Іван Чивкін, Антошка: Впроваджуємо електронні чеки в нашому інтернет-магазині
Директор з операцій та розвитку Антошка Іван Чивкін про перший магазин у міні-форматі, зміни споживчих звичок, пріоритети і те, яким чином компанія вирішує проблему забезпечення генераторами магазинів.
Мережа магазинів товарів для дітей Антошка, що входить до складу RedHead Family Corporation, працює на українському ринку з 1997 року. За цей час рітейлер відкрив більше 40 магазинів в 18 містах і впевнено почав завойовувати онлайн-напрямок. В інтерв’ю RAU директор з операцій і розвитку Антошка Іван Чивкін розповів, як компанія працює в умовах війни, на які категорії товарів зараз найбільший попит, а на які, навпаки, зменшився, і чи буде поглиблювати діджиталізацію мережі.
– Восени Антошка виповнилося 25 років. Як давно ви з Антошка, і чи можете підбити якийсь підсумок за чверть століття роботи мережі?
– Давайте назвемо це не підсумком, а «історією успіху». Тож, Антошка – це відома й успішна національна мережа, яка 25 років забезпечує щасливе дитинство і розвиток маленьких українців, формуючи культуру споживання якісних дитячих товарів. Ми експерти в дитинстві, тому професійно і турботливо допомагаємо українським батькам ростити дітей здоровими, розумними і модними. В компанії я працюю та допомагаю перетворювати турботу про дітей в задоволення вже майже п’ять років.
– Якщо звузити результати роботи до одного минулого року, то це був скоріше рік втрат, чи компанії вдалося продовжити свій розвиток та вийти на порядні показники продажів попри виклики війни? Чого мережі вдалося досягти у 2022 році?
– Минулий рік для всього рітейлу був роком випробувань. Для нас так само, але завдяки команді всіх співробітників компанії та завдяки підтримці більшості наших партнерів, ми змогли гідно його пройти. Отриманий досвід дозволяє нам впевнено починати 2023 рік. Саме головне, що нам вдалося у 2022 році – це збереження команди та більшості наших магазинів.
– В грудні у вас відкрився новий магазин у Novus. Це новий міні-формат магазинів чи там достатньо велика орендна площа і магазин працює у звичному для мережі форматі? Скільки всього відкрили нових магазинів за минулий рік?
– Так, дійсно, у минулому році нам вдалося відкрити один новий магазин у Києві. За останні чотири роки ми ще не відкривали магазинів такої маленької площі. Від самого початку ми розуміли, що це буде цікавий та корисний досвід для нас. Ми з командою із задоволенням вирішили провести експеримент міні-формату. По відгукам відвідувачів за перший місяць роботи ми розуміємо, що це було правильне рішення.
– Частина магазинів Антошка працює в «стріті». Чи вдалося вже всю мережу забезпечити генераторами, щоб блекаути не ставали на заваді роботи? І чи немає із цим проблем в ТРЦ?
– Наразі 90% всіх наших магазинів мають резервне живлення від генераторів. Частина цих магазинів під’єднана до генераторів ТРЦ, але якщо це неможливо, то ми встановлюємо своє обладнання та користуємось їм самостійно. Плануємо, що у лютому всі 100% працюючих магазинів будуть підключені до генераторів.
– Наскільки складно і чи дороговартісно підтримувати та обслуговувати енергопостачання з генераторів в магазинах?
– Все залежить від потужності обладнання, розмірів магазину та домовленостей з партнерами (якщо підключення від ТРЦ). Якщо ми говоримо про вартість 1 кВт/г, то від генераторів його вартість буде десь в 3-5 разів дорожче.
Взагалі, обслуговування генераторів та робота з ними для нас не нове: до початку повномасштабного вторгнення більшість стрітових магазинів південного регіону вже історично були в нас з генераторами. Якийсь досвід у нас був, але не такий великий, бо користувалися ми ними зовсім рідко.
Зараз ми замовили собі обмінний фонд генераторів на кожний регіон України, щоб мати змогу оперативніше реагувати на якісь проблеми з цим обладнанням та допомагати магазинам працювати зі світлом навіть під час ремонту їх генератора.
– Ось-ось позаду буде рік повномасштабної війни. Як змінився Антошка за цей час – всередині команди і її бізнес-процесів, та зовні – для покупців?
– Головне, що ми намагались зробити від початку повномасштабної війни – це працювати так, щоб наші клієнти не відчули змін і отримували найкращий сервіс як завжди. Щоб підтримувати належний, очікуваний рівень сервісу, всі команди магазинів, офісу і логістики щодня перелаштовують бізнес-процеси під нові умови, які створює воєнний час – обстріли, тривоги, блекаути тощо. Як змінилась команда? Думаю, що найважливіша нова навичка наших співробітників – це мобільність та швидкість прийняття рішень.
– Як змінилися споживчі звички за цей рік?
– Споживчі звички змінилися майже в кожній категорії товарів, які представлені у нас в мережі: в категорії “Гігієна” у 2022 році частка продажів в підгузках змістилася на користь більших розмірів. Основний фактор – виїзд великої кількості мам з малечею за межі України. Також по ринку зросла частка продажів підгузків більш дешевого рівня. Ще, у зв’язку з переміщеннями всередині країні, збільшився попит на горщики, особливо дорожні. Так само збільшився попит на посуд для зберігання їжі: насамперед це термоси та ланчбокси.
Кошик споживання продуктів дитячого харчування також змінився за минулий рік: доля продажів сумішей значно скоротилась через те, що багато родин із дітками віком до трьох років виїхали з території України. Найбільше падіння продажів спостерігаєм в початкових і лікувальних сумішах. Доля дитячих пюре зросла: основний внесок в таке зростання вже декілька років поспіль вносять пюре у пакуванні пауч.
На ринку все більше виробників вводять в асортимент готові обіди саме в пакуванні пауч. В реаліях, в яких ми опинились зараз – це дуже зручно для батьків: ти можеш бути впевнений, що дитина нагодована повноцінним обідом будь-де і будь-коли. Але, як і в мирний час, споживачі роблять вибір на користь продуктів здорового харчування. І деякі преміальні бренди в цих групах товарів, незважаючи на зменшення купівельної спроможності, значно зросли в продажах.
– На які ще категорії товарів зараз найбільший попит, а на які, навпаки, зменшився?
– У 2022 році, як і під час пандемії Сovid-19, тривало падіння попиту на одяг та взуття шкільної та класичної колекції. Пов’язано це, в першу чергу, з тим, що більша частина навчання зараз продовжує залишатися онлайн. Найбільшим попитом восени та взимку користувалися теплий одяг та взуття для дому та вулиці. Ми намагалися максимально розширити асортименти теплого домашнього одягу, щоб допомогти нашим маленьким клієнтам зігрітися в період коли є постійні проблеми з електрикою та опаленням. Також зараз більше користуються попитом одяг та взуття зі світловідбиваючими елементами.
Якщо говорити про категорію “Іграшки”, то у минулому році найкращу динаміку показали м’які іграшки, іграшки для малюків, пазли, настольні ігри, машинки та техніка.
– Як війни вплинула на онлайн-продажі? Наскільки вони збільшилися або зменшилися рік до року та відносно офлайну?
– Продажі в онлайн впали сильніше, ніж в офлайні. Насамперед через проблеми з асортиментом за ключовими брендами та категоріями товарі, які мали основний вплив на товарообіг інтернет-магазину до початку повномасштабного вторгнення. Відповідно, трохи зменшилася і частка товарообігу у структурі загальних продажів.
– Чи плануєте поглиблювати діджиталізацію мережі та в яких напрямках?
– Кожного місяця ми поглиблюємо діджиталізацію своєї мережі (всміхається). Наразі всередині команди йде обговорення та узгодження основних напрямків на 2023 рік. Якщо говорити про щось останнє, то зараз ми впроваджуємо електронні чеки в нашому інтернет-магазині та у майбутньому плануємо їх використовувати в офлайн-магазинах. Також впроваджуємо деякі зміни стосовно автоматизації та діджиталізації в напрямку обліку робочого часу співробітників.
– Які пріоритети у мережі на цей рік?
– В цілому для компанії пріоритетом у 2023 році буде: забезпечення безперервної роботи магазинів під час викликів, які зараз ми маємо; фокус на оптимізацію витрат, які дозволять ефективно працювати магазинам далі і розвивати мережу у майбутньому; покращення ефективності внутрішніх процесів та розвиток і навчання співробітників. Також ми обов’язково продовжимо підтримувати ЗСУ та робити свій внесок у наближення нашої Перемоги!