Еволюційний процес: як змінювалися ТРЦ за останні 10 років і що буде далі
В останні 15-20 років ТРЦ перестали конкурувати один з одним тільки функціями. До них додалися емоції, які отримує людина, перебуваючи в торговому центрі. Що ще має бути у сучасних ТРЦ, в колонці для RAU розмірковує засновник архітектурного бюро Design Hub International Андрій Яцентюк.
Цей матеріал також доступний російською мовою
1. Ретельний підбір пулу орендарів під спрямованість ТРЦ
Зараз в Україні представлено в рази більше відомих зарубіжних брендів, ніж ще 10-15 років тому. У девелоперів є можливість формувати пул орендарів, який ідеально підходить під спрямованість молла і потреби цільової аудиторії. Існують сімейні та молодіжні ТРЦ, призначені для проведення дозвілля у вихідні або для повсякденних покупок, районні, регіональні, суперрегіональні. Залежно від розмірів і локацій змінюються типологія молла й умовний відвідувач, тому коригується і набір брендів.
Менеджмент ТРЦ може розробляти кілька сценаріїв tenant-mix. Після переговорів з орендарями план може кілька разів змінюватися, саме тому оптимально прораховувати кілька можливих варіантів – вони дозволяють оперативно проводити коригування та заміни.
Яскраві представники вузькоспеціалізованих ТРЦ – лондонські моли Canary Wharf і Westfield. Перший знаходиться в діловому районі міста, відповідно, там локалізуються більш дорогі бренди. У деяких моллах практикують таке рішення як спеціальна зона luxury-брендів. Туди можна потрапити, скориставшись окремим заїздом, минаючи центральний вхід ТРЦ. Приклади таких об’єктів – турецькі Zorlu Center чи Istinye Park.
Самі орендарі також стали більш вимогливі до простору, в якому розмістяться їх магазин або заклад, тому девелопери приділяють особливу увагу архітектурним рішенням – за різними параметрами.
З очевидних назву розміри вітрин: 10 років тому загальноприйнятою висотою вважалося 3-4 м, в останні роки спостерігається тенденція до підвищення висоти вітрини – 4,5 м і вище. І це безпосередньо впливає на висоту поверху – в середньому вона збільшилася на 1,8 м.
Є і менш очевидні вимоги, скажімо, скільки разів в день завантажується та утилізується сміття. Змінилися вимоги до потужності, що підводиться до торгової точки – тепер це близько 100 ват на кв. м здається площі, що безпосередньо тягне за собою підвищення вимог до кондиціонування.
2. Look and Feel
Йдеться про атмосферу, яку пропонує ТРЦ, і вона включає в себе всі елементи: набір орендарів, інтер’єрні рішення, запахи, світло, чистота приміщень, свіжість повітря, підбір музики, менеджмент в цілому. Створена атмосфера приваблює певну аудиторію – відповідно до класу об’єкта.
Місця відпочинку в ТРЦ стали більш просторими, і їх кількість збільшується: в сучасних моллах на кожні 50 кв. м планується місце відпочинку – щоб підвищити комфортність перебування в багатолюдному приміщенні, відвернути від монотонності самого процесу шопінгу. У коридорах встановлюються фонтанчики з питною водою, точки з Wi-Fi, місця для підзарядки девайсів, різноманітні арт-об’єкти. У західних ТРЦ можна знайти навіть місця для моління і тихі кімнати, а в деяких зони перед санвузлами спроектовані так, щоб там були повноцінні зони очікування з диванчиками та вендинговими автоматами.
Згідно з результатами західних досліджень, кожна додаткова година, проведена в ТРЦ, прирівнюється до додаткового обороту $1-1,5 с кв. м.
Westfield Stratford City – класичний приклад ТРЦ, в якому присутні багато описаних вище рішень. Зокрема, кімната для моління та тиха кімната. Відмінні кімнати для батьків з дітьми облаштували в одному з найбільших австралійських ТРЦ – Westfield Southland. Там розташувалися дві окремі кімнати для годування, туалет для дорослих і дітей, столики для зміни підгузників, раковина і мікрохвильова піч. А в Melbourne Central Shopping Centre такі кімнати укомплектовані цікавими ігровими зонами для дітей та комфортними місцями для відпочинку батьків.
3. Природні вентиляція й освітлення
Зараз девелопери намагаються максимально використовувати природні освітлення та вентиляцію, знизити витрати води, застосовувати технології повторного використання ресурсів і рекуперації енергії. Впроваджуються інженерні рішення, які дозволяють використовувати тепло землі й енергію сонця. У столичному ЦУМ, наприклад, використовуються теплові насоси, що дозволяють задіяти тепловий ресурс землі.
Що ж стосується природного освітлення, то це рішення вже можна спостерігати і в Києві. Наприклад, в ТРЦ Retroville потрапляння сонячного світла в будівлю забезпечує великий купол – 2400 кв. м – над центральною площею об’єкта. У литовському ТРЦ Ozas використовують як природне освітлення, так і вентиляцію. Спеціальні датчики контролюють температуру в приміщенні, а в разі перевищення норми відкривають установки, через які відбувається природна циркуляція повітря.
Торговий центр Золоті тераси в Варшаві розміщується під скляним куполом, завдяки чому вдається максимально ефективно використовувати природне денне світло.
4. Підвищена безпека
Сучасні технології дозволяють зробити торгові центри безпечнішими для відвідувачів. Безліч камер спостереження, технологія розпізнавання осіб, датчики, які прискорюють реагування на будь-яку подію, системи антікражі в магазинах, власний медпункт і пости поліції безпосередньо в будівлі.
