Юлія Дзюба, рітейл-ательє Dzyuba: Як створити улюблений магазин. Частина 2
Засновниця рітейл-ательє Dzyuba про актуальні світові тренди в дизайні інтер’єрів магазинів і як їх використовувати в оформленні торгових точок.
Засновниця рітейл-ательє Dzyuba і автор концепції «улюбленого магазину» Юлія Дзюба має 18-річний досвід в маркетингу, вісім з яких працювала в компаніях Сільпо і Comfy. У компанії Comfy Юлія будувала бренд і комунікаційну стратегію, а в Сільпо – п’ять років керувала департаментом оформлення магазинів і відповідала за дизайн і instore-комунікацію. Юлія створила 42 унікальних візуальних формата, відкрила 87 магазинів Сільпо, 5 з яких визнані кращими інноваційними супермаркетами Європи.
У циклі авторських колонок на порталі RAU Юлія розповідатиме про концепцію “улюбленого магазину” і буде ділитися найефективнішими інструментами оформлення торгових точок для формування позитивного клієнтського досвіду. У новій колонці Юлія розповіла про актуальні тренди в оформленні рітейл просторів і як їх можна застосувати в своєму магазині.
Під трендами в рітейл-дизайні маються на увазі ті віяння, і той тон, що задають гравці світового рівня, а їх підхоплюють всі інші. В Україні тренди приходять в першу чергу з відкриттям нових магазинів міжнародних рітейлерів, ну, і кращі фахівці з рітейл-дизайну багато подорожують. У свою нещодавню поїздку в Дубай (ОАЕ), я спеціально відправилася подивитися місцевий рітейл, оскільки в Dubai Mall можна за кілька днів концентровано подивитися багато світових концептів. Такі поїздки дуже допомагають розширити свій кругозір, надихнутися роботами своїх зарубіжних колег і привезти багато нових ідей. Наприклад, в Сільпо була спеціальна програма «Десант» – чудова ініціатива, що дозволяє всім керівникам та менеджерам подивитися рітейл і HoReCa в інших країнах (дуже круті поїздки були в Лондон, Тоскану, Санкт-Петербург, Париж).
Що зараз в тренді
Дизайн-орієнтований та інтерактивний споживчий досвід
У всіх світових рейтингах серед трендів в рітейл-дизайні зараз лідирує дизайн-орієнтований і інтерактивний споживчий досвід. З кожним днем рітейлерам все складніше заманити покупців у фізичний магазин, так як покупку легко зробити і онлайн. Тому офлайн-магазин стає місцем, де покупець отримує щось більше, ніж просто покупку. Магазини починають розважати.
Концепція магазину Lego в Нью-Йорку так і називається – “retailtainment ‘, тобто рітейл, що розважає. Такий магазин дарує вражаючий досвід, надихає на креативність і уяву, де маленькі відвідувачі взаємодіють з брендом через фізичну гру.
Фішки концепції:
- цегляна лабораторія Lego занурює в дивовижний віртуальний світ, за допомогою стін, підлог і стель, що “оживають”;
- вражаюче інтерактивне «Древо відкриттів» складається з 880 000 елементів Lego. Відвідувачі різного віку запрошуються дослідити чарівну країну чудес, приховану всередині дерева через вікна в його райдужному стовбурі;
- інтерактивний стіл, створений для дорослих фанатів, оживляє історії наборів Lego, показує ранні розробки і прототипи продуктів;
- студія персоналізації запрошує переосмислити себе у формі Lego у вигляді портрету;
- з Lego Expression відвідувачі можуть повеселитися з міні-фігурками Lego, які імітують вираз їхніх облич.
Brand Storytelling
Бренд-сторітеллінг зараз важливий, як ніколи. Він допомагає розкрити цінності бренду і продукту, виділитися серед конкурентів за допомогою фактів, емоцій і ініціатив, з його допомогою можна вибудувати емоційний зв’язок з покупцем. Все це сприяє прийняттю рішення про покупку.
Для реалізації бренд-сторітеллінга в дизайні магазину можна використовувати відеоконтент або більш бюджетний варіант графічного контенту.
Наприклад, магазин Coach в Китаї використовував макет оверсайз сумки з вбудованим екраном як нестандартний носій, на якому транслюється контент з історією цієї сумки. Сам магазин присвячений конкретній моделі сумки.
Демографічний дизайн
Демографічний дизайн – це коли в дизайні використовуються мотиви конкретної місцевості.
Під час моєї роботи в мережі Сільпо при розробці нового дизайнерського магазину мені подобалося закладати ідею місцевості. Наприклад, супермаркет у Фастові був присвячений залізниці, оскільки там більшість населення працювало раніше або працює зараз залізничниками. А супермаркет “Монако”, дуже тонко і вишукано обігрує відомі локації київської Оболоні.
Сторітеллінг також дозволяє здійснювати комплексну мультиканальну комунікацію з покупцем. Наприклад, одна з соціальних ініціатив американського магазину одягу для активного життя Patagonia- збереження натуральної природи Колорадо. Цій темі присвячено цілий магазин, де проводяться воркшопи для некомерційних організацій і заняття йогою. На сайті рітейлера є спеціальний розділ з історіями людей, що піклуються про природу Колорадо, на базі якого будується і контент для соціальних медіа.
Pop–up store
Pop-up магазини ростуть як гриби. Вони дозволяють на маленькій площі транслювати інформацію про бренд і продукт. Також їх часто використовують для презентації новинок, капсульних колекцій, окремих лінійок.
Діджитальні і технологічні простори
Технології допомагають розважати і дарують зручність: безконтактні оплати, QR-коди, тачскрін з інформацією, підказки і купони на знижку, що приходять через додаток всередині магазину, екрани з контентом.
Цьому тренду відповідає флагманський магазин Nike House of Innovation в Парижі, який розташувався на декількох поверхах. Технології цього простору вражають: сканування ноги для підбору взуття, інтерактивні ігри, маса оригінального бренд-контенту, Nike-арена з сезонними колекціями, лабораторія Nike Sneaker і ще багато іншого.
Взагалі Nike лідирує у використанні технологій у своїх магазинах і, в принципі, є «збірною солянкою» з усіх провідних дизайн-трендів – тут і сторітеллінг, і захоплюючий досвід, і крутий світловий дизайн, про який мова піде нижче.
Більше повітря і мінімалістична викладка
Не захаращення торгового залу товаром під стелю, широкі проходи, хороший огляд всього залу, правильно підібране устаткування – все це створює приємну оку картинку і комфорт.
Свіжий кейс нашої команди – формат для магазину корисної їжі ФО. Ми переслідували мету дати більше повітря і максимум комфорту. Тут все продумано до дрібниць з точки зору функціональності торгового залу: шлях клієнта, логічна і зрозуміла навігація в категоріях, обладнання, що сприяє вигідній презентації, зручне розташування товару – немає товару в ногах, проходи правильної ширини в тандемі з відсутністю високих стелажів в центрі залу.
Покупців на вході зустрічає емоційна зона – фірмовий острів з овочами і фруктами і розташована над ним оригінальна вивіска-люстра у формі логотипу ФО. Люстра і острів за задумом мають єдині форми – це креативний спосіб зробити інтер’єр та обладнання продовженням брендингу.
Ще одна наша улюблена фішка і тренд, про який я розповідала вище – сторітеллінг: спеціально нами розроблена авторський художній розпис стін, за допомогою якої ми знайомимо гостей з продуктом. Одна стіна є промо-зоною і буквально “продає” фірмовий шоппер і еко-аксесуари. Друга – підтримує нашу ключову категорію фруктів і овочів, і у веселій формі підказує, де які вітаміни для гарного настрою.
Комфортний домашній дизайн (feel like home)
Тренд «feel like home» (привнесення в інтер’єри магазинів настрою і елементів, які відсилають до домашньої обстановки, що асоціюється із затишком і теплом) все більше і більше набирає популярності.
Ковідні та омніканальні зміни
Ковідні та омніканальні зміни, спрямовані на підвищення комфорту і безпеки покупців сприяють змінам в операційних процесах і в проектуванні торгових залів магазинів: поділ трафіків, окрема видача онлайн-замовлень. У всьому світі у всіх категоріях рітейлу також стрімко зростає кількість кас самообслуговування.
Світловий дизайн
Про нього як про тренд окремо поки що ніхто не заявляє – це мій прогноз, виходячи зі світових тенденцій в оформленні рітейл-просторів.
Чи варто слідувати трендам? Безсумнівно, якщо ви хочете диференціюватися від конкурентів і бути сучасним брендом, актуальним і цікавим покупцям. І краще робити це першими, тому що ринок розвивається, і все одно рано чи пізно доведеться змінюватися.
Читайте також –
Юлія Дзюба, рітейл-ательє Dzyuba: Як створити улюблений магазин. Частина 1