Географія ритейлу за 2024 рік: в яких регіонах та як представлені гравці основних галузей торгівлі України

Географія ритейлу за 2024 рік: в яких регіонах та як представлені гравці основних галузей торгівлі України

Сьогодні
  483
Єрмакова Яна
Костянтин Симоненко

Retail Association of Ukraine представляє річне ексклюзивне аналітичне дослідження під назвою “Географія ритейлу”. На основі даних мереж, які є членами RAU, була зібрана та узагальнена інформація про те, як змінилася географія ритейлу за 12 місяців 2024 року та яка динаміка розвитку галузі по регіонам.

Український ритейл в 2024 році

Як показало регулярне щомісячне опитування RAU, проведене серед 110 членів Асоціації ритейлерів, станом на грудень 2024 року в них працювало вже 23 682 торговельні точки у восьми основних галузях ритейлу. Мова йде про продовольчий і непродовольчий ритейл, аптечну торгівлю, fashion, а також продавців техніки та електроніки, мережі АЗК, магазини з продажу ювелірних виробів та сегмент DIY-мереж.

Кількість працюючих закладів роздрібної торгівлі за 12 місяців минулого року збільшилася на 3068 магазинів. Водночас було зачинено з різних причин майже вчетверо меншу кількість – 838 торговельних точок. Відповідно за цей період чистий приріст склав 2230 торгових об’єктів. На перших місцях по кількості відкритих точок знаходяться аптечний ритейл з часткою нових локацій у 45% від усіх нових магазинів, непродовольчий роздріб (22%) та продуктові магазини (16%).

Традиційно найбільша кількість магазинів наразі зосереджена в Києві та області – 5564. В столичному регіоні кількість працюючих торгових точок за рік збільшилася на 785 магазинів, а з урахуванням закритих за цей час магазинів – на 607. Дніпро та Дніпропетровська область є другим за масштабом концентрації ритейлу регіоном. Тут зосереджено 2176 магазинів, з яких 288 відкрилися минулого року. Майже на рівні з ним працює Львівщина, де є 2143 торговельні точки, включаючи 202 нові. Але якщо в столиці та Дніпрі кількість нових магазинів у 2024 році склала 13-14% від загальної кількості працюючих, то у Львові – менше 10%. Загалом у п’ятірку регіонів із найбільшою кількістю магазинів також входять Одеса та Харків.

Аптечний ритейл

Аптечні мережі – сегмент, що демонструє найбільш динамічний розвиток і вже займає 36% від загальної кількості роздрібних точок різних галузей ритейлу. Наразі в Україні працює 8565 аптек, з яких за 2024 рік було відкрито 1395 аптек і це найвищий показник серед усіх сегментів ритейлу. Він вдвічі-втричі перевищує показники відкриття магазинів продуктового та непродуктового сегментів. При цьому кількість закритих аптек складає всього 202 заклади, тобто чистий приріст – 1193 аптеки.

Основна кількість аптек сконцентрована в столичному регіоні – 1839. Також аптеки зосереджені найбільше у Дніпрі (825) та Львові (731). Так само значна кількість аптек зафіксована в Харкові (618) та в Одесі (404). Більшість нових аптек припадає на п’ять головних гравців: Подорожник, 9-1-1, АНЦ, Бажаємо здоров’я та аптека 3І.

Станом на початок 2025 року мережа Подорожник налічувала 2188 аптек, що робить її найбільшим аптечним ритейлером України. У 2024 році компанія відкрила 435 нових аптек, 53 з яких з’явилися в нових для мережі населених пунктах: переважно це селища. Товарообіг мережі у 2024 році, за попередніми підрахунками, складає 30,9 млрд грн, що на 22%, або на 6,8 млрд грн, більше, ніж у 2023 році. Частка власних торгових марок уже перевищила 10%.

Аптеки мережі щомісяця обслуговують більше 4 млн українців, а загальна кількість клієнтів мережі перевищує 20 млн. Згідно з опитуваннями, рівень задоволеності клієнтів мережі зріс на 15% за рік, понад 95% покупців готові радити аптеку Подорожник друзям та близьким. У минулому році мережа активно розвивала точки формату “бібліотека”, де повний асортимент ліків представлено безпосередньо у торговому залі аби фармацевт завжди перебував у контакті зі споживачем.

Минулого літа з’явилася «Мобільна аптека» — один з соціальних проєктів мережі, орієнтований на села, в яких немає аптек. Подорожник на колесах постійно обслуговує 45 віддалених населених пунктів Рівненської області. У цій мобільній аптеці також можна отримати препарати за урядовою програмою «Доступні ліки». Також компанія підтримала проєкт МОЗ із запровадження вакцинації в аптечних закладах, і восени Подорожник в Києві став першою в країні аптекою, в якій можна зробити щеплення. У 2024 році компанія поглибила співробітництво з освітніми закладами і стала першою приватною мережею, яка надає можливість студентам-практикантам здобувати досвід в аптеках.

Восени на базі аптеки Подорожник у Львові відкрився перший навчальний хаб. Спеціально розроблену в компанії уніфіковану програму стажування фармацевтів Подорожник START пройшли вже більше 4000 студентів з усієї країни, більше 600 з них працевлаштовані.

Другий за кількістю відкритих і працюючих аптечних закладів – мережа 9-1-1. За 2024 рік було відкрито 296 нових аптек та відновлено роботу 8 закладів. В результаті станом на 1 січня 2025 року мережа налічує понад 1780 аптек. Мережа з’явилася у 87 нових населених пунктах у 19 областях України. Минулого року аптечний ритейлер запустив новий для України формат фарм-маркетів Drogerie площею понад 300 кв. м з асортиментом понад 20 000 SKU. Тут пропонується розширений асортимент косметики, БАДів, вітамінів тощо.

Також було впроваджено інноваційні сервіси: діагностика стану шкіри за допомогою ШІ-технологій Observ 520x, термінали самообслуговування, поштомати. Три мобільні аптечні пункти (МАП) мережі обслуговують 146 населених пунктів на прифронтових територіях Харківської та Херсонської областей, де немає стаціонарних аптек. За рік понад 21 000 пацієнтів скористалися їх послугами.

В рамках корпоративної програми навчання “Upteka: Академія розвитку 9-1-1” відкрили Pharm Hub у Харкові – поєднання аптеки-музею та освітнього простору, а також запустили новий навчальний простір у Києві.

В трійку найбільших мереж входить АНЦ, товарообіг якої в 2024 році, за попередніми підрахунками, склав 34,7 млрд грн, що на 31,1%, або на 8,2 млрд грн більше, ніж у 2023 році. У 2024 році відкрито 278 аптек, з них 24 – через купівлю мережі «Не болей». Та ще проведено капітальне оновлення 27 аптек. В результаті кількість діючих аптек на початку 2025 року досягла позначки в 1436 торговельних об’єктів.

АНЦ продовжила активно впроваджує лікомати — автоматизовані системи для видачі онлайн-замовлень. Станом на 2024 рік лікомати працюють у понад 200 аптеках по всій Україні, обслуговуючи понад 700 000 клієнтів. У планах компанії — забезпечити доступність цієї послуги в усіх містах України з високою відвідуваністю аптек.

У 2024 році мережа аптек АНЦ приєдналася до програм «Національний кешбек», та «Зимова єПідтримка». Спільно з благодійним фондом «Повернись живим» запустила ініціативу «Кешбек за донат». Відтепер клієнти, які роблять донати на сайті anc.ua, отримують 1% від суми пожертви на свій бонусний рахунок Лайк у мережі аптек АНЦ, Копійка та ШАР@. Ці бонуси можна використати для придбання ліків та товарів для здоров’я в аптеках мережі.

У рамках проєкту «Турбота Lab з АНЦ та Діла» клієнти аптек АНЦ отримують 20% знижки (наразі ця знижка становить 15%) на дослідження в лабораторіях Діла, а клієнти Діла — 7% кешбеку за покупки в аптеках мережі. Це партнерство сприяє підвищенню доступності якісних медичних послуг та препаратів для українців.

Національна мережа аптек Бажаємо здоров’я теж продовжує впевнено розширювати свою присутність по всій країні. Протягом 2024 року відкрито близько 260 нових аптек, що дозволило мережі досягти позначки у понад 1200 закладів на початку 2025 року. Усі аптеки оснащені генераторами. Минулого року ритейлер провів масштабний ребрендинг у 159 аптеках, використавши нові кольори та зміну логотипу. Процес оновлення продовжиться і цьогоріч.

Національна мережа аптек Бажаємо здоров’я також запустила два мобільні аптечні пункти в Київській та Одеській областях.

Бажаємо здоров’я не лише розширює мережу, а й впроваджує новітні технології та креативні рішення. Одним із таких проєктів стала унікальна інсталяція в центрі міста Києва за адресою вул. Велика Житомирська, 14/8. Це реалістичне анатомічне серце, яке дає можливість не лише виміряти свій пульс, але й побачити, як інсталяція засвітиться в ритмі вашого серцебиття.

Крім того, мережа підключилася до державних програм “Пакунок малюка”, “Національний кешбек” та “Зимова єПідтримка”, які дозволяють клієнтам використовувати кошти надані державою на придбання необхідних лікарських засобів. Також мережа запустила доставку медикаментів спільно з Нова пошта.

Non food ритейл

На сектор непродовольчого ритейлу наразі припадає 4328 торгові точки – це майже п’ята частина від кількості магазинів усіх восьми сегментів. Галузь вже співставна за своєю «вагою» з продуктовим ритейлом, відкривши за 12 місяців майже на 180 магазинів більше, ніж FMCG-оператори – 675 точок. Хоча і закривалося непродовольчих магазинів у півтора раза більше (248 проти 189).

Основна кількість магазинів зосереджена в трьох ключових регіонах: Києві, Дніпрі та Львові – загалом 1676 точок або 39% загального числа об’єктів даного сегменту. В п’ятірку регіонів з найбільшою концентрацією непродовольчих магазинів входять також Одеса (263) та Харків (249).

В даному сегменті лідером за кількістю відкритих магазинів у топ-5 областей є мережа Аврора. За минулий рік було відкрито 360 нових магазинів, ще близько 100 діючих об’єктів модернізували та привели до стандартів з особливим акцентом на адаптацію приміщень до інклюзивних вимог. На початок 2025 року кількість діючих магазинів складала 1615 в Україні і 30 магазинів у Румунії.

Виторг мережі Аврора за 2024 рік склав 38,5 млрд грн (без ПДВ), з яких компанія сплатила 6,4 млрд грн податків та зборів. Серед місцевих бюджетів найбільше податків за рік традиційно отримав бюджет Полтави — 199,6 млн грн.

Магазини Аврора позиціонуються як “one doller store”, де швидко й зручно купувати товари для дому, канцелярію, косметику, побутову хімію та сезонні пропозиції. Наразі є два формати магазинів Аврора: площею 120-250 кв. м та магазини “Максі” із площею 250-500 кв. м з асортиментом до 7000 SKU. Вже працює понад 40 магазинів Аврора формату Максі. Більша площа дає можливість експериментувати із різними зонами всередині магазину. Тільки тут є зона швидкого перекусу, де можна приготувати каву в автоматі й підігріти їжу у мікрохвильовці. Теж є дитяча зона із місцем для дозвілля та проведення майстер-класів, зона для перевірки працездатності пристроїв.

В 2024 році компанія змінила стратегію і почала розвивати онлайн-продажі на власній платформі Avrora.ua. Окрім того, ритейлер інвестує у розвиток логістики, фокусуючись на оптимізації процесів та інноваціях, щоб знижувати витрати та підвищувати ефективність. У 2024 році Аврора придбала у Стоянці під Києвом логістичний комплекс West Gate Logistic та запустила розподільчий центр у місті Бакеу, що забезпечило подальше стрімке зростання мережі в Румунії.

Задля покращення сервісу встановили каси самообслуговування з голосовими підказками та прайсчекери (пристроїв, що дозволяють покупцям легко перевіряти ціни на товари) власного виробництва. Це повністю власна розробка, яка дає можливість оперативно вносити зміни та вдосконалювати рішення.

Найбільший український ритейлер в сегменті drogerie – мережа магазинів Eva – відкрив минулого року 65 нових торгових точок. Таким чином станом на кінець 2024-го мережа нараховувала 1109 працюючих магазинів. Загальна кількість працівників ТОВ «РУШ» (мережа магазинів Eva та еva.ua) складає понад 14 000 осіб.

Компанія постійно вдосконалює роботу своїх магазинів та відкриває нові формати. Так, у 2024 році в львівському ТРЦ Victoria Gardens було відкрито магазин формату Eva Beauty, а також презентовано перший салон краси Beauty Salon by Eva на базі Eva Beauty в Києві. Салон краси Beauty Salon by Eva площею 26 кв. м розділений на зону догляду за волоссям та косметологічний кабінет. Серед відкритих магазинів Eva переважають точки у форматі «Жіноча енергія».

Не менш активно компанія розвиває напрям електронної торгівлі. Частка eva.ua в загальних продажах в середині 2024 року перевищила 14%. Ця цифра є однією з найвищих у схожих моделях бізнесу на українському ринку. Також минулого року інтернет-магазин eva.ua повноцінно запрацював як маркетплейс. У 2024 році середньоденна кількість покупок на еva.ua збільшилась з 10 000 – 12 000 до близько 20 000. А у пікові моменти Чорної п’ятниці та передноворічного періоду інтернет-магазин за добу отримував до 55 000 замовлень.

 

Ще один серйозний гравець на ринку beauty and drogerie – мережа крамниць Blisk, родом з Вінниці, яка спочатку була відома під назвою Шик і Блиск. Наразі вона представлена у 16-ти областях України, маючи 191 діючий торговельний об’єкт на початок 2025 року. За минулий рік відкрито 14 нових магазинів, а ще в 72 проведено реконструкцію. Комплексне переобладнання включає оновлення торгового простору, оптимізацію розміщення товарів для зручної навігації та розширення торгової площі.

Окрім того, було додано нові категорії товарів та суттєво розширено асортимент існуючих категорій. Зокрема ребрендинг вивісок, збільшення торгових площ та суттєве розширення асортименту відбулося в 36 локаціях.

У 2024 році мережа Blisk зробила значні кроки в напрямку інновацій та оптимізації своїх бізнес-процесів. Основний акцент був поставлений на покращення клієнтського досвіду та оптимізацію процесу відкриття нових магазинів. Так, було модернізовано програму лояльності з впровадженням чат-боту BliskClub та персональних купонів на знижки, адаптованих до вподобань кожного клієнта на основі попередніх покупок і поведінкових даних. А завдяки використанню сучасних технологій вдалося значно покращити швидкість та якість аналізу нових локацій.

Так само автоматизація підвищила ефективність рекрутингу, а для розвитку персоналу компанія створила власну академію, де працівники проходять навчання з сервісу, вдосконалюють професійні навички.

Food ритейл

Сегмент продовольчого ритейлу складає суттєву частку вітчизняної роздрібної торгівлі – майже 22%. У грудні 2024 року по всій Україні працювало 5119 магазинів різного формату: від гіпер- та супермаркетів до магазинів біля дому. За рік їх кількість збільшилася на 310 точок, з урахуванням закриття 189 магазинів.

Найбільша концентрація food-ритейлерів у Києві та області – 1542 торгових точки. Втричі менше щільність покриття у Львівській області (538), а на третьому місці за максимальною кількістю магазинів знаходиться Дніпропетровська область (365). В п’ятірку також входять Одеська та Кіровоградська області.

Беззаперечний лідер цього сегменту – мережа АТБ, яка станом на початок 2025 року вже має 1257 магазинів. Минулого року ритейлер додав 47 нових точок, а ще в 11 об’єктах провів реконструкцію. Товарообіг магазинів АТБ у 2024 році, за попередніми підрахунками, складає 248,3 млрд грн, що на 15%, або на 32,6 млрд грн більше, ніж у 2023 році. Гарні фінансові результати дали змогу компанії інвестувати в подальший розвиток майже 15 млрд грн, що на 25%, або на 3 млрд грн, більше, ніж у попередньому році.

В корпорації впровадили та реалізували ряд проєктів у сфері енергетичної безпеки, екології та цифрових інновацій. Так, понад 1200 магазинів АТБ обладнали генераторами (98% мережі). Також 40 магазинів вже мають сонячні електростанції й ще 180 магазинів на стадії облаштування. В сфері екології логістичні підприємства корпорації при взаємодії з постачальниками (овочі/ фрукти) перейшли на багатооборотну пулінгову тару. Сума інвестицій в цей проєкт – 185 млн грн.

Серед цифрових інновацій – запуск мобільного додатку АТБ 2.0, який до кінця 2024 року завантажили понад 1 млн разів. В ньому тепер є новий сервіс «Гаманець АТБ», що дозволяє накопичувати, зберігати та використовувати кошти у вигляді балів та розраховуватися ними у мережі. А також – підключено сервіс «Е-чек» для покупців. Окрім того, ритейлер запустив нову ВТМ «День у день».

Лідером за темпами зростання мережі в 2024 році став регіональний гравець – мережа магазинів біля дому Mashket, яка обігнала АТБ, Thrash!Траш! і Фора за кількістю нових відкритих торгових точок. Mashket на грудень 2024 року налічувала майже 70 магазинів у шести областях та 16 містах України. За рік відкрили 67 нових точок, половина з яких – франчайзингові, а ще 10 – переформатували з мережі Домашній маркет. Нагадаємо, бренд Mashket з’явився в 2023 році в результаті ребрендингу мережі Домашній маркет й тоді відкрили дев’ять магазинів. А на 2025 рік у планах – понад 100 нових точок.

Mashket – одна з чотирьох продуктових мереж компанії Альянс Рітейл Груп. У її портфелі – понад 170 торгових точок на початок січня 2025-го: 71 магазин біля дому Домашній маркет, 11 супермаркетів Osnova площею від 500 кв. м, 24 магазини «Pro – просто продукти». Виторг Альянс Рітейл Груп за дев’ять місяців 2024-го зріс майже вдвічі рік до року – з 480 млн грн до 897 млн грн.

Мережа працює в середній ціновій категорії. Площа магазинів – від 50 до 350 кв. м із додатковими зонами для приготування хот-догів, піци, кави. Відкриття одного маркета коштує від $20 000. Проте у 2024 році були не тільки відкриття понад 20 магазинів, з них близько 10 нових Mashket було закрито. Бо якщо за 2-3 місяці магазин не показує операційний прибуток – його закривають. На початок січня 2025 року працювало 62 маркети Mashket. У цьому році компанія планує переформатувати 50 торгових точок, а проєкт Домашній маркет поступово закриватимуть.

Серед продуктових магазинів в Україні за франшизою розвиваються також мережі box експрес маркет, Родинна ковбаска, Еко Лавка, Власна ферма, Наш Край, SPAR.

Мережа Файно Маркет відкрила новий магазин у Черкасах (+фото)

Ще один активний регіональний гравець – мережа магазинів Файно Маркет. Згідно зі звітом компанії, у 2024 році ритейлер відкрив 27 нових магазинів, один з яких повністю реконструювали. В результаті мережа  розширила свою присутність до п’яти областей, зокрема тепер Файно маркет працюють у Кіровоградській, Черкаській, Одеській областях та зокрема в нових регіонах — Миколаївській та Дніпропетровській областях. В грудні 2024 року налічувалося 198 торгових точок Файно Маркет в 69 населених пунктах. Загальна площа магазинів мережі складає більше 45 000 кв. м. В 2025 році планується відкрити не менше 30 нових магазинів та вийти в іще один регіон.

Минулий рік в компанії почали з повного перезапуску мобільного застосунку та програми лояльності «Бонусна». Крім оновлення функціоналу самого застосунку, інтегрували нову CRM систему. В 2024-му кількості чеків збільшилася на 25%. Особливо цінним для ритейлера є зростання кількості активних користувачів програмами лояльності, які забезпечують майже 50% товарообігу. Наприкінці року запустили нову ВТМ «Marko» в категоріях вино та бренді. Ця продукція випускається на потужностях виробників з Франції та Грузії.

Також повністю автоматизували усі складські процеси (є РЦ площею 15 000 кв. м ), що дозволило скоротити на 40% час обробки товару та поповнення полиці. А використання паперу – на 65%.

Магазини техніки та електроніки

В грудні 2024 року в Україні працювало 1942 магазини техніки та електроніки. За 12 місяців було відкрито 138 нових та відновлених магазинів і зачинено – 84. Відповідно чистий приріст склав 54 торгових точки. На цей сегмент припадає трохи більше 8% від загальної кількості магазинів.

