Президент ТПП України: ТРЦ і рітейлери знаходяться в одному човні. Треба домовлятися
Президент Торгово-промислової палати України Геннадій Чижиков розповідає про те, чому сертифікат про форс-мажор в переважній більшості випадків не знадобиться ні рітейлерам, ні девелоперам.
Цей текст доступний також російською мовою
В рамках проекту «За рамками рітейлу» співзасновник Асоціації Рітейлерів України Андрій Жук обговорив з президентом Торгово-промислової палати України Геннадієм Чижиковим проблему карантину. Як бізнесу пережити цей період, чи вважається це форс-мажором для торгових центрів і компаній, як вести себе рітейлерам в нинішніх умовах економіки, – відповідає на запитання Геннадій Чижиков.
– Кабінет Міністрів постановив закрити всі торгово-розважальні центри, підприємства торгівлі, крім банків, продовольчого рітейлу і магазинів зв’язку. Вчора Верховна Рада визнала, що закриття магазину є форс-мажором. Яка позиція Торгово-промислової палати України?
– Карантин – абсолютно нова ситуація для більшості українських підприємців. Природно, ми бачимо, що чимало хто з них знаходяться в ситуації стресу. Тому в першу чергу всім потрібно заспокоїтися і розібратися в питанні.
В першу чергу потрібно сказати, що депутати не визнавали факт закриття магазинів форс-мажором, а внесли зміну в законодавство, відповідно до якого карантин – це умова для визнання тієї чи іншої ситуації форс-мажором. Зараз для більшості підприємців слово “форс-мажор” -це якесь чарівне рішення, здатне вирішити всі проблеми.
Дехто вважає, що якщо у них немає грошей на розрахунковому рахунку або вони не можуть вчасно поставити товар — це форс-мажор. У ситуації підвищеного стресу багато хто плутає поняття.
В Україні, як і в усіх інших країнах, видавати сертифікат про форс-мажор уповноважена Торгово-промислова палата. На кожному регіональному сайті ТПП України є вся інформація щодо надання рішення про форс-мажор. Тому кожен бажаючий може в онлайн-режимі подивитися, які документи необхідні для отримання цього сертифіката.
Ми рекомендуємо не бігти в ТПП з вимогою: “дайте мені довідку!” , а спочатку перевірити, чи правильно оформлені документи всередині підприємства, чи є наказ про закриття підприємства або зупинення його діяльності, до яких наслідків ця зупинка веде по відношенню до контрагентів, як вона зачіпає ті чи інші інтереси. При цьому важливо відразу проінформувати контрагента про неможливість виконати ті чи інші зобов’язання.
– Я правильно розумію, що закриті на карантин торгові центри і орендарі звільняються від орендних плат?
– Я, як президент Торгово-промислової палати України, можу тільки говорити про ті умови, на основі яких ми можемо видавати свідоцтво або сертифікат про форс-мажор. Сертифікат про форс-мажор не звільняє, він є одним з елементів доказу того, що підприємство через обставини, що сталися, не могло виконувати свої зобов’язання.
Коли форс-мажорна ситуація трапляється між контрагентами на території однієї країни, ми говоримо: “Домовляйтеся”. У 95% випадках сертифікат про форс-мажор на знадобиться.
Ми всі знаходимося в одному човні. Не буває такого, що я несу збитки, а ти не несеш. Бізнес завжди домовляється. Кожен торговий центр прекрасно знає економічний стан будь-якого свого партнера і навпаки. У той же час, в 3-5% випадків сторонам не вдається домовитися, і суперечка призводить до судового розгляду. У цьому випадку сертифікат про форс-мажор може виступати одним з доказів.
– З одного боку, чимало рітейлерів зараз не можуть платити оренду, але з іншого, і девелопери через це не можуть виконувати свої зобов’язання перед кредиторами. Документ про форс-мажор також необхідний і торговим центрам, якщо вони не зможуть домовитися зі своїми банками-позичальниками?
– Ситуація стосується всіх: і торгових центрів, і рітейлерів. Тому будь-якому бізнесу перш за все важливо правильно оформити документи на той випадок, якщо дійде до судових розглядів.
Важливо відразу приступати до переговорів за договорами. І максимально детально прописувати всі умови: можна чи не можна перенести термін оплати, чи можна на цей термін не включати штрафні санкції, якісь інші зобов’язання, відстрочити, відкласти або не включати якийсь механізм, що здатний привести до погіршення становища однієї зі сторін.
Що стосується питання орендної плати, то мені, як представнику Торгово-промислової палати, складно його прокоментувати. У будь-якому випадку це договірні відносини між двома сторонами. І в даному випадку обидві сторони несуть втрати.
– У вас досвід роботи в цій сфері більше 20 років. В Україні було щось подібне в такому масштабі?
– В такому масштабі, звичайно, ні. Більше того – ніхто у світі такого не проходив. Ми зараз дуже глибоко вивчаємо практику інших країн. Україна певною мірою вже стикалася з аналогічними ситуаціями: військові дії на Сході, які торкнулися певної частини бізнесу, кібератаки Petya та інше.
– Під час Євромайдану була в чомусь схожа ситуація з ТЦ Globus, коли орендодавець зобов’язував платити рітейлерів незважаючи на події, що відбуваються навколо.
– Думаю, що у представників торгових центрів повинно вистачати мудрості для того, щоб йти на поступки. Вони прекрасно обізнані про ситуацію у тих, хто знаходиться на їх території, і повинні вміти домовлятися.
Зараз економічна криза активно проявляється у світі і вже наближається до України. В таких умовах торгові центри самі зацікавлені в тому, щоб зберегти орендарів.
Їм потрібно діяти дуже акуратно і виважено. Вони з рітейлерами знаходяться в одному човні і, якщо показувати свій характер, не виграє ніхто. Повинна бути солідарність: орендарі повинні розуміти, що їм потрібно гідне місце для торгівлі, а девелопери – що без магазинів вони не зможуть працювати.
Повна версія відеоінтерв’ю
– Чи зможете ви впоратися з тією масою заяв, які можуть прийти на розгляд? В Україні працює 300 торгових центрів. Якщо припустити, що в середньому в кожному торговому центрі 100 орендарів, у нас вийде 30 000 форс-мажорних ситуацій. А якщо припустити, що торгові центри – це всього лише 10% від усього обсягу ринку, то ви можете отримати до 300 000 потенційні заявок.
– Коли починалися відомі події на Сході, тільки в одній Донецькій області було 25 000 підприємств. Але ми гідно пройшли той період. Звичайно, хтось був задоволений, хтось ні. Але зрозумійте правильно, багато хто хоче використовувати отримання сертифіката не зовсім там, де він потрібен, а іноді і зловживають. Для цього є міжнародна практика і дія прямого Закону. Держава може сказати, що всі підприємства опинилися в такій ситуації, що у всіх форс-мажор. Але в жодній країні світу держава ніколи так не робить, бо кожна ситуація – це окрема історія. Я б не драматизував ситуацію.
Вже кілька днів діє карантин, йде велика кількість дзвінків, але жодного звернення за довідкою про форс-мажор досі не було.
У будь-якому випадку для підготовки будь-якого звернення до нас, бізнес повинен підготувати наказ, показати копії договорів, оповістити своїх контрагентів. Потім він повинен правильно оформити заявку, зайти на сайт, зателефонувати нам, відправити фото електронною поштою. Після цього протягом 7-10 днів ми розглянемо і підготуємо йому відповідний висновок.
Читайте також
Роман Ємець, ТРЦ Dream Town: З орендарями нам доведеться приймати однаково болісні рішення