Роботи наступають: як інноваційні технології трансформують рітейл
Штучний інтелект, роботи на складах, дрони-безпілотники, сервіси повернення грошей – ключові тренди, що змінюють сучасний рітейл з неймовірною швидкістю.
Цей текст доступний також російською мовою
Сфера роздрібної торгівлі була і залишається однією з найбільш інноваційних. Поведінка покупців змінюється стрімко, технології не стоять на місці, і щоб бути конкурентоспроможними, рітейлери змушені прискорювати темпи цифровізації. Катерина Донцова (Солягина), операційний директор кэшбек-сервісу Backit, підготувала колонку для New-Retail про ключові тренди в рітейлі. RAU публікує адаптований матеріал.
Згідно з дослідженням, проведеним PricewaterhouseCoopers і Redis Business Class за підтримки Microsoft, 41% рітейлерів вже знаходяться в процесі цифрової трансформації, а ще 16% планують почати її реалізацію в найближчий рік.
Роботи і штучний інтелект
Посилення конкуренції в рітейлі виступає драйвером використання штучного інтелекту. Ефективність роботизації очевидна: скорочення витрат на персонал, збільшення швидкості виконання операцій, виключення помилок при обробці товару. Як результат – поліпшення якості сервісу і підвищення доходів.
Головними сферами для роботизації стали логістика і складський облік. Самий яскравий приклад – компанія Amazon зі складами, де щодня сотні тисяч роботів-навантажувачів виконують мільйони замовлень. Вони підхоплюють стелажі з товарами і підвозять їх до операторів, які дістають потрібні предмети з комірок. При цьому машини їздять в обмеженому просторі, не стикаючись: роботи узгоджують свої маршрути один з одним.
Крім Amazon роботів на складах вже активно використовують й інші великі гравці, наприклад, Alibaba, Ocado, IKEA, Uniqlo. Завдяки роботам рітейлери автоматизують і контроль полиць: викладку, відстеження заповнення, відповідність товару ціннику.
Наприклад, в німецькій мережі магазинів одягу Adler роботи займаються урахуванням речей на складах і в торгових залах. Щоночі вони сканують RFID-мітки на товарах на полицях і складають точний звіт про запаси. Робот сканує мітки в десять разів швидше, ніж це робить людина, а в довгостроковій перспективі дозволяє скоротити витрати за рахунок відмови від нічних оплачуваних змін співробітників.
Онлайн-торгівля набирає обертів
Якщо говорити про темпи цифровізації, то тут безумовним лідером поки залишається галузь інтернет-торгівлі, яка активно розвивається і нарощує обсяги. Споживачів приваблює в e-commerce широкий асортимент, вигідні ціни і зручність. Зростання числа покупок з мобільних пристроїв – одна з головних тенденцій онлайн-торгівлі, яка породжує нову хвилю конкуренції. У боротьбі за покупця інтернет-магазини придумують різноманітні акції та знижки.
Один з провідних торгових майданчиків світу AliExpress пропонує користувачам постійну знижку до 5% за умови, що покупка буде здійснена в додатку.
Все більшої популярності набувають кешбек-сервіси – для покупців важлива сама можливість вигідніше купити – максимальна користь за мінімальну ціну. Люди стали обережніше ставитися до своїх фінансів і навіть товари щоденного попиту намагаються купувати з додатковою вигодою. Тому наявність кеэшбэк-сервісу в форматі додатка стає додатковою мотивацією, щоб людина стала постійним покупцем.
Літаючі доставщики
З ростом онлайн-торгівлі розвивається ще один перспективний напрямок для роботизації-доставка. Сьогодні онлайн-рітейлери по всьому світу шукають способи зробити її дешевше і швидше. Штучний інтелект вже повсюдно використовується для розрахунку оптимальних маршрутів і прогнозування попиту на товари і завантаженості транспорту.
Все більшою популярністю починають користуватися дрони-безпілотники. Піонером тут виступає Amazon, який тестує пілотний проект: співробітник завантажує замовлення в безпілотник, і через якийсь час він приземляється у дворі покупця. Uber Technologies Inc. планує до 2021 року запустити в США сервіс з доставки їжі дроном.
Головне, до чого належить готуватися, – магазини знатимуть кожного в обличчя. Завдяки технологіям розпізнання осіб, покупців можна буде ідентифікувати прямо на вході в магазин, а оплату за покупки списувати з його карти. У США вже давно успішно працює перший великий магазин без кас і продавців, побудований за схожим принципом, – Amazon Go.
Цілком ймовірно, в найближчому майбутньому зміняться і технології доставки. Так, Ілон Маск пропонує побудувати вакуумний потяг (hyperloop), в якому транспортні капсули з товарами будуть летіти зі швидкістю до 1000-1200 км/год. А все той же Amazon планує незабаром запустити Amazon Scout – робота, який буде їздити від будинку до будинку і привозити замовлені продукти.
Читайте також –