Географія ритейлу-2025: в яких регіонах та як представлені гравці основних галузей торгівлі України

Географія ритейлу-2025: в яких регіонах та як представлені гравці основних галузей торгівлі України

Сьогодні
  308
Михайловська Лариса
Костянтин Симоненко

Retail Association of Ukraine представляє чергове ексклюзивне аналітичне дослідження під назвою “Географія ритейлу”. На основі даних мереж, які є членами RAU, була зібрана та узагальнена інформація про те, як змінилася географія ритейлу в І кварталі 2025 року, та яка динаміка розвитку галузі по регіонам.

Український ритейл за три місяці 2025 року

Як показало регулярне щомісячне опитування RAU, проведене серед 115 членів Асоціації ритейлерів, станом на квітень 2025 року в них працювало 23 490 торговельних точок у восьми основних галузях ритейлу. Мова йде про продовольчий і непродовольчий ритейл, аптечну торгівлю, fashion, а також продавців техніки й електроніки, мережі АЗК, магазини з продажу ювелірних виробів та сегмент DIY-мереж.

За січень-березень 2025-го було відкрито 512 магазинів і зачинено з різних причин 144. Відповідно приріст склав 368 торгових об’єктів. Традиційно найбільша кількість магазинів зосереджена в Києві та області – 5513. В п’ятірку регіонів з найбільш розвиненим ритейлом також входять Дніпропетровська, Львівська, Одеська та Харківська області. Загалом динаміка розвитку мереж позитивна. Лише в Донецькій та Херсонській областях зафіксовано зменшення кількості торгових точок.

Food ритейл

Сегмент продовольчого роздробу складає п’яту частину (22%) від загальної кількості торговельних об’єктів, а саме – 5182 магазини. Вони представлені в різних форматах: від гіпер- та супермаркетів до магазинів біля дому. За три місяці поточного року було відкрито 80 точок, але це зростання «переполовинило» закриття з різних причин 40 магазинів. Тут в п’ятірці лідерів за кількістю магазинів місце Харківської області займає Кіровоградська. В цьому регіоні відкрилося найбільше нових магазинів після Києва та Львова.

Серед фуд-ритейлерів найбільше магазинів з початку року відкрили мережі Сім23, а також Файно маркет і АТБ. Наприклад, ТОВ «Клевер Сторс» (Луцьк), що розвиває мережу маркетів Сім23 у форматі convenience store та новий бренд зручних маркетів Сімі, запустила 17 нових магазинів в західних областях країни. Вибір локацій – невеликі площі (близько 100 кв. м), висока проглядність, інтенсивний людинопотік або велика кількість домогосподарств, наявність додаткових генераторів потоку. Формат традиційний для мережі – яскравий дизайн, каси самообслуговування, місця для перекусу, акцент на Food Service.

В той же час мережа Файно маркет запустила дев’ять магазинів, вісім з яких почали роботу в Кіровоградській області, а один – в столичному регіоні. Значно ширша географія найбільшої мережі продуктових магазинів АТБ, що розширилася на вісім нових точок у Київській, Вінницькій, Черкаській, Хмельницькій, Івано-Франківській та Чернігівській областях. Стільки ж точок відкрив і М’ясомаркет. Варто також відзначити мережі Коло, Мі Маркет та Okwine, що додали по шість магазинів. Інші мережі відкривали по 2-3 магазини.

Так, мережа Рукавичка, яку розвиває ТОВ «ТВК Львівхолод», цьогоріч відкрила три нових торгові точки та провела рестайлінг ще п’яти об’єктів у Львівській, Закарпатській та Івано-Франківській областях. До кінця року планується відкриття ще низки нових магазинів. За словами керівника відділу розвитку мережі Рукавичка Тараса Усенко, компанія фокусується на створенні зручних сучасних магазинів у форматі «біля дому», що відповідає запитам локальних громад.

Середня площа торгових залів нових магазинів становить 150–250 кв. м, але головний акцент — не на метрах, а на ефективності простору та прохідності локації. Розширення мережі триває як у великих містах, так і в менших населених пунктах. Відбір локацій відбувається в радіусі до 250 км від логістичного центру компанії, що забезпечує стабільне постачання та оперативне реагування на потреби магазинів.

Non food ритейл

Непродовольчий ритейл має співставну частку в загальній кількості торгових точок усіх восьми сегментів – 17%, або 3900 магазинів. Й на відміну від продуктового роздробу тут, вочевидь, конкуренція менша, адже кількість закритих магазинів не перевищує третини від нових закладів торгівлі. Основна маса торгівлі зосереджена у п’ятірці тих же регіонів, що й у FMCG-операторів. Найбільше магазинів в цьому сегменті відкрили мережі Аврора (71 точка), Eva (12) та мережа крамниць Blisk, родом з Вінниці, яка спочатку була відома під назвою Шик і Блиск (11).

Наприклад, найбільша мережа магазинів у форматі one dollar store Аврора за І квартал 2025 року відкрила 71 торгову точку. Це магазини у форматі «Стандарт» (від 150 кв. м) та «Аврора Максі» (від 250 кв. м). У середньому нові магазини мають площу близько 320 кв. м. У максі форматі розширений асортимент та унікальні зони, а саме: дитяча, бʼюті, зона швидкого перекусу, фотозона та зона тестування товарів. Для нових локацій обирають населені пункти від 7000 мешканців, а пріоритетними є центральні райони міст. Формати допустимих площ для магазинів Аврора — не менше 120-150 кв. м торгівельної зали.

Так само активно розвивалася найбільша мережа товарів для краси та догляду за домом Eva. Зокрема, за I квартал 2025 року мережа магазинів Eva відкрила 12 нових точок у Львівській, Волинській, Рівненській, Тернопільській, Івано-Франківській, Дніпропетровській та Київській областях. При цьому закрили тільки два магазини. Нові магазини у І кварталі відкривались переважно у форматі «Жіноча енергія», який компанія представила на наприкінці 2022 року. Це магазини розміром 110-210 кв. м як у великих містах, так і невеликих населених пунктах.

Ще один серйозний гравець на ринку beauty and drogerie – мережа крамниць Blisk, що представлена у 16-ти областях України. Зі 194 діючих точок додалися три в столичному регіоні, по дві на Одещині та Хмельниччині та по одному магазину в Вінницькій, Черкаській, Рівненській та Івано-Франківській областях. 

Магазини техніки та електроніки

В березні 2025 року в Україні працювало 1913 магазинів техніки та електроніки. За три місяці було відкрито лише 21 новий магазин, а зачинено – 24. Спад зафіксовано в чотирьох з п’яти регіонів найбільшої концентрації цього виду ритейлу. Тільки у Львові є приріст. Частка даного сегменту ритейлу не перевищує 8% від загальної кількості магазинів.

Fashion ритейл

Сфера торгівлі одягом, взуттям та аксесуарами представлена 876 магазинами. Це на 63 торгових точки більше ніж на початку року, враховуючи, що на 67 нових магазинів припадає всього 4 закритих. Що свідчить про відновлення даного сектору торгівлі, який доволі суттєво постраждав на початку повномасштабного вторгнення. Найбільша концентрація fashion ритейлу спостерігається в Києві, Львові, Дніпрі, Одесі та Івано-Франківську. А найбільший приріст числа магазинів зафіксовано в столиці, Одеській області та на Житомирщині.

Безперечний лідер по кількості відкриттів – мережа магазинів Sinsay, яка лише за три місяці поточного року запустила 51 нову торгівельну точку у більшості регіонів країни. Найбільше їх відкрилося в Києві та області – 10 нових магазинів. Ще по п’ять на Одещині, Житомирщині та Івано-Франківщині. Також можна виділити мережу магазинів Sezon, яка додала до своєї мережі ще 8 точок й на тепер ритейлер має 45 магазинів.

Jewelry ритейл

Торгівля ювелірними виробами, яка чи не найбільше постраждала від російського вторгнення, досить непогано відновилася. Так, станом на березень 2025 року працювало вже 899 точки. За три місяці додалося 19 магазинів, хоча з урахуванням 10 закритих торгових точок виходить лише на 9 більше. П’ята частина торгових точок припадає на столичний регіон – 194. П’ятірка областей з найбільшою концентрацією ритейлу та ж сама (Київ, Дніпро, Львів, Одеса, Харків). Але найбільший приріст фіксується в Одесі, Львові та Івано-Франківську. Тут серед найбільш активних гравців можна виділити три мережі – Love you, SOVA та Pandora. Перші два відкрили по п’ять магазинів, а Pandora – чотири.

Паливний роздріб

Мережі АЗК в Україні майже зупинили свій розвиток, досягнувши рівня в 1813 АЗК станом на березень поточного року. Це лише на одну заправку більше, ніж у 2024-му, враховуючи закриття трьох і відкриття чотирьох нових АЗК. По концентрації заправок Київський регіон на першому місці, випереджаючи Львів та Дніпро: 330 проти 199 і 159 АЗК відповідно. Проте саме в столиці зафіксовано приріст нових заправок. В п’ятірку регіонів з найбільшою концентрацією заправок також входять Одеська та Закарпатська області, де працює 149 та 99 АЗК відповідно.

Торгівля будматеріалами     

Так само практично без нових відкриттів в сегменті магазинів DIY-формату. Так, за підсумком січня-березня 2025 року наразі працює 142 магазини, з яких за цей час додався лише один заклад торгівлі в столиці. Цей вид ритейлу зосереджений у столичному регіоні, де працює 36 магазинів, що удвічі більше ніж на Львівщині (18). Хоча за концентрацією торговельних точок наразі переважають саме західні регіони країни, куди, окрім Львівської області входять Волинська, Івано-Франківська та Рівненська.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку