Звісно при наявності грошей – відновлювати кінотеатри. А далі в залежності від того, як буде розвиватися ринок будемо переходити на новий рівень планів», – підсумовує Роман Романчук.

Читайте також –

А мистецтво вічне: як працюють українські кінотеатри та заклади культури під час війни


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку