Часи дефіциту: які продукти можуть зникнути з полиць супермаркетів і як мережі ці проблеми вирішують
Які продукти відсутні чи майже відсутні на полицях українських мереж, як скоро вони знову можуть з’явитись в магазинах та чим наразі вітчизняні рітейлери їх замінюють.
Читати російською мовою
Через руйнування продовольчих виробництв, порушення логістичних ланцюжків поставок, відсутність транспорту та палива, окупацію територій сходу та півдня України, частина продукції частково чи повністю зникла з полиць українських супермаркетів. Наприклад, війна повністю зупинила роботу найбільшого виробника солі в Україні – державного підприємства Артемсіль. Щоб заспокоїти паніку серед населення та попередити масове скуповування солі у великій кількості, українські рітейлери активно розповідали: як вони вирішили це питання. RAU дізналась які ще продукти через війну зникли з полиць супермаркетів та коли ці продукти будуть доступні для українських покупців знову.
Чого немає в магазині
За інформацією рітейлерів наразі в магазинах відсутні наступні товари: соки Sandora, напої Coca-Сola, продукція Colgate-Palmolive, ТМ “Туалетный утенок”, ТМ “Ушастый Нянь”, “Невская косметика”, сіль «Артемсіль», чаї ТМ Greenfield (російського виробництва), кетчупи Чумак, снеки «ХрусTeam», Cheetos, пиво ТМ «Оболонь», напій ТМ «Живчик», енергетик ТМ «Горила» (виробник Радомишль), сік ТМ “Сочний” (виробництво білорусь), молочні продукти Danone, товари Nestle. Також відсутні екзотичні овочі та фрукти, свіжі салати, морепродукти, ранні овочі та фрукти з Херсонщини, напівфабрикати ТМ «Оса» та ТМ «Еліка», ковбасні вироби ТМ «М’ясна гільдія», ТМ «Ранчо», ТМ «Бащинський», коньяки Таврія і Шустов, ТМ «Ласочка», ТМ «Люкс», ТМ «Мівіна», ТМ «Лісова казка».
Причини дефіциту
Головні причини відсутності зазначених товарів:
- пошкодження заводів та фабрик;
- відсутність сировини та упаковки;
- логістичні збої через відсутність транспорту та палива;
- окупація територій, на яких виробляється продукт;
- зміна умов договорів постачальниками без погодження та попередження.
Велика кількість виробничих компаній опинились на окупованій території, а тому зупинили своє виробництво. Зокрема, ДМК Таврія та завод Чумак знаходяться на Херсонщині. Також у зоні бойових дій знаходиться завод Артемсіль та виробництво снеків ТМ «ХрусTeam».
Є підприємства-виробники, які були зруйновані повністю чи частково, вийшли з ладу/законсервовані, або ж знаходяться у зоні бойових дій або поблизу.
Наприклад, призупинили свою роботу фабрика Procter&Gamble в Дніпропетровській області. Як зазначили в мережі Сім23 до таких торгових марок також належать ТМ «Ласочка», ТМ «Люкс», ТМ «Мівіна» та ТМ «Лісова казка».
Завод Coсa-Cola на Київщині та Сандора (виробник Pepsi) на Миколаївщині також зупиняли свою роботу. “З-під столиці росіян вже вигнали і Coсa-Cola дісталася до заводу. Відбувся процес розмінування і виробництво вже відновили, втім лише частково. Зважаючи на широкий асортимент виробника, повноцінне виробництво потребує тривалого часу. Однак був період, коли ми працювали на залишках, адже частина продукції була на складах філіалів та дистриб’юторів. Сандора ж змогла запустити процес імпорту з Польщі та Румунії і на полицях є польська Pepsi, а клієнт може порівняти смак, якщо помітив цю ротацію”, – розповідають представники мережі Сім23.
Значна частина звичної продукції для українців зникла, оскільки вироблялась в росії чи білорусії. Так, директор з продажів Metro Україна Андрій Цвих зазначає, що мережа припинила роботу з російськими та білоруськими компаніями, або з компаніями, які мають власників-громадян рф та білорусі (ТМ «Санта Бремор», «Орімі», «Май Україна», Вінницяпбутхім (ТМ «Ушастий Нянь»), сік ТМ «Сочний»). Частина продукції відсутня на полицях, оскільки не працюють склади постачальників-імпортерів (Colgate-Palmolive, Procter&Gamble). Також відсутня продукція, яка раніше імпортувалися, але наразі не входять до переліку товарів так званого «критичного імпорту» (наприклад, пиво ТМ Corona, морепродукти, салати, морозиво, екзотичні фрукти).
Як проблему вирішують
Відновлення поставок дефіцитних товарів можливе тільки при усуненні перешкод, які є причинами їх відсутності, тож рітейлери вимушені шукати їм заміну у локальних та імпортних виробників, а покупці швидко пробують та оцінюють запропоновані альтернативи. Комерційний директор ТОВ “Вересень плюс” (мережа Файно маркет) Катерина Дірунова припускає, що деякі товари вже ніколи не з’являться на полицях магазинів через те, що покупці звикнуть до запропонованої альтернативи. Інші товари зниклих брендів можуть з’явитись найближчим часом. Все залежить від виробників та їх спроможності відновити постачання та забезпечити необхідний обсяг продукції.
“Ми постійно шукаємо варіанти та змінили вже понад 2000 найменувань товарів, що складає 50% асортименту, який був до початку активних бойових дії по всій території нашої країни, – зазначає Катерина Дірунова.
В мережі Metro Україна також зазначають, що компанія постійно займається пошуком нових постачальників. Мережа активно співпрацює з органами державної влади з метою розширення переліку товарів критичного імпорту для максимального задоволення потреб клієнтів. “Велика робота проводиться в напрямку запуску, імпорту, а також фасування продуктів ВТМ. В поточних умовах несистемних логістичних поставок упаковки та дефіциту сировини, власні фасувальні потужності нашої компанії надають можливість закуповувати нефасований товар у малих підприємств, які, з тих чи інших причин, не мають можливості фасувати. В перспективі це дає змогу самостійно імпортувати сировину та пакувати її, швидко орієнтуючись на запити клієнтів”, – говорить Андрій Цвих.
Читайте також –