Головна > Досвід > Історії компаній > Війна фаст-фудів: 65 років протистояння McDonald’s і KFC
Війна фаст-фудів: 65 років протистояння McDonald’s і KFC

Війна фаст-фудів: 65 років протистояння McDonald’s і KFC

Як два локальні бренди стали законодавцями швидкого харчування у світі, але й досі ведуть завзяту боротьбу між собою.

Цей матеріал доступний російською мовою

Дві найбільші міжнародні мережі ресторанів швидкого харчування McDonald’s та KFC створені в Америці, в 1950-х роках та працюють за системою франшизи. Обидві компанії були продані засновниками ще до того, як отримали світове визнання. Вони мають схожі формати, меню, локації, ідеологію бізнесу, але чомусь один з них вважається більш успішнішим. Investory News дізнавався, чому інвестори відають перевагу McDonald’s, та що не так з “формулою успіху” KFC. Портал RAU вибрав найцікавіше із цієї розповіді.

Розвиток бізнесу

Компанія McDonald’s із самого початку розвивала свій бізнес, як самостійна та незалежна корпорація на чолі з Реєм Кроком. Він викупив готовий максимально автоматизований та оптимізований фаст-фуд концепт у братів МакДоналд.

Запорукою успіху компанії стали жорсткі стандарти якості продукції, рецептур, підготовки кадрів, чистоти та адекватність цін. Ці стандарти витримуються протягом багатьох років.

У той час як KFC неодноразово переходила “з рук у руки”, стаючи часткою великих корпорацій. Таких як Heublein з Коннектикуту, що займалася продажем упакованих продуктів, або PepsiCo, основною діяльністю якої був випуск та реалізація газованих напоїв. Ці угоди призводили до дестабілізації KFC через багатопрофільність цих корпорацій та високу конкуренцію з подібними мережами, такими як Burger King та Wendy’s.

У серпні 1997 року PepsiCo виокремила KFC, Pizza Hut та Taco Bell в спеціалізовану ресторанну компанію Tricon Global Restaurants, яку згодом перейменували у Yum! Brands. З цього часу почався новий розвиток підприємства.

Кількість ресторанів та фінансові показники

Під торговою маркою McDonald’s на кінець 2018 року працювало 37 855 ресторанів, з них 35 085 на правах франчайзингу. Корпорація входить до списку найбільших компаній США Fortune 500 (2019 рік – 149-е місце). Станом на 2019 рік під брендом KFC працювало понад 15 000 торгових точок в 134 країнах світу.

Капіталізація компанії McDonald’s складає понад $162 млрд, одна акція компанії коштує близько $216. А от KFC самостійно так і не проводило публічного розміщення акцій. Але корпорація Yum! Brands на сьогодні має капіталізацію понад $32 млрд. Одна акція коштує близько $105.

Асортимент

McDonald’s має дуже широкий асортимент їжі. Тут можна скуштувати бургери та роли зі свинини, курки, яловичини та риби. А також курячі шматочки, запечений сир і креветки. Є широкий вибір салатів, морозива, десертів та соусів. Також існує можливість замовити дитяче меню – Happy meal, до якого входять більш здорові компоненти, наприклад, морква, а також іграшка на вибір. Пропонується великий вибір напоїв: Coca-Сola, Fanta, Sprite, різновиди чаю та кави, вода, сік. Також у ресторані подають сніданки. В залежності від пори року до меню включаються сезонні страви. Саме ця мережа розробила оригінальну картоплю фрі. Меню розширювалося поступово і майже завжди успішно.

KFC зробили ставку на страви з курятини. Фірмовий рецепт легендарного засновника фаст-фуду – полковника Сандерса – курячі шматочки на кістці, обсмажені з додаванням 11 спецій. Зараз у ресторанах подаються бургери та роли, салати, до складу яких також входить курятина. Пропонуються морозиво та десерти. Крім звичайного набору безалкогольних напоїв, до меню включене пиво, що не дуже вписується в концепцію сімейного фаст-фуду. Оскільки курячі шматочки мають різну величину, неможливо розрахувати точну вагу страви. Часта зміна керівництва вела за собою запровадження нових страв. Але не всі експерименти були вдалими.

Логотип та обличчя компанії

Обличчям KFC був полковник Сандерс, а також відерце з курячими шматочками, яке встановлювали біля будівель закладів. Логотип часто модифікувався, змінюючи кольори та написи. Обличчя засновника то включали, то виключали з логотипу.

На відміну від KFC, McDonald’s має більш сталі традиції. Логотип – дві золоті арки, поєднані між собою. А обличчям став клоун Рональд Макдональд. Людина, яка втілює персонажа, має відрізнятися чемністю, дружелюбністю та людяністю. Правила поведінки клоуна дуже чітко прописані в інструкції.

Ще однією відмінною рисою компанії McDonald’s є можливість проведення днів народження для дітей у закладі. Пропонується фірмова програма, атрибутика та торт.

Франшизи

Засновнику корпорації McDonald’s Рею Кроку вдалося вдосконалити франчайзинг – він продавав ліцензію не на цілі території штатів, а тільки на будівництво одного ресторану. Коштувала вона $950 та видавалася на 20 років. Якщо ресторатор доводив свою відповідність високим стандартам, Крок міг довірити йому будівництво ще одного закладу. Тим самим його прибуток залежав від прибутку ресторатора. Головною умовою договору була наявність уніфікованого меню: в Каліфорнії, Іллінойсі, Мічигані клієнти мали бути впевнені, що їм подадуть гамбургери одного й того ж розміру, з однаковою кількістю м’яса, цибулі, кетчупу та гірчиці. Рей Крок до кінця свого життя самостійно об’їжджав найвіддаленіші куточки імперії McDonald’s, особисто перевіряючи, чи всі параметри єдиного меню дотримуються в точності. Також у компанії є “біблія McDonald’s” на 750 сторінок, де досконало прописані всі процеси, порядок, облаштування закладу, правила поведінки, спілкування співробітників та інше.

Сандерс перейшов до франчайзингу, коли зрозумів, що відомий тільки у своєму штаті та потрібно якось розширюватися. Перший час він самостійно шукав партнерів, подорожуючи по США та отримуючи 5 центів за кожний проданий рецепт. Перше відерце KFC було продано по франшизі Піту Харману в 1957 році. У 1987 році дітище Сандерса стало першою західною фаст-фуд франшизою, яка потрапила на китайський ринок. У результаті мережа дуже розширилася і стала однією з найбільш популярних у світі, поступаючись тільки компанії McDonald’s.

Джерело: Investory News

Читайте також –

За лаштунками McDonald’s: 7 основних правил комунікації провідної мережі ресторанів fast service

Про автора