Як український e-commerce аналізує конкурентів – дослідження Pricer24
Команда аналітичної платформи Pricer24 вирішила дослідити виклики та перешкоди, з якими стикаються категорійні менеджери під час аналізу ринку, та провела опитування співробітників українських рітейл-компаній, які працюють на ринку e-commerce, про те, як їхні комерційні відділи аналізують ринок і конкурентів.
Конкурентна розвідка є стандартною практикою у рітейлі. Досліджуючи конкурентів, маркетологи та категорійні менеджери отримують уявлення про стратегії ціноутворення, асортиментну політику, маркетингові підходи та тактики залучення клієнтів, що застосовують інші гравці ринку. Це дає змогу вдосконалювати власні стратегії і, головне, зберігати конкурентоспроможність. Разом з тим, аналіз цифрових полиць конкурентів передбачає збір та обробку величезних масивів даних, бажано, в режимі реального часу. Це достатньо затратна по ресурсах і складна задача, яка вимагає навичок, методології та інструментів.
Команда аналітичної платформи Pricer24 вирішила дослідити виклики та перешкоди, з якими стикаються категорійні менеджери під час аналізу ринку. Опитування проводилося у компаніях розміром від 10 000 до 35 000 працівників, з різних галузей онлайн-рітейлу: FMCG, фармацевтика, інтернет-магазини електроніки й побутової техніки, товарів для дому та ремонту, автозапчастин тощо. RAU наводить основні тези із цього дослідження.
З якою метою проводять аналіз конкурентів
72,7% опитаних співробітників комерційних відділів аналізують конкурентів з метою знаходження трендів на ринку, нових точок зростання та точок диференціювання.
15,2% респондентів головною метою вважають пошук своїх слабких сторін, 6,1% — пошук сильних сторін конкурентів.
6% опитаних вказали, що використовують аналіз ринку для всіх перерахованих вище завдань.
Як часто збирають дані про ціни конкурентів
39,4% опитаних співробітників збирають дані про ціни конкурентів ситуативно, коли є потреба чи конкретне питання, що їх цікавить.
36,4% опитаних компаній збирають ціни конкурентів щоденно, в автоматичному режимі.
18,2% респондентів — раз на місяць, а 6,1% опитаних відповіли, що збирають дані про ціни конкурентів раз на квартал.
З якими труднощами стикаються
44,2% опитаних співробітників вказали, що очищення та агрегація даних забирають дуже багато часу.
36,4% вважають найбільшим викликом трудомісткість процесу збирання даних.
21,2% вказують на те, що не завжди розуміють, як на основі отриманих даних зробити висновки й ухвалити правильні рішення.
Які дані зазвичай вивчають та аналізують під час конкурентної розвідки
Здебільшого об’єктами аналізу конкурентів є асортимент, ціни і промоакції.
Які джерела збирання даних використовують
Серед опитаних компаній найактивніше використовують збирання даних вручну (75,8%), парсери цін (69,7%), платформи для моніторингу цін конкурентів (42,4%).
Які інструменти використовують для збирання інформації про конкурентів
Серед найпопулярніших інструментів для збирання даних в українських рітейл-компаніях — старий добрий Excel (75,8%), парсери цін (63,6%), BI-інструменти для агрегації даних. І лише 21,2% використовують парсери наявності товарів на електронних полицях конкурентів.
Автори дослідження зробили висновок, що є три основних проблеми в підході категорійних менеджерів до аналізу ринку: аналіз цін конкурентів — несистемний процес у більшості компаній; відсутність у комерційних відділів гнучких інструментів моніторингу конкурентів; під час аналізу конкурентів категорійники ігнорують такі важливі фактори як онлайн-мерчандайзинг і рейтинги товарів. Чому так відбувається, які наслідки це несе і як протидіяти цим викликам – читайте у блозі Pricer24.