Найбільша концентрація торгівлі технікою та електронікою, звісно, в Києві та області – 400 точок. Вполовину менше магазинів у Львові (180) та Дніпрі (174). Але якщо в Дніпрі та Києві продовжується тренд на розширення мереж, то на Львівщині сталося помітне скорочення кількості магазинів. Так само як на Харківщині, де на один відкритий за цей період магазин вийшло аж сім тих, що припинили роботу. В п’ятірку регіонів з найбільшим розвитком цього сегменту ритейлу потрапили Київ, Львів, Дніпро, Одеса та Харків.

В інших регіонах спостерігається доволі стала картина з кількістю працюючих магазинів техніки та електроніки. Більше половини нових торгових об’єктів – це точки п’яти мереж: Кібернетики, Алло, Yabluka, Lifecell, Moyo.

Мережа Кібернетики відкриває флагманський магазин у столиці

З початку 2024 року мережа Кібернетики відкрила 23 нові магазини, серед яких і флагманський магазин площею 1272 кв. м у столичному ТРЦ Lavina Mall. Нові точки відкривалися практично по всій країні, за виключенням декількох регіонів. Це результат реалізації стратегії розвитку, спрямованої на масштабування мережі магазинів Кібернетики, де середня площа торгової точки становить 94 кв. м.

Магазини працюють переважно у форматі стріт-ритейлу, пропонуючи клієнтам гаджети, аксесуари, комп’ютерну техніку, велику й малу побутову техніку, підкріплюючи це різноманітними видами розрахунку та сервісними послугами.

Крім того, компанія активно розвиває свій інтернет-магазин, впроваджуючи омніканальну модель продажів та пропонуючи розширений сервіс для клієнтів. Швидкому розвитку сприяла підтримка партнерів — постачальників і фінансових установ. Зокрема, фінансування відбувається за рахунок внутрішніх і зовнішніх інвестицій. Власні кошти компанії спрямовуються на ремонт, відкриття, дизайн магазинів, тоді як закупівля товарів відбувається через товарні кредити від партнерів.

Компанія активно інвестує в навчання персоналу, що дозволяє підвищити ефективність роботи на кожному етапі відкриття нових магазинів. Потужний бренд роботодавця став однією з ключових переваг компанії, яка робить ставку на молодь, жінок і мотивованих працівників.

Друге народження магазину Comfy у ТРЦ Appolo у Дніпрі

Водночас компанія Comfy, яка є одним з лідерів ринку, в 2024 році досягнув рекордного результату по виторгу – вперше з дня заснування подолавши позначку в $1 млрд. Це також вплинуло і на суму сплачених за період податків та зборів. За 2024 рік до державного бюджету ритейлер сплатив понад 2 млрд грн — майже вдвічі більше, ніж торік.

На динаміку показників компанії вплинули фокус на масштабування бізнесу та оновлення формату й мережі. У 2024 році ритейлер відкрив вісім нових магазинів в Олександрії, Бердичеві, Ходосівці, Могилів-Подільському, Хмельницькому, Вінниці, Львові та навіть прифронтовому Запоріжжі. А також відновив магазини у Дніпрі, Кривому Розі та Ірпені, які постраждали внаслідок ударів російських ракет.

Крім того, Comfy оновив усі існуючі магазини під зміни попиту й поведінки клієнтів та асортименту. У 2024 році до завдань переформатування додалося оновлення зони видачі інтернет-замовлення, чого вимагає суттєве зростання онлайн-продажів компанії (частка онлайн-продажів перевищила 30%, а Comfy став №2 гравцем українського e-commerce за версією Forbes).

Від продавця до директора у 23 роки: Comfy масштабує співпрацю з українськими вишами

Ритейлер разом із платформою Prometheus запустив безкоштовний курс-професію “Менеджер з маркетингу” для українців, які втратили роботу внаслідок війни. Програму перекваліфікації пройшли 500 українців.

За результатами рейтингу, сформованому у 2024 році Асоціацією ритейлерів України та YouControl.Market, компанія увійшла до десятки найбільших за оборотом ритейлерів та зайняла 13 місце серед компаній найбільших платників податків.

Fashion-ритейл

Сфера торгівлі одягом, взуттям та аксесуарами, яка суттєво постраждала від повномасштабного вторгнення, досить добре відновляється. У грудні 2024 року в Україні працював 841 магазин і це на 164 торгових точок більше ніж на початку року, враховуючи, що на 212 нових магазинів припадає 48 закритих.

Найбільша концентрація fashion-ритейлерів спостерігається в Києві (291 точка), що в 3-5 разів перевищує кількість роздрібних точок у Львові (105), Дніпрі (73) та Одесі (59). В п’ятірку входить ще Харківська область, але на відміну від інших, тут баланс відкритих/закритих магазинів є негативним. У Харківському регіоні зафіксовано найбільше закритих точок fashion-операторів – 14 магазинів. Водночас найбільший приріст стався у Волинській та Івано-Франківській областях, де додалося по десятку нових магазинів. Найактивніші гравці – Sinsay, Sezon, Adidas, Colin’s, Solmar.

Найактивніше розвивається компанія Sinsay, вкладаючи всі внутрішні кошти на масштабування, без залучення зовнішнього фінансування. За період 2024 року відкрито 122 нових магазина, з яких 4 було наново відкрито у новому форматі (в ТРЦ РайON, Victoria Gardens, Подоляни, Leopolis King Cross). Новий формат передбачає наявність в магазині окрім жіночого відділу також відділу для чоловіків, дитячого відділу та товарів для дому. Загалом нові магазини охопили площу в 107 852 кв. м.

Всього на кінець 2024 року в мережі працював 171 магазин Sinsay. За рік магазини бренду вперше з’явилися в більш ніж 50 населених пунктах, включаючи Білу Церкву, Бориспіль, Боярку, Броди, Чорноморськ, Дрогобич та багато інших. В 2024 році відкрився магазин у харківському ТРЦ Nikolsky на паркінгу, цей магазин працює навіть у повітряні тривоги.

Фінансові показники ритейлер не розкриває, а серед інноваційних проєктів у першу чергу тут відзначають розробку мобільного додатку Sinsay як стратегічний крок для стимулювання онлайн-продажів. Доступ до аналітичних даних про поведінку користувачів додатку допомагає краще планувати маркетингові кампанії, персоналізувати взаємодію з клієнтами та збільшувати продажі.

Бренд Solmar за останні чотири роки створив власну торговельну мережу в Україні, а також відкрив два магазини в Польщі та вийшов на ринок США онлайн-продажами. Навесні минулого року мережа налічувала 17 магазинів, а вже до кінця 2024-го додала 8 нових точок.

З них три в нових містах: Харків, Полтава, Дніпро. Здійснили релокацію двох існуючих магазинів з другого на перший поверх в столичному ТРЦ Dream та львівському ТРЦ Victoria Gardens. Флагманський магазин в ТРЦ Forum Lviv було реконструйовано з втіленням нової концепції обладнання та освітлення. А також відкрили найбільший за площею флагманський магазин в ТРЦ Respublika Park.

Jewelry ритейл

Торгівля ювелірними виробами, яка чи не найбільше постраждала від російського вторгнення, досить непогано відновилася. Так, станом на грудень 2024 року працювало вже 903 точки. За 12 місяців додалося 93 магазини, хоча з урахуванням 50 закритих торгових точок виходить на 43 більше.

П’ята частина торгових точок припадає на столичний регіон (203). Вполовину менше магазинів у Дніпрі (96) та Львові (74). У топ-5 регіонів входять ще Одещина та Харківщина. Але тільки в Києві та області, а також у Харкові помітний загальний приріст кількості магазинів. В інших регіонах суттєвий чистий приріст зафіксовано на Волині, Вінниччині, Хмельниччині.

Паливний роздріб

Мережі АЗК в Україні майже зупинили свій розвиток, досягнувши рівня в 1815 працюючих АЗК станом на грудень 2024 року. Це лише на 26 заправок більше, ніж у 2023-му, враховуючи закриття однієї АЗК. Але в даному випадку впливає специфіка галузі, коли не має економічного сенсу підвищувати щільність розташування АЗК на основних трасах.

По концентрації заправок Київський регіон майже вдвічі випереджає Львів та Дніпро: 328 проти 199 і 162 АЗК відповідно. В п’ятірку регіонів з найбільшою концентраціє заправок також входять Одеська та Закарпатська області, де працює 149 та 99 АЗК відповідно. Також видно, що приріст заправок відбувається лише в областях, розташованих з півночі на південь вздовж Дніпра – Київській, Черкаській, Дніпропетровській, Запорізькій. А також на заході країни.

Наприклад, один із великих гравців на паливному ринку – мережа ОККО – відкрила 8 нових АЗК (два в Київській області та по одному в Черкаській, Миколаївській, Івано-Франківській, Тернопільській, Чернівецькій областях й на виїзді з Житомира в напрямку Києва). Всі нові комплекси традиційно мають у своєму складі магазин та кафе. Станом на початок 2025 року всі АЗК, яких зараз у мережі 410, забезпечені дизель-генераторами, більшість – Starlink.

Мережа ОККО продовжила розвивати мережу швидкісних зарядок для електромобілів. В 2024 році компанія встановила 7 Ultra Fast Chargers на 4 АЗК – в Київській та Рівненській областях, в місті Дніпро та на виїзді з міста (селище Слобожанське). Таким чином, в мережі на двох потокових трасах – Київ-Одеса і Київ-Львів-Чоп, а також в’їзді/виїзді з Києва у бік Полтави й Харкова і у великих містах вже працює 39 Ultra Fast Chargers на 22 АЗК (по 2 чи 1 зарядок на одному АЗК). 

За підсумками діяльності у 2024 році компанії, що входять до складу групи ОККО, сумарно заплатили 21,1 млрд грн податків до бюджету та державних фондів. Це на 5,6 млрд грн, або на 36%, більше, ніж у 2023 році.

В 2024 році мережа ОККО першою серед учасників ринку паливного рітейлу почала розвивати сервіс ОККО Drive, що дозволяє замовити їжу та напої з асортименту кафе, магазинів, не виходячи з автомобіля. В 2024 році відкрито чотири ОККО Drive, три з яких у Львові, й один в Тернополі – на новому АЗК, який було введено у минулому році.

Своєю чергою, за 2024 рік мережа АЗК WOG перерахувала до бюджетів усіх рівнів 15,6 млрд грн гривень, що на 48% більше за попередній рік. На початок 2025 року кількість працюючих АЗК мережі складає понад 360.

Влітку 2024 року в Києві на вул. Іллєнка, 50 А, відкрився АЗК WOG в концептуально новому city-форматі. Це перший автозаправний комплекс, побудований компанією з нуля під час повномасштабної війни. На АЗК облаштовано безбар’єрний простір. На АЗК одночасно може заправлятися 12 авто, також є швидкісна зарядна станція Kostad unity 60, загальною потужністю 60 кВт. Працює WOG Market та WOG cafe.

У 2024 мережа WOG продовжила реновацію своїх об’єктів. Зокрема, капітальну реновацію АЗК здійснили на об’їзній Звягеля на Житомирщині. Також WOG відновив зруйнований окупантами АЗК в Чернігові на проспекті Миру, 231 А.

WOG Cafe розгорнула найбільшу національну монобрендову мережу кав’ярень кави без кофеїну. Наразі посмакувати кавою без кофеїну можна на 130 міських та трасових заправках. До літа 2025 року географія проєкту розшириться та налічуватиме 250 таких кав’ярень. Кава на безлактозному молоці – наступний крок у розвитку кавової стратегії компанії  WOG.

Торгівля будматеріалами

Сегмент магазинів DIY-формату за підсумком 2024 року став єдиним, що продемонстрував повільну динаміку: на 17 нових магазинів припадає 12 зачинених. Тут наразі працює 132 магазини. Враховуючи, що відкриття кожної такої точки потребує значних фінансових ресурсів, бо це торгівля часто великогабаритним і дуже різноманітним товаром, не варто очікувати великої кількості нових магазинів. Також ці великі об’єкти стають ціллю для ворожих атак.

Основна частина торгівлі зосереджена у столичному регіоні – 33 магазини, або чверть всіх торгових точок даної сфери. В трійку регіонів з найбільшою концентрацією будівельних магазинів також входить Львівська (17 точок) та Волинська (11) області. Взагалі видно більшу концентрацію будівельного ритейлу на заході країни. Відповідно, чим далі на схід, тим менше подібних магазинів і навіть у місцях великої концентрації цього виду ритейлу спостерігається скорочення числа торгових точок: у Дніпрі, Одесі та Харкові.

В топ-5 регіонів також входять Івано-Франківська область, де розташовано 10 локацій, і Рівненська з 8-ма торговими точками. Ще привертає увагу Закарпатська область, де як і в Дніпрі працює шість магазинів.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку