Бойова франшиза: як швидко масштабувати бізнес у воєнний час

Бойова франшиза: як швидко масштабувати бізнес у воєнний час

27.05.2022 09:00
  2460
Костянтин Симоненко

Власник Lviv Croissants Андрій Галицький, засновниця мереж стріт-фуд Truckttoria та Хотдожна Віолетта Летта, та власниця компанії Franchise Group Мирослава Козачук розповіли про свій досвід розбудови бізнесу за схемою франчайзингу під час війни.

Цей матеріал доступний російською мовою

Під час RAU вебінару «Стабільність в період нестабільності. Франчайзинг як інструмент росту бізнесу у воєнний час» власник Lviv Croissants Андрій Галицький, засновниця мереж стріт фуда Truckttoria та Хотдожна Віолетта Летта, а також власниця компанії Franchise Group Мирослава Козачук розповіли про те, як війна вплинула на бізнес, можливості релокейту на захід України чи в Європу. А також поділилися інсайтами про специфіку роботи по франшизі за кордоном та своїми діями, які допомагають зберегти компанії та вивести їх на новий рівень.

Їх приклади цікаві різностороннім досвідом. Бувалий продавець франшиз Андрій Галицький та підприємниця Віолетта Летта, що тільки розпочинає цей шлях розвитку свого бізнесу. Причому обоє працюють не тільки в Україні, але й починають освоєння сусіднього польського ринку. Багато в чому цим планам «посприяла» повномасштабна війна з росією.

Війна та круасани

Перші декілька днів вторгнення 90% мережі Lviv Croissants не працювало, бо в цей час концентрувалися на релокації команд, які займалися по всій країні запуском нових закладів. В тому числі допомагали евакуювати родичів і близьких своїх партнерів по франшизі. Згодом поступово почали відновлювати роботу: спочатку на заході країни, а потім рухалися далі на схід аж до Дніпра. В березні запустили 60 пекарень, а до середини травня вже працювало 107 закладів. Нещодавно почали роботу дві пекарні в Харкові, від якого вдалося відтіснити ворога. Звісно, прийшлося повністю перебудовувати логістику та шукати нових перевізників. Було знищено дві пекарні в Маріуполі, в Харкові зазнали пошкоджень, але, на щастя, всі партнери-франчайзі наразі живі-здорові. І навіть в Бучі, Ірпені та Гостомелі пекарні вистояли та готуються до відкриття (лише в Гостомелі партнер має ще закінчити серйозний ремонт в будівлі).

До війни у Lviv Croissants було 26 власних закладів, а загалом на початок війни налічувалося 148 закладів. Мало би бути 150 з урахуванням точок в Луцьку та Мукачево, які відкрилися вже під час війни, але війна все змінила.

Як пояснила власниця компанії Franchise Group Мирослава Козачук, зазвичай приблизно 15% мережі належать її власникам, а відповідно 85% – працюють по франшизі. Власні заклади мають бути у максимально різних локаціях, аби мати відповідний досвід запуску та роботи, щоб передати його партнерам.

Ставка на франшизу

Продавати франшизу на торгівлю хотдогами Віолетта Летта почала у грудні минулого року. На той момент уже працювало 10 власних точок Хотдожна в Одесі. Якраз на початку лютого 2022 року було продано дві перших франшизи у Києві та Львові та згідно планам до кінця року мало би бути вже півсотні закладів. Але початок активних бойових дій не дав реалізувати всі проекти. Тому було прийнято рішення розвиватися також і в Польщі. Перед виїздом за кордон Летта виплатила всім співробітникам зарплатню. Напівпідвальне приміщення на 150 кв. м, де знаходиться офіс та заготівельний цех, працівники використовували як укриття, бо перші два тижні Одесса чекала на висадку ворожого десанту. Коли за три тижні нічого не змінилося, почали працювати в звичному режимі. Були труднощі з постачальниками, в тому числі продуктів, а також різкий стрибок цін буквально на все внаслідок здорожчання логістики.

Аби втримати бізнес, в компанії оптимізували все що можливо, зокрема, зменшили зарплати персоналу на 20%. Одна з точок постраждала від наслідків ракетного удару неподалік, тому її тимчасово закрили.

