Ахметов виходить з рітейлу? Мережа Брусничка масово закриває магазини
На ринку говорять про можливе повне розчарування групи СКМ в роздрібній торгівлі та готовність розпродати активи в рітейлі. У чому реальні причини закриття магазинів ще однієї великої мережі?
Цей матеріал доступний російською мовою
Уже не перший тиждень серед операторів і гравців українського ринку продуктового роздробу ходять чутки, що мережа фрешмаркетів Брусничка, яка належить найбагатшій людині України Рінату Ахметову, доживає останні місяці. Черговий імпульс чуткам надав пост на сторінці в Facebook консультанта з розвитку торгових мереж Дениса Піддубського. «Кажуть, група СКМ Ріната Ахметова прийняла рішення закрити свою мережу продуктових супермаркетів Брусничка. Менеджмент мережі так і не зміг розкрутити її, незважаючи на регулярну зміну генеральних директорів та Наглядової ради», – написав експерт, який в 2014-2015 роках обіймав посаду директора з розвитку та експертної оцінки мережі Брусничка, а до цього більше 10 років працював в корпорації АТБ.
RAU спробувала розібратися, звідки з’явилися ці чутки, і чи дійсно СКМ вирішила вийти з рітейлу.
Якщо закривати – то відразу багато
Новини про закриття маркетів Брусничка в тому чи іншому населеному пункті в останній місяць з’являються регулярно. Мережа на початок року налічувала понад 100 магазинів (за даними дослідницької компанії GT Partners Ukraine). За цей час, як повідомляється на сторінці проекту Служба розвитку рітейлу в Facebook, вже закрилися десятки магазинів. Численні підтвердження легко знайти на різних міських форумах в інтернеті: з’являються пости про закриття Брусничка в таких містах як Маріуполь, Запоріжжя, Ізюм, Харків, Полтава, Добропілля та інших.
Те, що відбувається, дійсно нагадує стрімке згортання бізнесу і рішення СКМ остаточно відмовитися від розвитку роздрібного напрямку.
Втім, один з топ-менеджерів ринку української продуктового роздробу, який побажав залишитися неназваним, дивиться на ситуацію принципово інакше. «Нещодавно мережу Брусничка очолив новий генеральний директор (Сергія Бєляєва змінив Олександр Янішевський – прим. ред) – зазначає співрозмовник RAU. – І у нього принципово інший підхід до бізнесу: він позбавляється від нерентабельних торговельних точок, роблячи ставку на розвиток прибуткових». За його словами, про остаточний вихід Ахметова з продуктового роздробу чи продаж цього напрямку поки що говорити зарано: скоріш за все, мова йде про оптимізацію бізнесу і тактичний відступ з метою згодом відновити втрачені позиції.
Підтверджують його слова і в групі СКМ. «В компанії прийнято рішення піти зі збиткових магазинів. З початку року ми закрили 31 збитковий магазин, як міру для поліпшення ліквідності в компанії. Це вимушений крок, пов’язаний із втратою ключових для бізнесу регіонів в 2014 і 2015 роках – Донецької та Луганської областей. А також через зниження споживчих настроїв і середнього чека в регіонах нашої присутності», – повідомили в прес-службі СКМ, пообіцявши додатково інформувати у разі зміни планів.
Відзначимо, що Брусничка – далеко не перший продуктовий рітейлер України, що приступив за останні роки до скорочення своєї торгової мережі.
Раніше активність в регіонах згорнула BILLA, що входить в австрійську REWE Group, залишивши тільки торгові точки в Києві та області. Оголосила про закриття 20% торгових об’єктів і найстаріша мережа супермаркетів країни – Фуршет. Компанія також робитиме фокус на столичному регіоні. Є й інші приклади, коли торгові мережі, які заявляли амбітні плани стати значущим міжрегіональним гравцем, в результаті концентрувалися на роботі в своїй «малій батьківщині».
Перезріла Брусничка
Компанія Український Рітейл, яка розвиває роздрібний бізнес СКМ під торговою маркою Брусничка на території Східного і Центрального регіонів України, була заснована 13 вересня 2006 року. Центральний офіс знаходиться в місті Дніпро. Загальна чисельність співробітників компанії – більше 2 600 чоловік.
Перший магазин під брендом Брусниця був відкритий в березні 2007 року в Донецьку. У червні 2009 року стало відомо, що компанія Український рітейл поглинула локальну дніпровську мережу магазинів Олів’є (4 магазини). У липні 2009 року ще 4 точки, які працювали під брендом Наш Край, перейшли під управління компанії Ріната Ахметова. У серпні 2009-го стало відомо, що в приміщеннях, в яких раніше працювали магазини мережі Varus-Express (22 торгові точки), відкриються супермаркети Брусниця. За результатами 2009 року Український рітейл подвоїв розміри своєї мережі магазинів в порівнянні з 2008 роком.
До кінця 2010 року кількість магазинів мережі Брусниця становила вже 78 точок в Донецькій (36), Харківській (17), Дніпропетровській (14), Запорізькій (6) і Луганській (5) областях. Всі ці магазини працювали в форматі «магазин біля дому» площею 300-400 кв. м з асортиментом близько 5000 – 6000 позицій. Загальна чисельність співробітників тоді перевищила 3000 осіб.
У вересні 2011 року компанія представила нову концепцію магазинів – фрешмаркет, і змінила назву магазинів на Брусничка. Повний рестайлінг і перехід існуючих магазинів у формат фрешмаркет планувалося провести до кінця 2013 року. До цього моменту кількість магазинів зросла до 85.
Влітку 2014 року – мережа об’єднувала вже 135 магазинів в Донецькій (66), Харківській (22), Дніпропетровській (22), Запорізькій (6), Луганській (10) і Полтавській (9) областях.
Навесні 2015 року, в розпал військового протистояння на Сході України, мережа Брусничка прийняла рішення про закриття 54 об’єктів, розташованих на непідконтрольній українській владі території. В результаті у неї залишився 101 магазин в Україні.
У 2018 році рітейлер відкрив шість маркетів у Харківській, Дніпропетровській і Донецькій областях. Останній торговий об’єкт, про відкриття якого повідомляла компанія, розпочав роботу 18 лютого 2019 року на Центральному автовокзалі Дніпра.
До активів Брусничка також відносяться розподільчі центри. Як повідомляла сама компанія в квітні 2018 року, на той час загальна площа складських приміщень торгової мережі становила близько 10 000 кв. м.
Кадрова кадриль
З моменту утворення мережі – з 2006 року – компанією п’ять років керував Микола Алексєєв, якого з 11 березня 2011-го змінив Дмитро Кулик, який раніше тривалий час обіймав посаду генерального директора мережі АЗС Паралель, що також належить групі СКМ. Йому вдалося протриматися на посаді гендиректора до 29 березня 2016 року, коли обов’язки глави Український рітейл взяв на себе Сергій Бєляєв, який раніше обіймав посаду фінансового директора компанії. До цього ж топ-менеджер працював фінансовим керівником кримського підрозділу енергетичного холдингу ДТЕК. Але вже 6 червня 2016 року СЕО мережі Брусничка був призначений Валдас Пузерас. Втім, менш ніж через рік – 20 квітня 2017 року – експат залишив посаду, а його в ролі в.о. знову змінив Сергій Бєляєв, який пізніше став повноправним директором мережі.
Остання зміна керівництва в компанії відбулася 14 травня 2019 року, коли пост генерального директора прийняв колишній топ-менеджер Фуршет Олександр Янішевський.
Співзасновник «Служби розвитку рітейлу» Денис Піддубський наголошує, що історія мережі Брусничка – це калейдоскоп найрізноманітніших команд і топ-менеджерів, які з великою швидкістю змінювали один одного в кріслах. «Одних прибирали за зловживання, інших – за недостатню ефективність, третіх – через економічні кризи та пов’язані з ними масштабні скорочення. Велика частина керівників приходила з непрофільного бізнесу, не маючи практичних навичок управління процесами роздрібної мережі. Судячи з повідомлень колишніх співробітників і контрагентів, які працювали з компанією в різні роки, в Брусничка, зрозуміло, були окремі професіонали і ефективно працюючі підрозділи, але так і не сформувалася єдина командна робота і стійка орієнтація на загальний амбітний результат», – говорить Піддубський.
Наслідком цього стала стагнація компанії. За даними дослідницької компанії GT Partners Ukraine, в той час як лідери українського ринку продуктового роздробу стрімко збільшували обсяги виручки в останні кілька років, доходи торгової мережі Брусничка практично не зростали. Так, товарообіг Брусничка за 2016 і 2017 роки склав по 2,9 млрд грн з ПДВ, а в 2018 році несуттєво зріс – до 3,1 млрд грн.
На думку Дениса Піддубського, нинішнє рішення про згортання торгової мережі в першу чергу пов’язано з тим, що для групи СКМ компанія Український Рітейл завжди виглядала, як непрофільний актив, і довгострокове професійне управління нею не провадилося. Погоджується з експертом і директор GT Partners Ukraine Ігор Гугля: «З роками стало видно, що рітейл був очевидно не флагманським бізнесом СКМ. У порівнянні з інвестиціями в металургію, енергетику і медіа, роздрібний напрям СКМ був не в пріоритеті», – говорить він.
Зараз магазини мережі поступово закриваються. Денис Піддубський не виключає, що рітейлер прийме рішення залишити кілька найприбутковіших магазинів. «Але, швидше за все, вже через кілька місяців Брусничка повністю перестане існувати», – вважає співзасновник «Служби розвитку рітейлу».
При цьому Ігор Гугля впевнений, що ймовірність продажу мережі є вкрай низькою. «Всю мережу повністю продати навряд чи вдасться – аж надто багато є сумнівних локацій у Брусничка, які не в змозі давати нормальну виручку. До того ж, у них лише мала частка власних приміщень, а левова частина – орендовані майданчики», – зазначає експерт.
Що стосується можливих кандидатів на звільнені локації, то за словами директора GT Partners Ukraine, в Дніпропетровській області приміщення можуть зайняти Varus і АТБ, в Харківській – АТБ, Digma і Чудо-маркет, в Запорізькій – Varus, АТБ і Економ +, в Полтавській – АТБ і МаркетОПТ, в Луганській – АТБ і Сім’я, а в Донецькій – АТБ, Щирий Кум, Дзеркальний, Чудо маркет і Сім’я.
В той же час, Денис Піддубський каже, що на локації можуть претендувати не тільки продуктові, а й drogerie-мережі, а також несистемний рітейл. «У якісь з приміщень встигнуть зайти більш активні конкуренти, такі як EVA, Varus або МаркетОпт, але власники більшості об’єктів просто перездадуть їх немережевим магазинам або підприємствам сфери послуг. Ринок рітейлу, який щодня розвивається, швидко поглине цю мережу, яка так і не змогла стати стійко успішною», – резюмує консультант.
Читайте також –
Сільпо відкриється замість МегаМаркету в київському ТРЦ Ультрамарин