Якщо говорити про пожежну безпеку, то стандартним підходом були і залишаються пожежні штори. В Європі встановили, що основна причина смертності при пожежах – це дим, і новим словом в пожежній безпеці стали димові екрани: за допомогою комп’ютерного моделювання прораховується рух диму, потім його ізолюють в димові резервуари і таким чином розбивають на відсіки димовими екранами.
Єдиний об’єкт в Україні, де впроваджена ця технологія – київський ЦУМ: оскільки в ньому знаходиться зміщений атріум (для класичних атріумів використовують протипожежні штори), то на етапі проектування німецька компанія Novenco провела розрахунок руху диму і запропонувала варіант екранів, які в разі пожежі опускаються до певного рівня і затримують дим.
5. Діджіталізація
Згідно з результатами досліджень, найактивніша та найбільш платоспроможна частина населення – люди у віці 25-35 років (дані ICSC). Для них добре працює комунікація через мобільні додатки, AR- і VR-рішення, тому власники сучасних моллів прагнуть до того, щоб розробляти діджитал-рішення, що допомагають швидко знайомити відвідувачів з асортиментом, пропозиціями та акціями, доступними в магазинах. Окремо варто відзначити можливість задіяти мобільний додаток для внутрішньої навігації.
Відмінний приклад успішного застосування діджитал-технологій – Mall of Scandinavia в Стокгольмі. Завдяки спеціальній програмі можна прокласти маршрут до потрібного магазину, а фіксація місця на парковці та часу перебування на ній машини відбувається автоматично.
Існує кілька технологічних, інтелектуальних рішень для взаємодії з відвідувачами – наприклад, LED-освітлення в галереї може передавати сигнал смартфону відвідувача за рахунок певної частоти світла. І, якщо у покупця встановлено додаток від ТРЦ, то на його смартфоні з’являється push-повідомлення про нову акцію або нові магазині.
6. Повноцінні локації для відпочинку
У сучасних ТРЦ створюються великі, зручні й естетично привабливі місця для відпочинку. Їх оригінально обставлюють меблями, декорують живими рослинами, обладнюють зарядними пристроями, надаючи таким чином всі умови для комфортного проведення часу в перервах між покупками.
Можна з упевненістю сказати, що за останні 10 років на загальні зони доводиться все більше й більше площ. Це і більш широкі галереї, і місця загального користування, і зони відпочинку, і фуд-хол.
Front of house збільшився мінімум на 2%. Якщо у багаторівневому ТРЦ з паркінгом раніше могло бути 62-64% ефективних площ, то зараз це 60% і менше. Збільшивши площі місць загального користування, ТРЦ не стали менше заробляти, скоріше навпаки. І якщо обивателю такий підхід може здатися втратою орендних площ, то досвідчені девелопери знають: цей тренд збільшує кількість часу, проведеного гостем в ТРЦ, а значить – кількість покупок.
7. Frendly-навігація
Навігація є найважливішим елементом, який вирішує питання як споживачів: показує весь спектр пропозиції, полегшує і прискорює пошук потрібних товарів і послуг або паркомісця і знижує негативний фон від відвідування багатолюдного місця; так і орендарів: навігація полегшує пошук відвідувача, а також в неї можна інтегрувати рекламні та промо-повідомлення.
Розробка системи навігації – це свого роду наука. Елементи навігації повинні розташовуватися тільки в потрібних місцях, доносити лише правильні месиджі та містити тільки необхідну інформацію.
Наприклад, під час аудиту нашої концепції навігації для ТРЦ Retroville нам з британськими колегами вдалося прибрати 12 елементів, без яких можна було обійтися без шкоди для проекту. Від цієї оптимізації скоротився бюджет і підвищилася ефективність.
За кордоном є кейси використання навігації для вирішення проблем заповнюваності галереї – через дружні повідомлення, які доносяться до споживачів і не тільки стимулюють покупки, але і залишають позитивне враження від відвідування молла. Наприклад, в лондонському Westfield Stratford City навігація допомогла залучити людей в порожню галерею: менеджери молла використовували digital-інструменти для виявлення трафіку в різних частинах ТРЦ і за допомогою навігації звернулися до людини, додавши call to action відвідати саме цю галерею. Вся ця комунікація була максимально нативною, не викликала роздратування, а навпаки – спонукала зайти в раніше безлюдні простори.
8. Розширення зони фуд-корту
Процентна складова точок харчування, включаючи фуд-корт, в загальній орендної площі за останні 10 років зросла з 5% до 12-15%, а в деяких зарубіжних об’єктах – до 18% і навіть більше. Територія фуд-кортів має тенденцію розширюватися в контексті глобального тренду eating out, який, в свою чергу, безпосередньо пов’язаний з підвищенням рівня життя людей, а також з бажанням отримувати позитивні емоції на тлі негативного інформаційного фону.
Часто конкурентна боротьба ТРЦ нагадує гонку озброєнь: одні привертають відвідувача пулом орендарів, атмосферою, дизайном, інші можуть робити ставки на розваги, які дарують емоції – вежі падіння, величезні акваріуми, фонтани. Все це робиться для того, щоб урізноманітнити дозвілля гостя, проявити турботу про нього.
Наступний рівень взаємодії з гостями, з моєї точки зору і з міжнародного досвіду – це прояв соціальної відповідальності з боку менеджменту ТРЦ, наприклад, проведення освітніх програм на території молла.
Всі рішення, з яких складається еволюція ТРЦ як явища, націлені на неухильне поліпшення якості дозвілля відвідувача.
Читайте також –
Андрій Яцентюк: Архітектурні рішення безпосередньо впливають на успіх ТРЦ