Colliers: як коронавірус вплине на торговельну нерухомість, рітейл і логістику

Colliers: як коронавірус вплине на торговельну нерухомість, рітейл і логістику

23.03.2020 08:10
  688
Виктор Нагорский

Істотне скорочення доходу девелоперів, зниження споживчої активності, порушення виробничо-збутових ланцюжків та інші наслідки пандемії коронавірусу в Україні та світі.

Цей матеріал доступний російською мовою

Жорсткі обмеження стають стимулом розвитку інновацій та підвищення ефективності. Про довгострокові наслідки COVID-19 і його вплив на ринок нерухомості поки що говорити зарано: багато що залежить від сценаріїв розвитку епідемії. Експерти Colliers International підготували аналіз першої реакції гравців професійного ринку на виклики пандемії.

Перший шок: готелі, торгівля, логістика

У короткостроковій перспективі найбільше постраждають від наслідків пандемії індустрії туризму, роздрібної торгівлі та розваг. Оптимістичний сценарій: після спаду в другому і третьому кварталах можливо нейтральне економічне зростання в четвертому кварталі 2020 року. Турбулентність в сфері нерухомості обмежиться готельним сегментом, активами торговельної нерухомості з переважаючою розважальною складовою, та логістикою, яка залежить від товарів не першої необхідності.

В цілому, обмежувальні заходи і наслідки вірусу вплинуть на споживчі настрої. «Навіть в разі додаткової фінансової підтримки чи пільг з боку держави, структура споживання зміститься в бік базових потреб, збільшення витрат населення на охорону здоров’я. Всі сили рітейлерів, в тому числі в Україні, сконцентровані на збереженні бізнесу, а питання розвитку, найімовірніше, будуть відкладені як мінімум до скасування карантину», – прокоментував керуючий директор Сolliers International (Україна) Олександр Носаченко.

Згідно з проміжним сценарієм, відновлення економіки від пандемії відбудеться не раніше першого кварталу 2021 року.

На ринках капіталів імовірна перерва в активності, проте ключові гравці будуть продовжувати інвестиційну активність, зосередившись на «безпечних» ринках. На інвестиційну активність, крім волатильності курсів валют протягом другого і третього кварталів 2020 року, вплине і неможливість фізично відвідувати активи. Ринки, що залежать від іноземного капіталу, можуть зіткнутися зі скороченням інвестиційної активності.

Торговельна нерухомість в умовах економіки StayAtHome

Ринок торговельної нерухомості дуже чутливий до будь-яких коливань і криз. Найбільш успішно цей період пройдуть рітейлери товарів першої необхідності та аптеки, які відчують збільшення оборотів в короткостроковій перспективі. Згідно загальноєвропейської статистики, різко зросли продажі широкоекранних телевізорів, WIFI-роутерів і витратних матеріалів для домашнього офісу. Омніканальні рітейлери, що працюють офлайн і онлайн, ймовірно, будуть відчувати себе досить добре в умовах економіки StayAtHome. Це відноситься як до електронних товарів, так і до електронних послуг, при цьому попит на віртуальні бокси та онлайн-ігри, ймовірно, буде доповнювати зростання онлайн-продажів продуктів, товарів і послуг.

При оптимістичному прогнозі розвитку спалаха коронавірусу, сезонний пік продажів, який зазвичай припадає на четвертий квартал, зможе допомогти відновленню і знизити ризики для багатьох рітейлерів. Негативний сценарій передбачає зниження споживчої активності на 25% у другому-третьому кварталі 2020 року.

В Україні, з огляду на обмежувальні заходи з боку уряду, сегмент торговельної нерухомості істотно просяде в показниках операційного доходу.

Велика ймовірність зниження купівельної спроможності, особливо на тлі валютної невизначеності. Люди в кризовий період починають економити, концентруючись на товарах першої необхідності, продуктах харчування та фармації.

Також тимчасове закриття повітряних сполучень, перш за все, з Італією і Китаєм, та іншими регіонами, які є основними постачальниками в сегменті рітейлу, може призвести до зниження пропозиції товарів з нових колекцій в магазинах.

Власники ТРЦ, ймовірно, будуть домовлятися з орендарями на період карантину.

Складська нерухомість: шанс для зростання

Ринкові умови для промислового та логістичного сектору в Європі почали ставати більш нейтральними ще до початку 2020 року. У деяких країнах бізнес працював краще за інших з економічної та ділової точок зору, а в деяких – очікувалося істотне зниження активності.

З моменту появи COVID-19 порушилися виробничо-збутові ланцюжки, пов’язані з Китаєм. Вже є приклади компаній, залежних від Китаю, які не можуть продовжувати виробництво, тому домагаються у забудовників/власників скорочення орендної плати. Частина великих лізингових угод були припинені на деяких європейських ринках, компанії вичікують, спостерігають за розвитком ситуації з коронавірусом. Очікується, що деякі проекти BTS також будуть припинені.

У той же час, спостерігається зростання попиту з боку компаній, які працюють в продуктових, омніканальних і фармацевтичних областях.

«Ринок складської нерухомості Києва вже кілька років перебуває у фазі орендодавця, що означає – попит перевищує пропозицію. Вакантність в кращих об’єктах наближається до нуля. З огляду на те, що драйверами попиту в останні роки були логістичні компанії, компанії e-commerce індустрії та фармацевтики, в умовах активізації бізнесу цих індустрій в період обмежувальних карантинних заходів не виключені спроби розширення займаних площ складської нерухомості в короткостроковій перспективі. У середньостроковій перспективі перебої в поставках з Китаю і Європи можуть навпаки уповільнити оборот товарів і трохи знизити попит на складські приміщення», – вважає Олександр Носаченко.

У довгостроковій перспективі передбачається зрушення в ланцюжку поставок і зменшення ролі Китаю в них. Згідно з результатами дослідження, проведеного німецькою командою Сolliers International, ймовірний зсув у виробничих ланцюжках і ланцюжках поставок ближче до ринків попиту/споживачів і прискорення автоматизації для подальшої роботи. «Багато виробництв фармацевтичної продукції є не європейськими, цей сектор стане одним з пріоритетних для розвитку в найближчі роки. Не виключено, що роль «європейського Китаю» може зіграти й Україна», – зазначає Носаченко.

Читайте також – 

Nielsen: як пандемія коронавірусу змінить рітейл та онлайн-продажі


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  41
Усі новини ринку