
Як запустити інтернет-магазин: актуальні поради від експертів з автоматизації


Преміум-ритейл в Україні формувався через перші спроби невеликих нішевих проектів у 1990-х та запуск делікатесних форматів мережами в 2000-х. Починаючи з 2010-х з’явилися концепти з власною кухнею, баром, майстер-класами з акцентом на якість сервісу та дизайн магазинів. Але формати boutique delicatessen так і не стали великими мережами, лишаючись нішевими проєктами, багато з яких не дожили до сьогодення. RAU зібрав основні такі кейси.
Один з піонерів на ринку системного продуктового ритейлу України (перший супермаркет Фуршет з’явився на столичному Подолі в грудні 1998 року) запустив преміальний формат під ТМ Фуршет Гурман у квітні 2003 року. Він знаходився у щойно відкритому тоді ТЦ Mandarin Plaza і займав площу 2000 кв. м. Такий магазин мав асортимент більше 12 000 ексклюзивних делікатесних продуктів, компактно розсортованих по відділах.
Але ще до відкриття Фуршет його власник Ігор Баленко з 1992 року мав кілька невеликих магазинів імпортних продуктів під назвою Ля Фуршет, які не пережили кризу 1998 року через те, що торгівля дорогим імпортом виявилася нерентабельною. Власне, на початку 1990-х такі магазини для пересічних громадян й були «елітними».
В травні 2007 року відкрився новий ТРЦ Komod біля станції метро Лівобережна в Києві і в ньому якірним орендарем став другий Фуршет Гурман. Останній – сьомий у мережі Фуршет Гурман – відкрився у квітні 2014 року в ТРЦ Атмосфера на Столичному шосе, 103. Цей магазин, так само як і в ТРЦ Gulliver (куди в жовтні 2013-го «переїхав» Фуршет Гурман із ТЦ Mandarin Plaza) був відкритий вже по системі франчайзингу. Тут можна було не тільки закупити делікатесні продукти, але й відвідати різноманітні експрес-кафе: суші, піцерію та стейк-зону, де страви готували в присутності клієнта. Проте вже навесні 2015-року Ігор Баленко заявив про закриття практично всіх преміальних магазинів, які не змогли пережити кризовий період та падіння доходів основної цільової аудиторії — середнього класу.
Лишився тільки один магазин в ТРЦ Атмосфера, який було закрито в березні 2020 року, коли в Україні запровадили карантин через пандемію коронавірусу. Згодом на його місці відкрився дизайнерський Сільпо – ритейлера, що згодом поглинув мережу Фуршет у лютому 2021-го.
Це була чи не єдина київська мережа магазинів делікатесів, що працювала в найвищому преміальному сегменті. Тут продавалися переважно імпортні та ексклюзивні товари, а покупцям надавали високий рівень обслуговування. За тогочасними оцінками експертів сума інвестицій у відкриття одного супермаркету Delight складала близько $2 млн. Власником торгівельної марки Delight Дім делікатесів був Ілля Грінберг, який починав в 1992 році з імпорту елітного алкоголю через україно-німецьке СП Марком. Спочатку в 2007 році він відкрив винний бутік Lavinia, а в березні 2008 року винний бутік Strada del Vino у Києві.
Тоді ж у 2008 році відкрився перший магазин делікатесів Delight і за два наступні роки мережа відкрила ще дві локації в столиці. Флагманом став магазин на бульварі Лесі Українки, 5, з рестораном на другому поверсі. Тут був представлений найбільш преміальний сегмент. Ще працювали точки на проспекті Володимира Івасюка, 8 А (колишня назва Героїв Сталінграду) та Столичному шосе, 101 (ТЦ Домосфера). Також навесні 2010 року почав роботу магазин в Дніпрі (вул. Набережна Перемоги, 31-А) який став четвертим у мережі, але він згодом закрився без пояснення причин.
В травні 2012-го відбулося відкриття в Києві останнього – четвертого – магазину мережі Дому делікатесів Delight в Києві за адресою вул. Старонаводницька, 13 Б. Це була спроба відкрити магазин меншої площі (400 кв. м) з асортиментом у 8000 SKU у більш наближеному до споживача «домашньому» форматі. Проте це не допомогло й він був закритий вже через рік – 15 липня 2013-го. 1 серпня 2013 року магазин на бульварі Лесі Українки, 5 зачинився на реконструкцію, а вже у жовтні стало відомо про закриття всієї мережі.
Ще один проєкт Іллі Грінберга й компанії Марком – мережа елітних супермаркетів Маленький принц. Її почали створювати вже навесні 2014 року і планували відкрити близько семи торгових точок, що зробило б її найбільшим продовольчим рітейлером у преміум-сегменті. На практиці було відкрито лише три делікатесних супермаркети Маленький принц, які почали працювати на місці магазинів Delight на Печерську, Оболоні та Столичному шосе.
Проте за рік – у липні 2015-го стало відомо, що мережа магазинів Маленький принц закрилася, не розрахувавшись із постачальниками. Комусь із них вдалося забрати лише частину товару. Фактично, Маленький принц була останньою мережею магазинів елітних продуктових товарів, яка працювала в Україні. Оскільки в магазинах преміум-сегменту, які розвивали великі продовольчі мережі, ціни були значно нижчі. А покупці масово переорієнтувалися на більш дешеву продукцію, оскільки купівельна спроможність населення знизилася.
30 вересня 2017 року в ТРЦ Ocean Plaza розпочала роботу територія гурманів Gourmet House, де на площі 1200 кв. м можна було придбати вишукані делікатеси і преміальний алкоголь. Концепція управляючої компанії ТОВ «Рітейл Проджект» передбачала розміщення на території Gourmet House торгових відділів компаній-партнерів. Кожен з партнерів мав свою окрему касу.
Найбільші площі займали рибний магазин і fish bar Дон Маре та винний бутик Wine House. На двох поверхах відвідувачі могли купити алкоголь, найрізноманітніші делікатеси, м’ясну і молочну продукцію, в тому числі крафтових виробників. Серед них були: Фреш База, Masno, Fresh Point, Здорова Їжа & більше, Zum Zum, пекарня-кондитерська Mary і Світ чаю. За словами керівника проєкту Владислава Биченко, компанія планувала відкривати маркети в Києві і в великих містах України.
Проте вже через півроку роботи концептуальний продуктовий магазин Gourmet House, повністю оновив свою концепцію. Змінили дизайн, зонування, асортимент, і так само систему закупівель продукції. Оновлений магазин Gourmet House загальною площею 1100 кв. м відкрився в березні 2018 року. Ці зміни були продиктовані зміною пулу орендарів. Також керуюча компанія вирішила самостійно займатися вибором і постачаннями органічних і делікатесних продуктів, а також імпортом вина. Вочевидь, співпраця з брендами з вже відпрацьованими процесами, могла виявитися не такою ефективною, як очікувалося. До того ж, окремі каси у кожного з орендарів викликало деякі питання. Якщо раніше відвідувачі Gourmet House могли розраховувати на продукти середнього і вище середнього цінового сегмента, то тепер це був сегмент вище середнього і преміум. Але і ця трансформація не спрацювала й у березні 2019 року проєкт закрили «на реконструкцію».
Під час другої спроби виходу на український ринок міжнародної мережі SPAR і зміною франчайзі в Україні після кризи 2008 року, в квітні 2011-го в Луганську був відкритий магазин нового формату – SPAR Gourmet. Це був перший магазин нідерландської мережі у форматі делікатесний маркет. Тут покупцям пропонували великий вибір делікатесних продуктів та кулінарії власного виробництва, а також найсвіжіші овочі, фрукти, морепродукти та риба. Оздоблення всіх вітрин та холодильне обладнання виготовили індивідуально для магазину SPAR Gourmet відповідно до дизайну торгового залу. В залі було організовано два гастрономічні “острови” вітрин Cube з набором різнотемпературних модулів для продажу охолоджених продуктів та гарячої кулінарії. Але й ця спроба виявилася марною і наступного разу SPAR знову зважився розвивати бізнес в Україні лише в 2017 році, коли компанія підписала договір про розвиток продовольчої мережі по франчайзингу з луцькою інвесткомпанією Volwest Group.
Слідом за іншими ритейлерами в нішу делікатесних маркетів вирішив зайти ритейлер Еко маркет. 23 серпня 2014 року в Чернігівському ТЦ Мегацентр (нині ЦУМ Чернігів) за адресою проспект Миру, 49 відчинив свої двері магазин Симпатик. На площі в 1577 кв. м серед інших делікатесів були представлені лобстери, морскі гребінці, осетри та різноманітні екзотичні фрукти, які зараз є в багатьох магазинах категорії середній плюс. Покупців обслуговувало 16 кас, з них 2 експрес-каси и 1 каса для покупців з дітьми. Цей магазин пропрацював аж до 2021 року, коли в ЦУМ Чернігів вирішили змінити якірного орендаря. Ритейлер не став більше експериментувати і в тому ж таки 2021 році у Києві та області відкрив чотири магазини під брендом Sympatic у форматі магазин «біля дому».