Чортова дюжина: найдорожчі бренди українського рітейлу за версією журналу Корреспондент
Видання вже вдруге порахувало, скільки коштують найбільші українські бренди. Рітейлери в списку топ-50 найдорожчих торгових марок зайняли 13 рядків.
Цей текст доступний також російською мовою
Оцінка вартості бренду – питання традиційно спірне. Можна без особливих проблем порахувати ціну техніки і обладнання, нерухомості і земельних ділянок, продукції, розрахувати оборот, але от як вивести справедливу вартість імені, під яким компанія просуває на ринку плоди своєї праці? Журнал Корреспондент вирішив піти второваною дорогою і звернувся до потенційних учасників рейтингу з проханням вказати їх власні оцінки вартості своїх торгових марок. Конкретну цифру назвали одиниці: багато компаній посилалися на конфіденційність, хтось мотивував відмову тим, що оцінку вартості бренду просто не проводив.
Для інших компаній видання застосувало власну методику розрахунку ціни бренду. Вона, м’яко кажучи, не безперечна, суб’єктивна й неоднозначна, але загальне уявлення про “табелі про ранги” українських торгових марок отримати можна.
Зі списку “Топ-50 найдорожчих брендів України” RAU вибрала компанії, пов’язані зі сферою роздрібної торгівлі і e-commerce.
Як рахували
Методика попереднього рейтингу зазнала деяких змін. Корреспондент раніше не розглядали мультинаціональні бренди, засновані за межами України (хоча незрозуміло, що в такому випадку в рейтингу робить OLX, lifecell, Raiffaisen – бренди, нехай і відомі в нашій країні, але створені транснаціональними корпораціями, – прим. RAU). Логіка проста: великі міжнародні корпорації мають величезний досвід в просуванні на ринку, в побудові бренду і формуванні репутації в очах споживачів. Українські компанії, особливо молоді, цьому тільки вчаться.
Тому порівнювати глобальні бренди і локальні – це як намагатися влаштувати змагання між вітрильниками і швидкісними моторними катерами: результат буде відомі до початку гонок.
Так що за межами рейтингу виявилося кілька великих банків, чимала кількість брендів харчових продуктів і напоїв, а також торгові марки одягу, взуття, побутової техніки та електроніки, навіть торгові мережі. Все – з числа глобальних брендів. При оцінці вартості бренду також враховувалися ключові макроекономічні показники України (динаміка ВВП, темпи інфляції) і рекламна активність учасників. До речі не тільки на телебаченні, яке займає левову частку рекламного поля, але і в інтернеті. Тобто завдання було оцінити ступінь присутності брендів в різних каналах комунікації зі споживачами. Не обійшли увагою і репутацію учасників, яка може не тільки збільшити цінність бренду, але і знизити його вартість. Підсумкова ціна всіх 50 учасників нинішнього рейтингу – понад $ 5,5 млрд. до слова, якщо в 2018 році оцінку вище $ 100 млн мали 23 бренди, то в 2019 році позначку в $ 100 млн подолали 30 брендів.
Читайте також
Топ-10 найдорожчих рітейл-брендів світу – 2019 (інфографіка)