Дослідження Deloitte: новорічний шопінг українців у 2024 році

Дослідження Deloitte: новорічний шопінг українців у 2024 році

10.12.2024 11:11
  604
Костянтин Симоненко

Deloitte Ukraine втретє презентував дослідження українського різдвяно-новорічного шопінгу. Попри виклики повномасштабної війни традиції святкових покупок продовжують жити, хоч і трансформуються. Як саме змінюється споживацька активність – в матеріалі RAU.

Плани святкування

Чорна п’ятниця та Кіберпонеділок відкрили двері в період святкового шопінгу, коли всі поспішають вибрати найкращі подарунки для рідних і підготуватися до різдвяно-новорічних свят. Як свідчать дані опитування, цьогоріч 65% респондентів не планують відмовлятися від різдвяного та новорічного шопінгу і мають наміри розпочати покупки у період з 1 до 24 грудня. Відповідно, саме в цей період буде здійснена найбільша кількість покупок. Частка тих, хто бажає піти на шопінг помітно більша ніж минулого та позаминулого передноворічного сезону (59% та 61% відповідно).

Примітно, що через перехід України на новий календар вже більше половини українців (53%) святкуватимуть Різдво 25 грудня і тільки 13% – 7 січня. Охочих погуляти двічі теж вистачає – їх 28%.

Також більше половини опитаних (54%) будуть святкувати у себе вдома, а ще 20% – підуть у гості до друзів чи знайомих. На святкування в ресторані чи під час подорожі розраховують лише по 3%. При цьому статистично найбільший відсоток бажаючих святкувати вдома фіксується серед бебі-бумерів – 71%. А чим молодші покоління тим більша в них схильність до походу в гості. Відповідно, у зумерів найбільше бажаючих зустріти Різдво чи Новий рік в гостях – 29%.

Цікаво також, що цей розподіл майже однаковий у всіх регіонах країни.

Економія на першому місці

У 2024 році пріоритетом під час святкового шопінгу є економія бюджету. Власне серед основних причин відмови від святкових закупок українці вказують обмеженість фінансових ресурсів – 54%. Воєнні дії та загальна ситуація в країні, а також відсутність святкового настрою доповнили трійку відмов.

За даними дослідження 45% респондентів витратять більше коштів на святкування Нового року ніж Різдва, 35% розділять витрати приблизно порівну, а на Різдво готові викласти більше тільки 21%.

Для 57% українців бюджет на святковий шопінг лишився на рівні минулого року – від 1000 грн до 5000 грн. Ба більше – майже 70% опитаних не планують щось купувати за кредитні кошти.

До 10 000 грн середній чек у 2024 році може бути переважно в представників комерційних установ, неприбуткових організацій та власників бізнесу.

Варто також зазначити, що загальна частка тих, хто готовий витратити на новорічні покупки до чверті свого місячного доходу становить тепер 44%. Минулого року таким розміром витрат обмежувалися 47% респондентів.

Найпопулярніші покупки

За даними дослідників, 85% українців передусім купуватимуть новорічні товари для сім’ї. Як і раніше, найпопулярнішими категоріями лишаються продукти харчування, дитячі іграшки, одяг і взуття, предмети домашнього вжитку та алкогольні напої. Водночас майже на 10% зменшилась кількість респондентів, які придбають продукти харчування (зокрема, солодощі): 75% проти минулорічних 84%.

Тут знову старші люди частіше віддають перевагу купівлі продуктів (88% бебі-бумерів), а найменше – молодь (66% зумерів). Але щодо закупів алкоголю – другої за популярністю категорії, яка зросла з 40% до 43% – зумери на першому місці. Рівно половина тих, хто народився в кінці 1990-х та до 2010 року в першу чергу купуватимуть алкогольні напої.

Водночас іграшки для дітей (третя за популярністю категорія з часткою 36%) найбільше цікавлять міленіалів. Так 46% народжених в 1980-х та на початку 1990-х налаштовані купувати іграшки. Практично в усіх інших видах товарів частка зумерів, готових купувати, більша за інші вікові категорії. Традиційно популярнішими серед жінок будуть покупки одягу та взуття (37%), косметики (32%), предмети домашнього вжитку (23%). Чоловіки ж виберуть одяг та взуття (26%) й побутову техніку та електроніку (26%).

Де та як купуватимуть

Цьогоріч кількість тих, хто буде скупатися в супермаркетах та продовольчих магазинах дещо менша – 66% проти 72% в 2023 році. Але так само як і торік, офлайн-шопінг буде проходити переважно у великих мережевих магазинах, ТРЦ та супермаркетах. Онлайн-покупки більшою мірою будуть здійснюватися через мобільні застосунки та на сайтах маркетплейсів (37% та 34% відповідно).

Мобільні застосунки та сайти виробників товарів мають 27% та 26% відповідно, а на соцмережі припадає рівно чверть святкового онлайн-шопінгу. Як і рік тому, 91% користувачів для онлайн-покупок використовуватимуть смартфони.

Важливою рисою цьогорічного шопінгу стане використання штучного інтелекту у пошуку знижок та цікавих ідей для подарунків: 23% респондентів виявили готовність використовувати ШІ під час святкового шопінгу. Найбільша частина охочих припадає на покоління зумерів (41%). По мірі збільшення віку ця частка меншає і в бебі-бумерів становить лише 13%. Також варто відзначити, що 83% опитаних планують купувати подарунки для сім’ї, користуючись послугою доставки.

Ключові фактори впливу

Дослідники також з’ясували, що найбільше може вплинути на прийняття рішення купити той чи інший товар. Так, 56% покупців віддадуть перевагу тим ритейлерам, які запропонують оплату частинами без додаткових процентів. Найбільший вплив на рішення про покупку мають товари, виставлені на вітринах, а також публікації та реклама блогерів. Водночас звичайна реклама на білбордах, лайтбоксах, а також друковані газети чи листівки матимуть найменший ефект. Причому вітрини найбільше впливають на бебі-бумерів (44%), а думка інфлюенсерів найважливіша для зумерів (31%). Також зумерів більш спонукають до покупки персоналізовані знижки (20%).

Водночас українці готові відкласти покупку товару з вітрини та чекати на його доставку, якщо на закордонному сайті ціна буде на 20% нижчою. Цікаво, що тільки 15% покупців категорично не готові довго чекати закордонну посилку з дешевшим товаром.

Також 50% тих, хто купуватиме онлайн, готові покласти в кошик додаткові товари заради можливості отримати безкоштовну доставку. Приблизно 40% українців готові купувати українське в рамках програми «Національний кешбек». Трохи більша частина (43%) респондентів планують робити покупки саме в період Чорної пятниці та в Кіберпонеділок. Оскільки найбільше на рішення придбати товар впливають знижки та програми лояльності. Але майже третина покупців (28%) взагалі не планують купувати у ці дні, бо не вірять, що запропоновані знижки реальні.

Витрати на благодійність

Українці продовжують тримати фокус на найголовнішому: 70% планують спрямувати частину свого святкового бюджету на благодійну допомогу. Із них 79% направлять кошти захисникам на передовій. 52% опитаних готові віддати на благодійність половину свого бюджету.

Зумери, міленіали та люди покоління Х за рахунок більшого святкового бюджету загалом планують охопити благодійністю більшу кількість напрямків. Зі свого боку 91% бебі-бумерів переказують кошти на допомогу захисникам на передовій.

Дослідження проводилося методом онлайн-опитування за квотованою вибіркою, яка відповідає соціально-демографічному портрету населення України. В опитуванні взяли участь понад 1000 респондентів з усіх регіонів України (за винятком тимчасово окупованих територій та АР Крим), а також українці, які перебувають за кордоном.

Довідка. Deloitte — глобальна мережа компаній, що надають послуги в сфері аудиту, консалтингу, фінансового консультування, управління ризиками, оподаткування і супутні послуги.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку