Історія Аврора: як рітейлер побудував найбільшу українську мережу магазинів формату “dollar store”
Під вивіскою Аврора працює 749 магазинів. Вони торгують у суперекономному форматі “dollar store”. Продають дешеві товари для дому, гігієнічну продукцію, косметику, іграшки тощо. Бізнес‑модель побудована на швидкому обігу товару та економії на витратах
Цей матеріал доступний російською мовою
В українському Forbes опубліковано матеріал про становлення української мережі магазинів Аврора. За чотири роки бізнес рітейлера виріс у чотири рази. Як каже засновник Аврора Лев Жиденко, за підсумками 2021 року виторг має досягти 6 млрд грн. Фінансових результатів за попередні періоди він не називає. За його словами, компанія набула своєї нинішньої структури лише цього року. У ній працює 6000 осіб. RAU пропонує ознайомитися з основнимі етапами розвитку компанії.
Портрет рітейлера
Під вивіскою Аврора працює 749 магазинів. До кінця 2021‑го Аврора планує відкрити ще 61 магазин, а за 2022 рік – понад 300. Розвиток відбуватиметься переважно у Західній Україні. Компанія добудовує у Вінниці розподільчий центр на додаток до вже наявного у Полтаві. З 2018 року компанія впроваджує систему ощадливого виробництва LEAN Management, яка передбачає безперервні вдосконалення. Мета – усунення всіх видів втрат.
Влітку 2021 року частку в Аврора купив фонд Horizon Capital. Суму угоди, як і розмір придбаного пакета, сторони не розкривають, але зазвичай Horizon купує до 20% акцій. Більше 50% належить Леву Жиденку, міноритарними пакетами володіють СЕО компанії Тарас Панасенко та фінансовий директор Леся Клименко.
Аврора – найбільша мережа такого формату в Україні. У найближчого конкурента, мережі Копійочка,– 307 магазинів. Решта – в рази менші. За даними компанії ProConsulting, на кінець 2020 року Червоний маркет і OnePrice мали 107 і 50 торгових точок відповідно. Компанії не розкривають своїх фінансових показників.
На початку шляху
Аврора вийшла на ринок у 2011 році. Вона була не першою у сегменті dollar store. На той момент коли Жиденко розпочинав цей бізнес, лише у Полтаві, звідки стартувала Аврора, вже вісім років працювали дві подібні мережі. Ідея відкривати магазини із супердешевим товаром належить Тарасу Панасенко. Під час навчання у металургійному інституті у Дніпрі він побував у США за програмою Work & Travel та побачив там схожі магазини. У 2010‑му він зацікавив цією ідеєю Жиденка, у якого працював у компанії «Стандартенерго», що надає інжинірингові послуги буровим компаніям.
У традиційному рітейлі вже були сильні гравці, конкурувати з їхньою закупівельною силою було складно. З іншого боку, були магазини, умовно кажучи, «Все по п’ять», у яких навіть комп’ютерів не було. В Аврора вирішили все автоматизувати й здобути за рахунок цього конкурентну перевагу. Від самого початку все цифровізували, наприклад, не замовляли товари на око, як конкуренти, а розробили моделі та користувалися автозамовленням.
Повернення товару як важлива конкурентна перевага
Перший магазин відкрили у Полтаві. Це було найдешевше приміщення у місті площею 40 кв. м, й ціною оренди в 50 грн за «квадрат». Початкові вкладення становили 70 000 грн. Аби відрізнятися від конкурентів, засновники вирішили зробити нестандартний хід – приймати назад неякісні товари. В інших магазинах, за їхніми словами, висіли оголошення: «Придбаний товар поверненню та обміну не підлягає». У магазинах суперекономного формату на початку 2010‑х продавали здебільшого товари з Китаю. Повернути неякісну партію виробнику було неможливо. Це змусило від початку стежити за якістю того, що потрапляє на полиці.
Раціональна економія
Так само прискіпливо в компанії ставилися до будь-яких витрат, а конкуренти заощаджували менше. Наприклад, Аврора не винаймає дорогі приміщення, навіть у хороших локаціях. У 2013‑му намагалися відкривати торгові точки нахрапом та відкрили кілька магазинів у Києві та Дніпрі в дорогих приміщеннях. У підсумку, визнають бізнесмени, продаж не відбивав оренду. Магазини зачинили. Незважаючи на це, Аврора дає хороший потік покупців, навіть у не найкращих локаціях (у боковій частині комплексу, в цоколі або на другому поверсі ТРЦ, але люди все одно йдуть.
Окрім ефективної роботи з витратами, у Аврора є й більш креативний спосіб «видобутку» товару за хорошою ціною. Компанія зменшила тривалість відстрочення платежу, говорить на умовах анонімності власник конкуруючої мережі. Аврора спочатку скоротила термін оплати з традиційних для ринку 45 днів до 30, а потім і до двох тижнів.
Це стало фішкою полтавської компанії, більше так не працює практично ніхто в Україні. В інших мереж і відстрочка довша, і платять вони неакуратно. За словами бізнесменів, вони не були рітейлерами та самі вигадували свою модель. А консультанти постійно намагалися їх перевчити. Перші 100 магазинів Аврора відкрила до кінця 2015 року. За два роки їхня кількість перевалила за 300.
Робота з персоналом
Засновники також мотивують співробітників розв’язувати проблеми, що виникають, на місцях. За їхньою оцінкою, до 80% проблем можна усунути без втручання керівництва. Більш складні питання по ланцюжку передаються вище, тож до топ-менджменту доходять лише ті проблеми, які без нього не розв’язати. Треба навчити людей не боятися говорити про проблеми. В Україні це не заведено, у багатьох компаніях підхід такий: проблему усуває той, хто її озвучив.
Всі співробітники залучаються до випробування нових продуктів від постачальників. Завдяки цим підходам рішення у компанії приймаються швидко. Трапляються випадки, коли ввечері рітейлеру пропонують приміщення, а вже вранці його співробітники везуть завдаток.
Плани на майбутнє
Згідно з амбітними планами, за п’ять років, у 2026‑му, Аврора має бути готовою до виходу на біржу. На той час компанія з Полтави може потроїти бізнес лише в Україні. Є й плани експансії: першими закордонними ринками мають стати Молдова та Румунія, за ними – Балканські країни. Інтерес інвесторів до Аврори має бути високим. Приклади успішних IPO є на інших ринках. Навесні 2021 року публічне розміщення акцій провів російський аналог Аврора – мережа Fix Price, яка працює також у Білорусі, Казахстані, Латвії та Грузії. Компанію із 4200 магазинами оцінили у $8,3 млрд. Угода стала найбільшим російським IPO з 2012 року.
Читайте також –
Компанія Horizon Capital придбала міноритарний пакет акцій роздрібних магазинів Аврора