Проте навіть зараз в Києві та Львові є інтерес до купівлі франшизи Хотдожна і тому в компанії роблять ставку саме на розвиток по цій моделі. Але спочатку тільки в Україні й лише згодом – у сусідній Польщі й далі у Європі.

Вихід за межі країни

Наразі відбувається реєстрація всіх необхідних документів, в тому числі товарного знаку Хотдожна та Truckttoria. «Але я бачу можливість перших відкриттів по франшизі тільки після того, як сама спробую та матиму відповідний досвід», – каже Віолетта Летта. За її словами, запуск першої точки в Кракові буде через місяць-півтора, ще приблизно три місяці піде на розуміння місцевого споживача та місцевих продуктів, розміру середнього чеку та правил оподаткування, і тільки тоді можна буде говорити про повноцінний запуск франшизи. Тому що, як показує досвід, фінансова модель, яка працює в Україні, не працює у Польщі.

«До речі, в Польщі ти не маєш права продавати франшизу допоки сам не пропрацював тут один рік», – додає Летта. Тим самим влада страхується від нечесного підприємництва, хоча, при бажанні ці обмеження теж можна обійти. «Такі приклади вже є», – каже Мирослава Козачук.

У Андрія Галицького вже є негативний досвід самостійного виходу на польський ринок, тому тепер він організує свій бізнес із місцевими партнерами, які вже працюють тут багато років. Й лише згодом мова може йти про продаж франшизи на польському ринку. «Якщо модель буде успішна, то ми не будемо чекати рік, а одразу почнемо формувати пропозицію, зокрема тим, хто переїхав до Польщі та планує відкрити свій бізнес», – пояснює Галицький.

Доречі, після знаменитого візиту Анджеліни Джолі мережа закладів Lviv Croissants стала в Україні справжньою love mark. Виручка цієї пекарні досі більша на 20-25% ніж було до того. Власник мережі Андрій Галицький сподівається, що після візиту Джолі Lviv Croissants буде простіше закріпитися на польському ринку. Нагадаємо, вперше у Польщу мережа вийшла у 2018-му, але через рік закрила неприбутковий заклад: помилились з вибором локації та асортиментом.

Сприятливий час

Під час війни поляки суттєво спростили правила для відкриття бізнесу українцями. Так, достатньо отримати особистий код і навіть по українському паспорту можна стати підприємцем. Ба більше, два таких підприємця можуть об’єднати зусилля в так званій «спілка цивільна» й бути партнерами зі спільним рахунком (але це не буде юрособа). Треба також пам’ятати, що тут навіть для стріт-рітейлу існує практика внесення депозиту в розмірі 3-4-місячної плати за оренду приміщення. В Україні таке практикують лише в торгівельних центрах.

Додатковою перевагою польського ринку є територіальна близкість. Тому, маючи власне сучасне виробництво у Львові, на створення якого пішло три роки та мільйони гривень, Lviv Croissants планують завозити свою продукцію, а не організовувати все на місці.

Але не тільки за кордоном зараз сприятливий час для розвитку франшизи. За словами Андрія Галицького, зараз у західних областях України, наприклад, на Закарпатті, виторги мережі зросли утричі за рахунок тих, хто переїхав у більш безпечні місця. Але й у столиці приблизно з десяток партнерів шукають підходящі локації для нових закладів. Тому що саме зараз найкращий час для оренди або придбання гарних приміщень за адекватні гроші.

Франшиза як інструмент для зменшення ризику втрати інвестицій підходить для цього найкраще. Звісно, після перемоги найбільшим попитом будуть користуватися проекти, які потребують небагато грошей та гарантують швидку віддачу. А також ті, що спрямовані на задоволення нагальних потреб населення, тобто в сфері громадського харчування, медицини, освіти тощо.

До того ж, випробування війною виявиться найкращим тестом на стійкість та спроможність вести бізнес тим, хто продає франшизу. Очевидно, що залишаться лише кращі моделі. Наприклад, зараз у Польщі добре розвиваються проекти П’яна вишня, Хінкальня, а також перукарні Haircut Express («Экспресс-стрижка»). В Україні виділяють франшизи Нова пошта, Франс.уа та Сімейна пекарня й багато інших.

Читайте також –

Комунікації рітейлу під час війни. Принципи та кейси Comfy


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку