
Ідеальний баланс: історія компанії New Balance


Чи вийшла Glovo на рівень самоокупності в Україні, як почуваються заклади громадського харчування, і що відбувається з бізнесом компанії в інших країнах.
Цей текст доступний також російською мовою
Матеріал записаний НВ Бізнес під час стріму X-STREAM від Lobby X — серії онлайн-інтерв’ю з топ-менеджерами компаній різних індустрій, де вони розповіли як їх компанії переживають кризу і прогнозують майбутнє своїх галузей. Питання генеральному менеджеру Glovo Україна Дмитру Расновському задавав Владислав Грезев – CEO Lobby X. RAU публікує ключові тези бесіди.
Я і наша команда, навіть до введення карантину перейшли на work from home, тому що ми технологічна компанія, нам не потрібно бути в офісі. Весь штат працює віддалено.
З одного боку, за рахунок того, що люди зараз опинилися на карантині, вони стали активніше користуватися онлайн-сервісами. Кількість нових користувачів, які приходять на тиждень, більш ніж подвоїлася. З іншого боку, ми зростаємо за рахунок нових категорій: якщо раніше більше замовлень приходило на ресторани, то зараз люди замовляють з аптек і супермаркетів.
Продажі з аптек подвоюються щотижня. Частково, тому що ми знизили вартість доставки з 60-ти до 1 грн. Прийняли рішення, що аптеки — критично для населення. Для нас це свідомо збиткова історія, але це певного формату соціальна відповідальність.
З приводу супермаркетів: раніше люди воліли сходити туди самі. Зараз замовляють у випадку, якщо щось забули, або великі замовлення. З того, що я спостерігаю, доставка як категорія в цілому зростає, ростемо ми, ресторани свої служби доставки дуже активно розвивають. Ми бачимо проекти Нова пошта, інших. Всі намагаються з одного боку знизити втрати, спробувати якісь нові штуки, нові бізнес-моделі і запропонувати рішення.
З одного боку, обсяг бізнесу зріс і це помітно неозброєним оком, враховуючи кількість кур’єрів на вулицях. З іншого: прибутковість падає, тому що багато ресторанів просто закрилися — доставка зараз, на жаль, не на тому рівні, щоб перекрити втрати офлайну. І виходить, що для того, щоб кожен користувач міг зробити замовлення, нам доводиться збільшувати дистанцію. Чим вище дистанція, тим більше ми повинні компенсувати кур’єру.
По-друге, є зниження середнього чека. Це пов’язано з тим, що люди починають розуміти, що вони не в оплачуваних відпустках. До того ж, у багатьох ресторанів є проблеми з ліквідністю і вони просять про відстрочку оплат або про перегляд комісій.
Виходить, що грошей в системі стає все менше. Транзакцій більше, а грошей, на жаль, менше. І питання в тому, що дуже складно утримати це все на плаву. Доставка зростає, і великий плюс в тому, що багато хто залишиться в індустрії доставки. Я не здивуюся, якщо ряд рестораторів залишать свою доставку і після карантину, так як знайдуть способи поєднувати.
Але давайте подивимося на котирування food delivery, які публічно торгуються. Є Uber – глобальна компанія, яка торгується на нью-йоркській біржі, є Take away, є Grub Hub, я можу продовжувати список. Ці всі компанії показують негативну динаміку, їх котирування падають. Тому що, з одного боку, для котирування важливий оборот, але і визначеність економіки яка є. Тому з упевненістю можу сказати, що ми і наші конкуренти інвестуємо в ринок, в його майбутній розвиток і це перш за все інвестиція. На жаль, про прибуток мова не йде. Можливо, через п’ять років, коли буде якась інша криза, вже буде інша ситуація, але не зараз.
Засмучує, що попит і кількість людей, які хочуть бути кур’єрами, демонструє, що проблеми в економіці вже почалися. Є величезний потік бажаючих стати кур’єрами і ми, на жаль, не можемо всіх найняти. За кількістю кур’єрів ми виросли у відсотках може на 15%.
Якщо раніше у кур’єрів було 10 годин на тиждень на доставку, це були переважно студенти. Зараз у них з’явилося більше часу, кур’єри стали більше доставляти, тому нам не потрібно сильно збільшувати штат.
По-перше – як би не розвивали доставку, цього не вистачить, щоб закрити офлайн. Плюс доставка менш маржинальна для рестораторів. Тому багато хто розглядає доставку, як можливість дати своїм кухарям і офіціантам попрацювати щоб не скорочувати. Втрачають, звичайно, в прибутку, але це виживання.
По-друге – більшості не вдається істотно знизити вартість орендної плати. Комусь вдалося, комусь ні.
Коли у ресторану була велика територія з великою терасою навіть з орендною знижкою, це все одно великий кост, який складно відбити. Багато хто вже змушений закриватися. Ще складніше барної індустрії. Очевидно, що деякі заклади не просто закрилися, а розірвали договори оренди і забрали своє обладнання. Після карантину цих місць просто не буде.
Чому нам легко будувати прогнози, тому що майже всі вже бачили. Якщо брати Іспанію, Італію — одні з ключових ринків і де великий показник смертності населення, то там закривається багато ресторанів, вводиться дуже багато обмежень з безпеки. І закриті всі великі мережі.
Це приклад того, коли доставка є, але попиту ж немає. Попит впав і люди дуже песимістично дивляться на економічну ситуацію, тому економлять. І це Іспанія – країна з євровалютою, де відспочатку більше накопичень.
В цілому ми розглядаємо п’ять фаз карантину. Фаза №1 — все як завжди, фаза №2 – все начебто, як зазвичай, але школи вже закрили, фаза №3, коли введений загальнонаціональний карантин, фаза №4, коли закриті ресторани, обмеження з продажу продуктів харчування і обмежена доставка, або годинами, або ще чимось ще, 5 — коли повертаємося в usual. Те, що зараз відбувається, Всі країни рухаються від 1 до 4. Ми вже готуємося до того, що буде фаза 4, що введуть комендантську годину, обмежать години продажів в різних магазинах. На фазі 4 на всіх ринках доставка дуже падає.
Ні, звичайно. Але є план на 2020-й. Зараз це просто неможливо, на жаль. Ми покращували свої показники, але в період карантину через те, що є певні потреби у рестораторів, за рахунок зростання аптек і супермаркетів, історія очевидно все більш неприбуткова. Є купа речей, в які ми свідомо інвестуємо. Ми розуміємо, що таке час і це свідома стратегія компанії. Про зростання йдеться, а про самоокупність – ні. Сподіваюся, що це відбудеться наприкінці року. Ми на це спрямовані.
Джерело: НВ Бізнес
Читайте також
Швидкі іспанці: в чому стратегія успіху сервісу доставки Glovo