Темні часи: H&M закриває рекордну кількість магазинів
Як пише Bloomberg, в цьому році шведська компанія планує закрити 170 торгових точок. За даними агентства, це найбільша програма закриття магазинів H&M за останнє десятиліття.
Інвестори критично поставилися до планів H&M з реалізації цієї програми і створення нового бренду. Зараз рітейлер впроваджує новий формат під назвою Afound, в якому компанія буде продавати не тільки бренд H&M, а й інші, наприклад – нещодавно створений Arket. У своєму останньому звіті fashion-гігант повідомив про плани більше інвестувати в онлайн-продажі та технологію цифрової інвентаризації, одночасно відкриваючи магазини на зростаючих ринках.
Акції компанії в Стокгольмі в середу впали на 9,1% і досягли найнижчої ціни за останні дев’ять років. За останні три місяці вони втратили більше чверті своєї вартості. В результаті ринкова вартість Н&M знизилася до 235 млрд крон ($29,9 млрд), що еквівалентно приблизно чверті ціни компанії Inditex, яка володіє брендом Zara.
«У заяві компанії мало що свідчить про те, що найближчим часом Н&M може повернути собі лідерство», – пише Річард Чемберлен, аналітик RBC Capital Markets.
Світова мережа моди №2 за об’ємами продажів зіткнулася з низкою проблем, повідомивши про рекордне зниження квартальних продажів. Зі зростанням числа покупок в інтернеті, все менша кількість людей відвідує величезну мережу фізичних магазинів Н&M. Компанія щосили намагалася скоротити запаси, які на кінець року виявилися вищими запланованих. Після цього Н&M заявила, що збільшить уцінки на цілих 2% в першому кварталі, щоб це виключити.
Проблеми з продажами змусили головного виконавчого директора Карла-Йохана Перссона відмовитися від плану наростити річний обсяг продажів на 10-15%. Ця мета залишається актуальною в майбутньому, але її виконання може зайняти кілька років, сказав топ-менеджер в одному зі своїх інтерв’ю.
Цифровий зсув
«Ми працюємо над цим, ми віримо в те, що робимо, але оскільки ми не досягли мети, поставленої в цьому році, я не хочу говорити, що нам вдасться зробити це в 2019 чи 2020 році», – сказав Перссон.
Деякі інвестори продали акції на тлі побоювань, що компанія занадто повільно реагує на цифровий зсув в галузі. Didner & Gerge Fonder AB, один з провідних акціонерів Н&M, закликав до змін в керівництві компанії. На прес-конференції в середу Перссон сказав, що з його точки зору, рада директорів зберігає довіру до нього, і відмовився коментувати заклики до зміни менеджменту.
Компанія планує відкрити 390 нових магазинів. Близько чверті з них будуть працювати не під флагманським брендом Н&M, а під такими як COS, Monki та Afound.
Останній формат з перерахованих складатиметься з магазинів і веб-сайтів, які будуть продавати як власні товари компанії, так і продукцію інших виробників.
Перший магазин Afound відкриється в Стокгольмі, а сайт почне роботу в Швеції в цьому році. Н&M будує формат, в якому він зможе розпродати зайві запаси і тим самим зайняти нішу на ринку, яка, як показав досвід дисконтних магазинів типу Primark і супермаркетів, може бути успішною. Afound – це зрушення в стратегії після запуску нового формату, Arket, в якому компанія продає дорожчі товари широкого споживання, включаючи предмети домашнього вжитку, гаманці і каву.
За словами Мішель Вілсон, аналітика Berenberg, існує ризик того, що нова мережа може поглинути існуючий бізнес H&M. Але Afound може стати не останнім з нових форматів, що розробляються рітейлером.
«Ми дивимося на дві нові бізнес-моделі, які насправді не такі, як у нас», – сказав Перссон в інтерв’ю.
Уповільнення росту
Темпи відкриття нових магазинів H&M можуть впасти до найнижчого з 1997 року рівня.
Образ шведської компанії також був заплямований звинуваченнями в расизмі після того, як на початку січня з’явилася реклама з темношкірим хлопчиком, на худі якого було написано: «найкрутіша мавпа в джунглях». Вона викликала хвилю обурення в соціальних мережах і протести в Південній Африці. H&M вибачився за цю рекламу.
Операційний прибуток H&M за рік знизився на 14% – до 20,6 млрд крон, що є найбільшим скороченням за шість років.
Незважаючи на припущення деяких аналітиків про те, що H&M буде змушений вперше скоротити свої дивіденди з моменту реєстрації бренду в 1974 році, компанія зберегла виплату на 2017 рік без змін на рівні 9,75 крон за акцію. Компанія планує запропонувати акціонерам можливість реінвестувати нові акції H&M замість отримання дивідендів готівкою, що, на думку аналітиків, призведе до розведення акцій. Члени сім’ї Перссона, в сукупності найбільші акціонери H&M, планують діяти за цим планом.
Джерело: Bloomberg
Читайте також –
Чи ворог вам універмаг: хто виграє і хто постраждає від приходу в Україну H&M, DeFacto і Koton